Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksuvauhdin kehitys ja sykkeet


Piipertäjä
 Share

Recommended Posts

Sepon puolimaraton ohjema aloitettu tänä keväänä, nyt seitsemäs viikko alussa. Missä vaiheessa juoksuvauhdin kuuluisi alkaa nousta? Tuntuu että vauhti on samaa hiljaista hissutusta, varsinkin kun yrittää seurata sykettä ja pitää sen riittävän alhaisena. Entä missä vaiheessa matalilla sykkeillä harjoittelun pitäisi alkaa näkyä kunnossa? Hieman kovemmilla sykkeillä juoksu tuntuisi juoksulta ja jaksaisinkin juosta ihan hyvin, mutta otin tämän kevään tavoitteekseni pitää sykkeet matalalla.

Taustaa sen verran että juostua tullee keväästä syksyyn ja talvella sitten jumppaa,pallopelejä ja ehkä vähän juoksuakin jos säät sallii =)

Ehkäpä tekstin tarkoitus on saada hieman tsemppiä suvantovaiheessa olevaan juoksuvauhtiin/-kuntoon.

Link to comment
Share on other sites

itte heitin sykemittarilla vesilintua tään vuoden alussa ja kunto pompsahti ;) Eli mene tunteen mukaan välillä, siis jos syke korkealla mutta tunne kevyt niin anna mennä vaan. Minusta sykeen tuijotus ei saa olla orjallista, pidemmillä lenkeillä ekat 60-90min tarkkailee hieman, mutta syke nousee joka tapauksessa kun roppa lämpeää, ei sen takia minusta vauhtia tarvitse laskea jos tunne kevyt.

Ja kuten Jusufal sanoi välillä sitten niin että tuntuu pahaltakin. Josko sitä vauhtiakin sieltä sitten tulis

Link to comment
Share on other sites

Itsekin heitin sykemittarin pois, kun näytti syksyllä niin huimia lukemia. Enkä ole sen jälkeen käyttänyt. Kunto noussut siitäkin huolimatta kivasti ja oppinut lukemaan kroppaa muutenkin.

Suosittelen myös tunteen mukaan menemistä. Rauhalliset lenkin rauhallisesti ja kovemmat sitten vähän kovempaa. Järki mukaan, niin varmasti pärjää ilman sykemittariakin, eikä tarvitse pelkästään sipsutella.

Link to comment
Share on other sites

Missä vaiheessa juoksuvauhdin kuuluisi alkaa nousta? Tuntuu että vauhti on samaa hiljaista hissutusta, varsinkin kun yrittää seurata sykettä ja pitää sen riittävän alhaisena. Entä missä vaiheessa matalilla sykkeillä harjoittelun pitäisi alkaa näkyä kunnossa?

Ei juoksuvauhti nouse kun juoksemalla kovempaa, mutta toisaalta.. perusasiat pitää olla kunnossa ennen kun voi juosta kovempia reenejä. Sepä ei kehity kun juoksemalla myös noita maltillisia juoksuja, mitä nyt olet juuri juossut.

Harjoitusten keskisykkeen saat pidettyä matalana, vaikka muuttaisit reeniä siten että siellä on kovempivauhtisia esimerkiksi vetoja välissä. Näissä esimerkiksi kävelyvauhtisissa palautuksissa noiden kovavauhtiesten vetojen välissä sykkeesi putoaa ja laskee harjoituksen sykekeskiarvoa hyvinkin samoille tasoille, joisse se on nykyharjoituksillasi - joita siis kannattaa pitää mukana myöskin.

Link to comment
Share on other sites

Ja kisassa syke voi olla taas ihan eri kuin harjoituksissa. Sykkeet ovat vain viitteellisiä. On hyvä tietää erot juokseeko hidasta pk:ta, vauhdikkaampaa vk:ta tai jotain muuta, mutta ei sitä ihan sykkeiden mukaan voi mennä. Niihin vaikuttaa niin monet asiat. Pelkästään huono yöuni tai se, että joku asia harmittaa voi vaikuttaa sen verran sykkeeseen, että juokset turhan hiljaa, jos seuraat mittaria orjallisesti.

Minulla se on mukana lenkeillä, mutten oikeastaan sykkeitä katso nykyisellään juuri koskaan.

Link to comment
Share on other sites

Minäkin yritin aluksi juosta sykkeiden mukaan mutta huomasin sen nopeasti turhaksi touhuksi. Vauhti tuntui kertakaikkiaan liian hiljaiselta suositeltuihin syketasoihin nähden. Mittari on kyllä lenkillä mukana ja seurailen sitä se verran että sykkeet ei karkaa täysin käsistä mutta muuten mennään omien tuntemusten mukaan. Ja onhan siitä siitä iloa lenkin jälkeen kun seurailee kuinka kauan lenkillä on aikaa viettänyt.

Keskisykkeet esim PK-lenkillä on n.160 ollut koko ajan, vauhti parantunut viiden kuukauden harjoittelun jälkeen n. 9min/km --> 6min/km.

Link to comment
Share on other sites

Kun todennäköisesti kuitenkin pidät sitä mittaria ihan ajanmittaamiseksi mukana, niin kirjaa ylös niitä sykkeitä ja keskinopeuksiasi säännönmukaisesti. Niistä on hyvä seurailla pitemmän ajanjakson jälkeen omaa kehitystään - tai sen puutetta.

Muutoin kannattaa kyllä juosta fiilispohjalta - se on mukavampaa:D

Link to comment
Share on other sites

Kävin vuosi sitten testauttamassa sykerajat mattotestillä (hengityskaasut ja laktaatit etc) ja aerobinen raja osoittautui masentavan alhaiseksi (132). Olen kuitenkin vuoden vetänyt PK-lenkit sekä juosten että hiihtäen suunnilleen rajan huomioiden.

Kävin sitten tällä viikolla uudelleen testissä ja raja oli noussut 145:een. Toki olin jo lenkkeillessäkin tehnyt samoja havaintoja. PK-vauhti juoksussa sykkeiden mukaan on parantunut yli 30 sec/km.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy