Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Eräs tapa lähestyä puolikkaan kisaa


Gofer
 Share

Recommended Posts

Olen treenannut vuoden alusta tavoitteena 5.6.2010 juostava Tukholman maraton, mutta olosuhteitten pakosta joudun jäämään juoksusta pois. Sen sijaan tarkoituksenani on startata 22.5. puolikkaalle ja sitten 12.6. Forssan suvi-illan maratonille. Laitan tähän ketjun, johon merkkaan omat juoksuni ennen tuota puolikkaan kisaa. Aikatavoitteita on vaikea määritellä, mutta kutakuinkin 90 minuuttia (pari minuuttia suuntaansa voi heittää) lienee mahdollisuuksien rajoissa.

Viikon 18 osalta tavoitteena on 4 lenkkiä, viikolla 19 niinikään 4 lenkkiä ja sitten kisaviikolla pari kevyttä juttua.

Link to comment
Share on other sites

Aamuinen painoideksi oli 22,7 ja leposyke 50. Kevyt aamupala klo 7.30. Lenkille klo 10.16.

Vuorossa vauhtikestävyyttä. Laitoin garminin virtuaalisen harjoituskaverin lenkiksi 12 km/52 minuuttia ja painoin startista. Lenkki eteni suotuisissa tuulissa (alkuun myötätuulta) tasavauhtisesti siten, että kuuden km kohdan saavutin aikaan 25'37. Paluumatka olikin sitten hienoisessa vastatuulessa, mutta tuulesta huolimatta vauhti säilyi alkumatkan tapaan tasavauhtisena jälkimmäisen puoliskon ajan ollessa 25'38. Hyvin onnistunut kovavauhtinen lenkki. Huomenna vuorossa sitten kevyt palauttava.

Link to comment
Share on other sites

Viikon pitkä lenkki. Ehdin lenkille vasta klo 18.45. Päivän ruokailut olivat poikkeukselliset. Lounas jäi väliin ja päivällinen tuli nautittua normaalia aikaisemmin. Sain päivällisen syötyä hieman ennen klo 16 joten lähes kolme tuntia ehti vatsa vajeta. Ilma oli lenkin aikana pilvipoutainen (päivällä oli aiemmin sadellut) ja raikas. Aloitin "urakan" juoksemalla alkuun viisi km tasavauhtisesti km-vauhdin ollessa keskimäärin 4'45. Vitosen jälkeen 200 metriä kävelyä ja sitten toistoharjoituksena 4 x 2 km palauttelun ollessa aina toiston jälkeen 200 metriä kävellen. Nuo kahden km:n toistot keskimäärin 8'28. Toistojen ja palauttelujen jälkeen tasavauhtinen vitonen (avg 4'53), jolloin kokonaismatka oli jo 19. Väli 19 - 20 lyhkäsiä kiihdytyksiä 50-100 m ja palautus samanpituisin rauhallisin hölkkäjaksoin. Väli 20-20,51 tasavauhtisesti ja viimeinen 0,6 km vielä kiihdyttäen. Kokonaismatka ja -aika 21,1 km/1h 40 min. Keskisyke oli 157. Treeni jatkuu maanantaina kevyellä juoksentelulla.

Link to comment
Share on other sites

En tyytynyt reipasvauhtiseen kymppiin vaan vaihdoin vauhdin kovavauhtiseksi. Tällä oli tarkoitus testata vauhtia ja hakea tarkennusta puolikkaan vauhtia ajatellen. Liikkeelle klo 11.00. Ilma oli aurinkoinen ja lämmin. Asteita yli 20. Yritin pitää vauhdin tasaisena, mutta en siinä ihan onnistunut. 8'14 - 8'16 - 8'18 - 8'29 - 8'11 olivat kahden km:n jaksot, eli tuo neljäs kakkonen ei sujunut niinkuin olisi pitänyt. Toisaalta viimeinen km oli koko reissun nopein, joten loppuun vielä löytyi rutistusta. Tämän kympin perusteella realistinen vauhti puolikkaalle on 4'20 eli kokonaisaika hieman alle 1 h 31 min. Loppusyke oli 180. Seuraava lenkki perjantaina (tv kevyt).

Link to comment
Share on other sites

Klo 7.50. Tv kevyt 12 km/61 min + ekstrana 5 x 100 metrin kiihdytyksiä 100 m:n hölkkäpalautuksin. Kuumaa ilmaa pukkaa tänäänkin, joten tällainen aikainen lenkki oli paikallaan. Aurinko oli "alamaissa" vielä, joten varjoisia kohtia löytyi mukavasti. Ensi vikko sitten kisaviikko ja tarkoitus edetä kohti lauantaita siten, että tiistaina kevyt toistoharjoitus ja torstaina kevyttä veryttelyä.

Link to comment
Share on other sites

Aamuisia lukemia: BMI 23,1 ja leposyke 52. Päivän lenkkille klo 9.30. Ilma pilvipoutainen ja tuulinen. Harjoitus meni siten, että aluksi 2 km lämmittelyä. Lämmittelyn jälkeen 4 x 1000 m (4'14 - 4'10 - 4'03 - 4'05) palautteluna vetojen jälkeen 250 metriä kävellen. Lopuksi jäähdyttelynä juosten 2 km ja kävellen 1 km. Kokonaismatka ja -aika 10 km/55'30.

Link to comment
Share on other sites

Leposyke aamulla 50. Lenkille poikkeuksellisesti vasta klo 16.30. Aluksi kevyttä juoksua 5,5 km/30 min ja ekstrana 5 x 100 m:n spurtteja tasaisella palautuksen ollessa niinikään 100 m (rauhallista juoksua) jokaisen spurtin jälkeen. Hellekeli, lämpötila oli 26-27 astetta. Lauantaiksi on kuitenkin luvattu viilenevää. Onneksi.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy