Jump to content
Juoksufoorumi.fi

HCR viikon päästä, viime hetken treeni- ja ruokailuvinkit


_Niko_
 Share

Recommended Posts

Elikkä, satunnaista juoksentelua takana viime kuukaudet, 16km menee vähän alle 170 keskisykkeillä suht. sujuvasti puoleentoista tuntiin, ja aikatavoite alle 2h. Eilen vedin 15km/95min lenkin, eli tommonen keskikevyt mulle.

Mitenkä kannattaisi nyt viimeiset lenkit vetää? Matka & tempo & päiväajatukset tervetulleita.

Entäpä sitten ruokailun puolesta? Keskiviikosta eteenpäin enemmän hyviä pitkiä hiilareita koneeseen ja runsaasti vettä?

15.20 on lähtö lauantaina, miten suosittelisitte syömisiä sinä päivänä?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Link to comment
Share on other sites

Itse en ainakaan tankkaa puolikkaalle mitenkään erityisesti, matkaahan on vain n 21 kilsaa.

Totta. Edellisinä päivinä ei ole kyllä lyhyelle matkalle niin väliä (itse en ainakaan tankkaa mitään puolikkaille), mutta jos kisa-aamuna juo riittävästi vettä ja urheilujuomaa niin tuskin siitä haittaa on. Kun startti on klo 15 niin ennen kahtatoista jos syö kunnon annoksen pastaa niin pärjää hyvin sen kisan läpi. Lähtöpaikalle voi ottaa pullon vettä ja sitten juoda niitä urheilujuomia kisan aikana.

Link to comment
Share on other sites

Juoksupäivänä reilu hiilaripitoinen aamiainen, kaurapuuroa tms., itse tykkään lähteä melko tyhjällä mahalla liikenteeseen. Litra tai pari juomista päivän mittaan, esim kivennäisvettä. Juominen kannattaa kuitenkin lopettaa pari-kolme tuntia ennen lähtöä, jottei tarvitse juoksennella pusikoita pitkin... Juomista on kyllä reippaasti tarjolla matkan varrella.

Nyt vaan sitten rennosti lähtöä odotellessa, liialla riehumisella voi enää vaan tyriä koko homman.

Ja muista myös nauttia tunnelmasta sitten juoksennellessa!

Link to comment
Share on other sites

Juominen kannattaa kuitenkin lopettaa pari-kolme tuntia ennen lähtöä, jottei tarvitse juoksennella pusikoita pitkin... Juomista on kyllä reippaasti tarjolla matkan varrella.

Olen tuosta täysin eri mieltä. Mitä lyhyempi kisa niin sitä vähemmän sitä tulee juotua matkan aikana ja ehkä sitä ei puolikkaalla tarvikaan niin paljon juoda, mutta maratonilla tulee jo vaikeuksia. Niinpä on parempi, että on juonut kunnolla ennen lähtöä. Ei niin että nesteet siellä hölskyisivät, muttei ole jano. Mulla kävi espoossa just noin etten juonut mitään edellisinä tunteina ja se oli tuhoisa taktiikka.

Pusikoihin en ole joutunut koskaan. Varalassa oli jopa kunnon orastava kusihätä starttialueella, mutten tiennyt mistä sieltä pääsee kuselle niin jätin käymättä ja se hätä meni juoksun aikana pois. Ilmeisesti haihtumisen vuoksi.

Rotterdamissa oli viileä sää, mutta join silti varmaan tuon 3 vikan tunnin aikana vajaan litran urheilujuomaa. Olisin voinut juoda vettäkin, mutta nyt sitä ei ollut matkassa. Hyvä fiilis oli, kun ei ollut janon tunnetta yhtään ja starttialueilla oli siellä fiksusti laitettu seisomamallisia bajamajoja. HCR:ssä voi mennä sieltä narun alta uimastadikan aidan viereen, jos tarvitsee ennen starttia, joten ihan hyvin voi juoda siinä kun vaihtaa kamat ja menee starttialueelle vielä joku puoli litraa. 2008 oli kaiken lisäksi kuuma ilma, jolloin se oli epämiellyttävää, kun minulla ei ollut juotavaa mukana.

Kivennäisvedet ja muut hiilihapotetut tuotteet voivat olla joillekin hankalia.

Link to comment
Share on other sites

Puolikkaalla ei matkan varrella tartte juoda lainkaan, ellei ole ihan tajuton helle.

Varmaan riippuu vähän siitäkin, että kuinka kauan reitillä meinaa viipyä. Itsellä ei ole ollut niin kiire maaliin, etteikö olisi joutanut juomapaikoilla vähän nappailemaan (n. 2h suorituksia). Olen ajatellut, että helpottaa palautumista kun vähän juo suorituksen aikanakin. Mulla tosin tuo aineenvaihduntakin pelaa varsin mallikkaasti, eli hiki lentää kaaressa, vaikka ei niin kova helle olisikaan.

Muuten olen sitä mieltä, että jos pakki ei mene herkästi sekaisin, niin kannattaa syödä pari-kolme tuntia ennen starttia sellainen hyvältä tuntuva setti esim. pastaa - normaalin aamupalan lisäksi. (Niillä eväillä se Carthagokin olisi hävitetty.)

Link to comment
Share on other sites

Itsellä ei ole ollut niin kiire maaliin, etteikö olisi joutanut juomapaikoilla vähän nappailemaan

Sillä on muitakin vaikutuksia. Yksi on se, että suun kostuttamisesta saa jostain syystä kyllä aina lisävoimia, vaikkei sitä juomaa joisikaan paljon. Toinen on se, että ne on päässä jonkinlaisia välitavoitteita ne juomapaikat. Asioita tapahtuu matkan varrella niin se matka ei tunnu niin pitkältä. Toki eihän sitä juomaa välttämättä kauheasti saa, kun mukit on täytetty puolilleen ja jos niitä ottaa vain yhden.

tuntuva setti esim. pastaa - normaalin aamupalan lisäksi. (Niillä eväillä se Carthagokin olisi hävitetty.)

Itse en syö kisa-aamuina ollenkaan aamupalaa, jos se on mahdollista. Suoraan vain lämmin ruoka kehiin on se kello sitten mitä vain. Viimeksi vedin n. 7.30 järkyttävän määrän pastaa bolognesekastikkeella.

Jos yöpyy hotellissa niin tilanne voi olla tietysti eri ja joutuu lähtemään kisaan vähän heppoisemmin eväin.

Link to comment
Share on other sites

Näillä näkymin lauantaina on korkeintaan kymmenen astetta ja sateista. Toivon mukaan sitten korkeintaan tihkusadetta iltapäivällä, niin olisi hyvä nopea sää kuten viime vuonnakin. Nuo ulkoilureitit varsinkin pitävät paremmin hieman kosteina kuin kuivina. Pölyäkin on vähemmän. Kunhan ei olisi lätäköitä haitaksi asti. Ennuste voi tosin vielä muuttua useampaan kertaan.

Link to comment
Share on other sites

Puolikkaalla ei matkan varrella tartte juoda lainkaan, ellei ole ihan tajuton helle.

Ei tartte välttämättä, mutta kyllä siellä on ihan riittävästi tarjolla, jos jano rupeaa vaivaamaan. Kahden tunnin vauhdissa kerkiää kyllä pysähtymään kupillisille välillä. Sepä onkin kovin henkilökohtaista se, että kumpaa "riskiä" koittaa välttää enemmän, janoa vai kusihätää...:conf:

Link to comment
Share on other sites

Oma kisaan lähestyminen on suunniteltu näin:

Sunnuntaina aloitin kisaan valmistautumisen. Viimeistelytreenivikit on haettu enimmäkseen täältä:

http://www.pponline.co.uk/encyc/0092.htm

"To run a great half-marathon on Sunday at the end of this taper week, complete six 10-K paced 400s on Monday, do a three-mile PHMP effort on Wednesday, and run three 400s on Friday. "

Kun kisa on lauantaina niin sen mukaan mennään. Sunnuntaina juoksin vedot, eilen kisavauhtisen ja huomenna nelisataset. Tosin tänäänkin tulee todennäköisesti tehtyä muutama kiihdytys työpaikan HCR kimppalenkillä.

Pienoista tankkaustakin on tarkoitus harrastaa. Siihen linjoja olen hakenut mm. täältä:

http://81.22.248.103/Default.aspx?tabid=3066

Kalorilaskurin avulla homma menee käytännössä nyt niin, että

- sunnuntaina otin normaalin 500 kcal vajeen pois

- tiistaina proteiinitavoite 1 g/painokilo ja rasvat 10% kaloreista ja kaloritavoite +500

- keskiviikkona kaloritavoite +750

- torstaina tavoite +1000 kcal

- perjantai saa mennä nollille ihan normiaterioinnilla, mutta en erityisesti jarruttele jos nälkää pukkaa

- lauantaina sitten enää aikas vähän kiinteää ennen kisaa.

Aikas samanlaista lähestymistä käytin ennätyspuolikkaalleni 2008.

Link to comment
Share on other sites

Oma kisaan lähestyminen on suunniteltu näin:

Sunnuntaina aloitin kisaan valmistautumisen.

Puolikas on mullakin lauantaina edessä. Valmistautumisen aloitin minäkin sunnuntaina juoksemalla Saarijärvellä kokonaisen maratonin. Sen jälkeen onkin lepo maistunut hyvin. Ehkä tänään pitäisi pieni tunnustelulenkki käydä heittämässä.

Link to comment
Share on other sites

Mitä, eikö ne viimeiset viikot olekaan sitä varten, että kokeillaan viime hetken ohjelmia, muutoksia ja säätöjä :grin:

Vakavasti puhuen, paras neuvo kisoja ajatellen mitä olen ikinä saanut on:

"Nothing new on race day". :kumarrus: Yksiin kisoihin otin epähuomiossa sellaisen sukkaparin, mitä en ollut vielä aiemmin käyttänyt, kun taas vastaavia toisia olin. Johan ne uudet ehtivät kalvamaan kantapäähän ikävän hiertymän.

Mä tankkaan kyllä puolikkaallekin, lähinnä varmaan sen takia että muuten tulee syötyä turhan epäsäännöllisesti. Puolikkaan lähestyessä tulee kerrankin syötyä niin kuin normaali ihminen, eikä järkyttävän suurta annosta kerran päivässä. Ja juon paljon nesteitä, enkä vielä tähän mennessä ole joutunut koukkaamaan metsän kautta. Kopkop!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy