Jump to content
Juoksufoorumi.fi

VIII Navitas maraton 5.6.2010 klo 10:00 Varkaudessa

Recommended Posts

Kiva, kun tuo puolikkaan ja siten myös maran reitti on uusittu. Tuo reitti olisi paljon kivempi juosta kuin se entinen, ja toivottavasti tulevina vuosina pystyn vielä siihen osallistumaankin. Mutta harmittaa, kun samalla on muutettu 1/4 matkan reitti 12.8 km:ksi. Valitettavasti en pysty tänä vuonna juoksemaan puolikasta, joten olisin mielelläni juossut sen 10.5 km. 12.8:n tulos kun ei ole vertailukelpoinen mihinkään aiempiin suorituksiin. Nään kyllä reittikartasta, miksi se on 12.8. Nuo puolikkaan lisäkoukerot olisivat saaneet olla siellä 1/4 reitin ulkopuolella, mutta ehkä sieltä ei ole löytynyt sopivia lisäreittejä. Kuka tietää.

• 3 weeks later...

Yyterin pettymyksen jälkeen nyt tuli normi tulos puolikkaalta 1.44, mikä jäi viime syksyn ennätyksestä noin 1 minuutin, mutta on kuitenkin 15 min parempi kuin Yyterin lämmössä tullut tulos.

Keli oli välillä hyväkin, mutta välillä tuli kunnon sadekuuroja, jotka kastelivat sukat ja kengät. Tuulikin oli aika navakka mutta ei alussa päässyt oikein puhaltamaan vastaisesti. Loppukilometreillä oli kyllä mahtava myötätuuli, mikä antoi viimeisille kilometreille lisää voimia. Nyt oli kilometri tolpatkin laitettu oikeille paikoille ( ainakin oman kellon mukaan). Juoksun jälkeen saunomista ja uintia uimahallissa sekä maksuun kuuluva ruoka, niin kyllä mielestäni sain rahalle vastinetta. Varsinkin kun lapset toivat vielä 2 isoa pyttyä kotiin ilmaisesta junnu maratonista.:sign0133:

Oma kisa meni enemmän kuin erinomaisesti. rikkonainen harjoittelukausi ei antanut odottaa tällaista tulosta. Pikemminkin olisin ollut tyytyväinen jo pelkästä maaliinpääsystä.

Päivän rae/sadekuurot auttoivat, tosin aurinkoiset lämpimät hetket välillä lämmittivät sen verran ettei sateessa kastunut paita alkanut palentaa. Koko maran aikana taisi osua kohdalleni 3 kuuroa.

Ennätyskin parani 3 ja puoli minuuttia ja vihdoinkin pääsin alle 3:45, jota olen yrittänyt muutaman vuoden. nyt tuo noteeraus on sitten 3:42:56. Vissiinkin Holmenin 3:45 ohjelma kantoi sittenkin tulosta.

Eka kerran minun maraton historiassa en tuntenut minkäänlaista vaihetta, että olisin sipannut. Tällä kertaa piisasi kiukaassa löylyä koko matkalle, osoituksena siiitä voi pitää sitä, että viimeisten 3 km aikana kellotin alle 5:15 aikoja. Jälkimmäinen puolikas meni puoliminuuttia nopeammin kuin ensimmäinen. Tuosta voi olla tyytyväinen.

Oli vaan tuo reittiohjaus niin ala-arvoista että vaikeutui juokseminen ihan turhaan.. Moni juoksi harhaan kun sade oli huuhtonut pois kalkkiviivat reitiltä eikä ollut ohjaajaa missään, tai jos oli ohjaaja niin se seisoi vaan tumput suorina välittämättä mistään mitään ja jokunen ohjasi juoksijoita jopa väärään suuntaankin(ainakin kärjen osalta)

Oma juoksu meni ihan ok, mutta hirveän paha maku jäi kun kuuli miten moni oli joutunut harhailemaan väärän suuntaain ko puutteiden vuoksi.

Navitas joutui minun protesti-listalle..

Oli vaan tuo reittiohjaus niin ala-arvoista että vaikeutui juokseminen ihan turhaan.. Moni juoksi harhaan kun sade oli huuhtonut pois kalkkiviivat reitiltä eikä ollut ohjaajaa missään, tai jos oli ohjaaja niin se seisoi vaan tumput suorina välittämättä mistään mitään ja jokunen ohjasi juoksijoita jopa väärään suuntaankin(ainakin kärjen osalta)

Oma juoksu meni ihan ok, mutta hirveän paha maku jäi kun kuuli miten moni oli joutunut harhailemaan väärän suuntaain ko puutteiden vuoksi.

Navitas joutui minun protesti-listalle..

Olivatkohan sade- ja raekuurot tosiaankin pyyhkineet kalkkiviivat pois. Reitin loppupuolella siellä omakotitaloalueella olin hetken aikaa äimänä kun ei näkynyt viivoja ja edelläjuoksijoitakaan ei näkynyt. Viimeisellä juottopaikalla kyllä reippaasti karjaistiin oikea suunta kun olin jatkamassa suoraan vaan.

Omalta kohdalta tämä Joensuussa lomailun oheen ympätty visiitti Varkauteen sujui hienosti. Parin viikon takainen Kouvolan puolikkaan enkka parani kolmella minuutilla. Raikas keli.

Käsittämätöntä miten heikosti Navitaksen reitinohjaus oli järjestetty! Ei se ole selitys että sade huuhteli kalkkiviivat ja opasteet tiestä. Ohjaajat seisoivat sateensuojassa ja eivät tehneet oikeastaan mitään (keskustan sokkeloisella reitillä).

Osa ohjattiin väärään suuntaan (naisten maratonin kärki). Esim. kului 10-11 minuuttia ennenkuin naisten moraalinen voittaja Pia Ross opastettiin takaisin oikealle reitille (hän ITSE kysyi ohjaajalta oikeaa reittiä!!!) No tulipahan hänelle 44,5 kilometrin mara ajassa 3.20 :)

Navitakselle ISO miinus järjestelyistä liikenteen/juoksunohjauksessa! Protestilistalla ehdottomasti.

Minulla ei ainakaan ollut ongelmia liikenteenohjauksen eikä suunnistuksen kanssa. Mielenkiintoinen ja vaihteleva oli uusi reitti ja juoma-asemia tarpeellinen määrä. Minulla voimat loppuivat toisen kierroksen alussa, rusinoita söin kolme paketillista ja urheilujuoman voimalla sekä juoma-asemien kannustuksen avulla köpöttelin sitten maaliin. Saunomisen ja uimisen jälkeen sain ruokailla Kalevi Saukkosen vierustoverina, päivä oli kruunattu.