Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Viimeiset vinkit Tukholmaan


SportFinn
 Share

Recommended Posts

HCR takana, ja 4 viikkoa Tukholmaan. Tarkoitus olisi vetää nyt tulevat 2 viikkoa vielä aika kovaa harjoitusta ja sitten alkaa vähennellä. Kuntopohja tuntuu hyvältä, mutta edelleen korkean sykkeen kestoa pitäisi parantaa. Ja nyt tarkoitan korkealla sykkeellä 160-165.

Kevään PK -lenkkien jälkeen jo 155 sykkeen tasavauhtiset lenkit sai haukkomaan henkeä. Nyt on muutamia kovavauhtisia harjoitteita takana ja 155 menee aika mukavasti. Nyt tuo raja on 160-kohdalla ja haluaisin Tukholmaan mennessä nostaa sen vielä 5 pykälää ylöspäin. Eli tavoitteena kestää 160-sykkeistä juoksua paremmin. Maratonsykkeet pyrin pitämään ko. rajan alla mahd. pitkään, mutta lopussahan ne tahtoo nousta, ainakin itselläni.

Kuntopohja on 4:45 -kmvauhtiin kunnossa (omasta mielestä...), mutta minkälaisia harjoitteita suosittelette / käytätte vauhdin nostamiseen eli sykkeen kestoon?? Tasavauhtisia, vetoja??

Ja ihan yleisellä tasolla olisi mielenkiintoista tietää, kuinka itse kukin käyttää tulevat 4 viikkoa ennen Tukholmaa. Aika moni meistä taisi olla HCR:sakin.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tukholmaan pitäs lähtee ja eka kokonainen mara olisi siellä. Itse meinasin vetäistä viimiset kaksi viikkoa paljon kilometrejä vaan kasaan. Yksi "pitkä" helatorstaina, pari kovavauhtista 10km ja loput maratooni vauhtisia 8-12 km. Viiminen viikko otetaan rennosti. Hieronnassa vois käydä vielä parikertaa. Tsemiä kaikille tukholmaan tulijoille....

Link to comment
Share on other sites

Helatorstai on tosiaan hyvä pitkän lenkin vetämiseen. Laskin itselleni viimeisen pitkän ajankohdaksi ke 26.5. Ajattelin pärjätä toukokuun vain kahdella pitkällä enää ennen Tukholmaa, lyhyempää sitten fiiliksen mukaan.

Viikonloppuna innostuin ylämäistä ja maastossa juoksemisesta taas vaihteeksi, niitä voisi lisätä lenkkien varsille.

EDIT: jaa, tulihan viime keskiviikkonakin juostua pitkä lenkki, eli niitä kolme 3kpl toukokuulle.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Helteet saisi kyllä nyt riittää Tukholman osalta. Mullakin oli helatorstaille suunnitteilla pisin PK -lenkki, eli 25-27 km tuntemusten mukaan. Nythän on ennusteiden mukaan helleviikko tulossa, eli sopivat Tukholman harjoituskelit.

Noista hellejuoksuista täytyy jossitella sen verran, että 2007 Tukholman aikaan olen ollut parhaassa juoksukunnossa, mutta siinä helteessä ei vaan uskaltanut lähteä vauhtijuoksua vetämään.

Link to comment
Share on other sites

Itse vedin tämän vuoden ainoan ja viimeisen pitkiksen 10.1., minkä jälkeen on ollut hyvin aikaa kevennellä ja tankata.

Heh, mun vuoden pisin taitaa toistaiseksi olla 15 kilsaa joskus maalis-huhtikuussa (ellei HCRää lasketa). Ajattelin repäistä vielä jossain vaiheessa parisenkymmentä kilsaa. Itte en tykkäis pahaa vaikka olis hellettä, silloin 2007 (vai oliko se 2008) liki 30 asteen helteessä oli oikein mukavaa juosta.

Link to comment
Share on other sites

Niin se kisa lähestyy. Rukkasin juuri hieman viimeisten viikkojen ohjelmaa, ja se olisi nyt tämän näköinen. Pläni on aina pläni, ja se muuttuu tarvittaessa kropan sanoessa niin. Kommentoikaa ihmeessä, jos näette tässä jotakin mielestänne ihmeellistä. Olen menossa ekalle maralle, joten kokemusta ei todellakaan ole, HCR oli eka puolikas, ja taittui vähän alle 2h. Pohjana mulla on ollut sepon alle 4h ohjelma, eli tämä siitä jonkinlainen väännös omiin tarpeisiin. Ideana, että ens viikko kovaa ja sit himmaillaan. Kuluva vko on mennyt HCR:stä palautuessa.

Vk1 (kuluva)

To Sulkis 1h

La Vetoja 2x2km 4min palautuksilla + verryttelyinä kevyttä pk:ta

Su Pitkis 27km

Vk2

Ti Maravauhtista 10km + verkat

Ke Mäkitreeni (Maksimivetoja, sen verran lyhyinä, ettei vauhdi juuri hyydy 3 mäkeen, 6 tasaisella, 3 alamäkeen) + verkat

To Palauttava pk 50-60min

Pe Tempojuoksu (vedot 3,6,9,6,3min palautukset 3,5,7,5min) + verkat

Su Pitkis n.20km

Vk 3

Ti Kevyttä pk:ta 5 km

Ke Vauhtileikittely 60min

Pe Pk 9-10km, n. 60 min

La Pk 30 min

Vk 4

Ma Maravauhtista 5-6km

Ke Pk 7-8km, n.45min

To Valmistava kävely/hölkkä ja pari pientä pyrähdystä

La Run Forest, Ruuuuuun! :hali_knuffl_rein:

Link to comment
Share on other sites

Niin se kisa lähestyy. Rukkasin juuri hieman viimeisten viikkojen ohjelmaa, ja se olisi nyt tämän näköinen. Pläni on aina pläni, ja se muuttuu tarvittaessa kropan sanoessa niin. Kommentoikaa ihmeessä, jos näette tässä jotakin mielestänne ihmeellistä. Olen menossa ekalle maralle, joten kokemusta ei todellakaan ole, HCR oli eka puolikas, ja taittui vähän alle 2h. Pohjana mulla on ollut sepon alle 4h ohjelma, eli tämä siitä jonkinlainen väännös omiin tarpeisiin. Ideana, että ens viikko kovaa ja sit himmaillaan. Kuluva vko on mennyt HCR:stä palautuessa.

Vk1 (kuluva)

To Sulkis 1h

La Vetoja 2x2km 4min palautuksilla + verryttelyinä kevyttä pk:ta

Su Pitkis 27km

Vk2

Ti Maravauhtista 10km + verkat

Ke Mäkitreeni (Maksimivetoja, sen verran lyhyinä, ettei vauhdi juuri hyydy 3 mäkeen, 6 tasaisella, 3 alamäkeen) + verkat

To Palauttava pk 50-60min

Pe Tempojuoksu (vedot 3,6,9,6,3min palautukset 3,5,7,5min) + verkat

Su Pitkis n.20km

Vk 3

Ti Kevyttä pk:ta 5 km

Ke Vauhtileikittely 60min

Pe Pk 9-10km, n. 60 min

La Pk 30 min

Vk 4

Ma Maravauhtista 5-6km

Ke Pk 7-8km, n.45min

To Valmistava kävely/hölkkä ja pari pientä pyrähdystä

La Run Forest, Ruuuuuun! :hali_knuffl_rein:

Hei itellä oli viime syksynä samankaltainen ohjelma ennen maratoonia. Ja jos jotain opin niin noi Mäkitreenit ja tempojuoksut jätän ainaskin itse pois ohjelmasta. Korvaan ne esim 60min vauhtileikittelynä (rentoa). Ja viimeinen pitkä (yli 20km ) 3vk ennen maraa. Itellä meinas maratoonilla loppua jalat kesken totaalisesti ja jouduin kävellä matkan aikana. Viimeisen kuukauden aikana et voi muuta kuin pilata hyvän harjoitus kauden ja tulevan maratoonin KUNTO EI ENÄÄN NOUSE. Ota vaan rauhallisesti ja malttia harjoitteluun.

Link to comment
Share on other sites

Tokaa maratonia lähden Tukholmaan juoksemaan. Ensimmäinen oli viime syksynä Damissa. Silloin joku viisas ja kokenut antoi vinkkiä, että hyvä viimeistely pitkisten osalta maraa ennen voisi olla:

n. 3vkoa ennen h-hetkeä 30km pitkis

2vkoa ennen 20km pitkis

1vko ennen 10km

(+ perusarkihöntsät)

Toimi mulla, Dami meni hengissä läpi 4h40min. Samaa valmistautumiskaavaa noudattaen singahdin tänään 30km siivun Hirvensalon/Kakskerran kesäisissä atmosfääreissä :hali_knuffl_rein:

Link to comment
Share on other sites

Hei itellä oli viime syksynä samankaltainen ohjelma ennen maratoonia. Ja jos jotain opin niin noi Mäkitreenit ja tempojuoksut jätän ainaskin itse pois ohjelmasta. Korvaan ne esim 60min vauhtileikittelynä (rentoa). Ja viimeinen pitkä (yli 20km ) 3vk ennen maraa. Itellä meinas maratoonilla loppua jalat kesken totaalisesti ja jouduin kävellä matkan aikana. Viimeisen kuukauden aikana et voi muuta kuin pilata hyvän harjoitus kauden ja tulevan maratoonin KUNTO EI ENÄÄN NOUSE. Ota vaan rauhallisesti ja malttia harjoitteluun.

Varmaan totta joo, että maltti on valttia. Jotenkin vaan itsellä on sellainen fiilis, että juuri noitten kovempien treenien kautta voisi löytyä juoksuun vielä ripaus vauhtia ja ennen kaikkea rentoutta. HCR teki vähän niin kuin pienen katkon hyvään treenikauteen, kun alun perin suunnitelmissa oli vetää viimeiset kovemmat treenit viikkoa-kahta aikaisemmassa vaiheessa. Mene ja tiedä sitten (oon kuunnellut liikaa Tapsa Suomisen selostuksia...), ehkä noista voisi ainakin jonkun treenin karsia tai korvata kevyemmällä vedolla, pitää miettiä ja kuunnella kroppaa. Kiitos omien kokemuksiesi jakamisesta, kaikki otetaan ilolla vastaan, sillä kuten jo todettu, itselleni tämä on eka mara. HCR:ltä toipumiseen näyttää menevän koko viikko, sen verran oli tuskaa saada tänäänkin vielä itsestään mitään irti.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy