Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kipua ja tuska maratonilla

cokekola
 Share

Recommended Posts

Aika usein eri artikkeleita lukiessa tulee vastaan kirjoituksia, joissa viitataan kipuun ja tuskaan maratonilla. Jossain jopa todettiin, että maratonilla [samankuntoisista] parhaan ajan juoksee se, joka kestää kipua parhaiten.

Itsellä on aika harvoin ollut juostessa suoranaisia kivuksi luokiteltavia tuntemuksia, ellei varsinaisia vammoja oteta lukuun. Olenko jotenkin poikkeava vai juoksenko siis liian hiljaa, kun ei kipua tunnu? (Pannaan tähän varmuuden vuoksi :smiley:)

Jokainen oma maraton on yleensä ollut alusta lähtien melkoista vääntämistä: ensin menoa tuntuu rajoittavan hapensaanti tms. "lämpeneminen", joka tuntuu paranevan alun n. 5-10 km jälkeen. Kympistä pariinkymppiin menee "kohtuullisen" mukavasti. Sitten alkaa menoa rajoittaa lisääntyvästi jäykkyys, joka leviää jalkoihin tasaisesti vauhtia tappavasti. Lopussa vaatii jo melkoista ponnistusta, että syntyy minkäänlaista juoksuaskeleeksi tunnistettavaa liiketta. Ponnistus tuntuisi olevan kuitenkin ennen kaikkea henkinen: jäykkää lihasta pitää ikään kuin käskeä monin varroin ankarammin, että se suostuu liikkumaan.

En kuitenkaan koe jäykistymistä kipuna tai tuskana, vaan mielestäni se muistuttaa enemmän väsymistä. Samalla tavoin joko henkisesti tai fyysisesti äärimäisen väsyneenä vaatii jokainen toimi ja liike enemmän ja enemmän tahdonvoimaa. Mitäs arvelette, onko tässä kysymys vain terminologiasta? Tarkoittaako joku muu "kivusta" tai "tuskasta" puhuessaan yksinkertaisesti tätä samaa väsymystä? Vai enkö vain ole suorituksissani (vielä) päässyt puheena olevalle kipurajalle?

• Replies 28
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Itselläni ovat nuo tasan samat oireet kuin mainitsemasi vielä polvikivuilla lisättynä. Minulla ainakin nuo polvet kipeytyvät jo 20+ lenkeillä ja maratonien loput eivät ole hauskoja. Sattuu ku fan...

Mutta ruhoni onkin lihaisa ja muutenkin raskas, en todellakaan omaa mitään juoksijan ihannevartaloa.

Juu...harvemmin sitä ainakaan fyysistä kipua tuntee ja jos harrastus tuottaa tuskaa kertoo se ehkä pienoisesta suuntautumisesta masokismin suuntaan ....

Viimeinen maratonini oli kyllä poikkeus. Lanzalla viime joulukuussa revittelin jalat kipeiksi ENNEN maratonia, joten kisa oli alusta asti yhtä kipua ja tuskaa. En suosittele...varsinkaan itselleni ! Kyllä juoksun täytyy olla nautinnollista, vaikka vähän rankempaakin joskus.

Mun kokemus taas on että viimeiset viis kilsaa on aina silkkaa tuskaa. Kipu on semmoista määrittelemätöntä jokapaikantuskaa jota ei osaa oikein sijoittaa, mutta inhaa on. Lisäks mulla on sitten ollut sinappiketsuppina pohjekramppeja kolmella maratonilla neljästä juostusta vika kympillä ja sekin on aika tuskallista mutta se on ainakin helppo paikallistaa.

Kun aloittelin tätä juoksuhommaa hieman aktiivisemmin, niin luin jostakin erään kymmeniä maratoneja juosseen hemmon mielipiteenä, että tuskainen maratoni on epäonnistunut sellainen ja johtuu lähinnä huonosta valmistautumisesta ja/tai väärästä vauhdinjaosta.

Itse olen samoilla linjoilla. Vasta neljä maratonia juosseena yhdessä on ollut ikäviä tuntemuksia ja oli juoksuna huono, vaikka ei ajallisesti hitain ollutkaan, mutta ei myöskään nopein. Tavallisen tallaajan kannalta sellainen maraton, jonka jälkeen on "väsynyt mutta onnellinen", on onnistunut suoritus, ja todennäköisesti myös tuloksellisin, kun on saanut vauhdin jaon optimiksi. Mekaaniset vammat kuten hiertymät ovat osa sitä huonoa valmistautumista ja tavallisen taaplaajan ei kannata vammaisena tai tietoisena nivelten kipeytymisestä maratonia lähteä edes juoksemaan.

Mie oon tuommosta mieltä.

Mekaaniset vammat kuten hiertymät ovat osa sitä huonoa valmistautumista

Yllättävä tieto. Itsellä hiertymiä ei ennen tullut koskaan, parinkymmenen juokuvuoden ja kuuden maratonin aikana. Yhtäkkiä viime joulukuussa maratonilla tuli hiertymiä. En ymmärrä, miten niihin olisi voinut valmistautua. Harmillisesti pidemmillä lenkeillä saattaa edelleen satunnaisesti tulla hiertymiä, milloin minnekin. Vähän vaikea niihinkään on valmistautua, varsinkaan kun en ole keksinyt, mikä auttaisi. (Vaseliini on ainakin syvältä, hiertymät ovat entistä pahempia, jos sitä menee läträämään.)

Jeps ja joo. Ehkä hieman väljähköä ja yleistävää tulkintaa meikäläiseltä, mutta perskohtaisesti olen huomannut esim. vaseliinilla läträämisen ehkäisevän monia ikäviä hieraisuja (siis Hoo-kirjaimella) esim. nivusista, pänninnäistä ja varpaista. Maratonia varten harjoitellessa joskus pisimmiltä lenkeiltä on jäänyt tuo valmistautuminen pois ja kipiää on tehnyt erityisesti lenkin jälkeen.

Tuskaa ja tuskaa...kyllä minä mielummin juoksen maratonin viimeiset 5-7 km kuin työnnän hetkeksi käteni rannetta myöten kiehuvankuumaan veteen!

Maratonin loppupuolellla voi ensinnäkin joku tuore tai vanha vamma ruveta kiusoittelemaan, jolloin joka askel on tuskaa täynnä. Samoin voivat heikon lihaskunnon takia tyypillisesti etureidet tai perslihakset olla kuin tulessa.

Varsinaista "oikeaa" maratontuskaa on IMHO sellainen joka paikassa tuntuva kipu, joka ei kuitenkaan ole erotettavissa yleisestä voimakkaan väsymyksen tunteesta. Päinvastoin kuin edellisistä, siitä pääsisi melko helposti eroon antamalla vauhdin hidastua, joten tavoitteeseen pääsemiseksi on vain hyväksyttävä, että aktiivisesti tuottaa itselleen kipua - ja käytävä koko ajan neuvottelua itsensä kanssa...

(Toisaalta, silloin kun paikat ovat ehjiä, mutta syystä tai toisesta on lähtenyt tekemään vain "submaksimaalista" suoritusta, maralla ei ole missään vaiheessa ollut tuskaa, vaan ainoastaan "normaalia" pitkän lenkin väsymystä.)

Mä luulisin että tuo "kipu ja tuska" kaiketi tarkoittaa oikeassa elävässä elämässä sitä että kenellä on paras epämukavuudensietokyky. Kuka pystyy olemaan siellä pisimmällä epämukavuusalueella.

Kipu ja tuska lienee "kansanomainen" sanonta, jolla erotetaan normi-ihmisen epämukavuus. Kyse ei siis ole siitä kuka pystyy istumaan pisimpään hiukan kovalla ja sen vuoksi epämukavalla toimistotuolilla jne.

Mä luulisin että tuo "kipu ja tuska" kaiketi tarkoittaa oikeassa elävässä elämässä sitä että kenellä on paras epämukavuudensietokyky. Kuka pystyy olemaan siellä pisimmällä epämukavuusalueella.

Viime syksynä maratonilla oli koko rahalla "epämukavuutta" kun jo lähtöviivalla oli jalka murtuneena.

Ihan rehellisesti kyse oli kivusta ja tuskasta - mutta voihan sitä sietää, en ole kyllä oppinut vielä kivusta nauttimaan.

"Normaali"-maroilla nyt ei varsinaista tuskaa ole ilmennyt. Se on kuulkaa niin, että ensin pettää jalat ja juoksu loppuu vasta kun pää pettää. Helteellä se kyllä minulla pehmenee :lipsrsealed:

Hiekkaharjun 6h-kisassa kaverin anoppi (sattumalta huoltojoukoissa = järjestävä taho) kysyi 56km:n kohdalla (eli noin 5,5h), kun pysähdyin viimeiseen 10s stoppiin, että tuntuuko pahalta. Vastasin välittömästi ei, ja sitten kun samalla kulautin nestettä kurkkuun tajusin, että pahalta tuntumisen määritelmäkin voi hieman vaihdella ihmisestä riippuen. Huikkasin vielä takaisin liikkeelle lähtiessä, että "ensiksi tietenkin pitäisi määritellä, että mitä tarkoittaa tuntuu pahalta"...

Mutta itsestäni ei tuntunut "pahalta", koska mikään paikka ei ollut rikki eikä ollut juurikaan edes häiritseviä rakkoja. Toisaalta tuntui helvetin "pahalta", koska rupesi olemaan todella väsynyt ja koska joka paikkaa rupesi vähän kolottamaan = väsyttämään. En nyt tiedä oliko varsinaisia kiputiloja, mutta kyllä se aika tuskaa oli ainakin. Nuo fiilikset ovat jo unohtuneet. Siksi odotetaankin jo kovasti seuraavaa tapahtumaa.

Väsyminen tuntuu pahalta, muttei käy kipeää. Kokonaisvaltainen uupumus tuntuu...sanoinkuvaamattomalta. Näitä on ollut mm pitkillä lenkeillä tai väsyneenä harjoitellessa.

Nopeilla lenkeillä tuntuu useinkin pahalta. Kunnon tasainen kova ei ole mielestäni edes onnistunut, ellei vähän ala tuntumaan pahalta. Vaiheessa, kun kuola valuu ja jalat tikkaa, ei kovin hääviltä tunnu, mutta olo jälkeenpäin on aivan mainio.

Se, että urheillaan kipeänä tai jalat tohjona, ei ole ihan tervettä, mutta itsekin varmaan siinä rajalla olisin lähtöviivalla.

Olen yhden kokonaisen juossut sillai, että lopussa olin ihan rätti ja jalkoja särki. Silloin päätin, että tää on mukava harrastus ja en juokse itseäni kipeäksi ja rikki. Ihan muutenkin on särkyä normaalielämässä ja liikunnan pitäisi tukea kropan hyvinvointia.

Joten kuulun näihin luuserijuoksijoihin, jotka panee kävelyksi lopussa kun ei halua ottaa saikkua kisan takia tai muuten vain olla kipeitä sen jälkeen eikä juoksun aikana.

Mulla on kyllä sinänsä korkea kivunsietokynnys, mutta en harrastuksen takia ala sitä kokeilemaan. Muuten sitä joutuu ihan nokko rassaamaan tarpeeksi.

Matkanahan se on aivan sairaan pitkä ja mun kunto ei tuu ikinä riittämään siihen, että jaksaisin sen loppuun asti juosta kävelemättä. Mutta eipä se ole minua haitannut enää näin vanhoilla päivillä. Mie tykkään, että juoksun pitää olla "helppo". Minua ei ole kärsimys koskaan kaunistanut.

Mutta mie olenkin lenkkeilijä, enkä juoksija. Tää on vain vinkkinä niille, jotka pohtii tätä, että miten selviää lopun kivun ja tuskan. Voi sen ajatella toisinkin, että heittää kävelyksi kun tuntuu pahalta. Mitä sitä tyhjää kivaa ihmistä kiusaamaan.

Muokattu

Voi sen ajatella toisinkin, että heittää kävelyksi kun tuntuu pahalta. Mitä sitä tyhjää kivaa ihmistä kiusaamaan.

Eräs maratonikoulun vetäjä tuumasi vaan, että kävelyn jälkeen on erittäin haasteellista ryhtyä taas juoksemaan, jalat ilmeisesti tönkköytyy ja kynnys lähteä juoksemaan on korkea. Näin siis maran loppupuolella. Mutta olet ihan oikeassa, kuntoilija voi laittaa kävelyksi, jos siltä tuntuu.