Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uimalasi ongelmia...

MarkoA
 Share

Recommended Posts

Terve,

Olenko ainut jolla on uimalasit sellainen ainainen ongelma? Milloin ne menee heti huuruun (perinteiset vaahtokumireunuksella varustetut) milloin niitä ei saa tiiviiksi (Ruotsalaiset "kilpauimarien suosimat" tee-itse-kötökset) tai milloin ne alkaa puristaa päätä sama kuinka löyslle ne laittaa!?!

Jotenkin se näyttää kaikilla toislla nii-iin helpolta, etteivät edes näytä asiaan juuri huomioita kiinnittävän. Meikäläinen saa aina vekslata ja sitten kun ne saa jotenkin toimimaan niin tuloksena on lähes aina melkein mustat silmät loppuillaksi.

Tällähetkellä käytän Nike merkkisiä laseja joissa on sellaiset pehmeät kumihuulet tiivisteinä. Ne toimii kohtalaisesti, mutta mustat silmät meinaa tulla ja päätä särkee n.30min yhtäjaksoisen uinnin jälkeen. Heti kun ottaa lasit pois pikku hetkeksikään niin se "puristava tunne" päässä häviää. Lasit sinällään ei ole tosiaankaan kireällä eivätkä paina pikaisella testauksella mistään. Mutta kaipa ne silti painaa jostain kriittisestä pisteestä ja sopivan kovasti kun alkaa ahdistaa.

Kaikki vinkit erittäin tervetulleita!!

Et ole yksin. Minulle ei enää nykyiset uimalasit sovi. Ennen oli kunnon pehmusteen, mutta nyt ei pehmustettuja malleja ole kuin pari, ja niissäkin liian kovat ja huononmuotoiset pehmusteet. Myös huurtumattomuus on heikentynyt huomattavasti aikaisemmista ajoista. Etenkin silmän ympärykset kipeytyy, jos uin harvakseltaan. Uintikertojen lisääminen tuo silmänympäryksiin turnauskestävyyttä, mutta silti paluuta vanhaan ei näytä olevan. Olen kokeillut silikonikehyksiäkin, mutta ne painavat vielä enemmän.

Terve,

Olenko ainut jolla on uimalasit sellainen ainainen ongelma? Milloin ne menee heti huuruun (perinteiset vaahtokumireunuksella varustetut) milloin niitä ei saa tiiviiksi (Ruotsalaiset "kilpauimarien suosimat" tee-itse-kötökset) tai milloin ne alkaa puristaa päätä sama kuinka löyslle ne laittaa!?!

Jotenkin se näyttää kaikilla toislla nii-iin helpolta, etteivät edes näytä asiaan juuri huomioita kiinnittävän. Meikäläinen saa aina vekslata ja sitten kun ne saa jotenkin toimimaan niin tuloksena on lähes aina melkein mustat silmät loppuillaksi.

Eipä oo vinkkejä kyllä kauheesti tähän, mutta aikalailla samojen ongelmien kanssa painitaan. Lasien huurtumisen saa kuriin kyllä käyttämällä jotakin huurteenestoainetta (sylki/oikee tähän kehitelty aine) tarpeeks säännöllisesti, mutta muuten ne lasit kyllä vuotaa lähes aina. On kokeiltu kyllä ties mitä laseja (kyllä, myös niitä ruotsalaisia, mutta ne nyt ei toimineet yhtään) ja mulla on myös lopulta noi Niken lasit osoittautunut vähiten huonoksi vaihtoehdoksi. Jotkut speedot toimi myös, mutta ne piti vetään niin kireälle, että aamu-uinnin jälkeen jäljet näkyi naamassa vielä illallakin, mikä ei nyt ihan kauheen miellyttävää oo. Aina sanotaan, että uimalasien pitäisi "imaista" itsensä kiinni sovittaessa. Mitäs jos sellaisia ei vaan oo? En oo vielä löytänyt ainoitakaan, joiden molemmat linssit tekis tämän yhtäaikaa, portaaton nenäkappaleen säätö kai vois auttaa, mutta harvemmissa tällaista vaihtoehtoa on.

Jos hyppään altaaseen, lasit ei pysy päässä varmasti ainakaan tiiviisti joten sitten ei nää mitään loppumatkasta, mikä vaikeuttaa kummasti ohjattuja treenejä, joissa uidaan usein piikkejä ajanotolla. Kauhulla mietin, mitä tapahtuu jossain tulevissa tri-kisoissa, jos kanssakilpailijat sohasee jotenkin niin, että lasit vähän siirtyy, miten muka oikeasti saan aseteltua ne vuotamattomiksi jälleen sielä järvessä? Mäkin haluan siis vinkkejä...

Vihaan vuotavia uimalaseja.

Kaikki vinkit erittäin tervetulleita!!

Suuriella osalla kait on ongelmia. Mulla on nykyään tällaiset kovat jollain pienellä silikoni- tms reunalla. Aiemmin oli jonkin toisen merkin vastaavat melkein kovat. Nämä mä saan vedenpitäviksi ja päätä särkemättömäksi kunhan säädöt ovat kohdallaan ja lasit just eikä melkein oikeassa asennossa silmillä.

Aiempia pehmustettuja laseja en ikinä saanut vedenpitäviksi ja päätä särkemättömäksi.

Huurtumiseen auttaa saippua. Ennen altaaseenmenoa otat vaikka vessan tai suihkun saippuapullosta vähän saippuaa sisäpinnoille, levität ja huuhdit ylimääräiset pois. Myös sylki kuulemma auttaa, mutta jotenkin mä vain en haluaa räkää silmilleni.

Joo noi MARS:n likittämät TYR:n kovat lasit silikonikauluksilla (nihkeä reuna tarttuu ja tiivistää) on tosi hyvät ja halvat, eikä tarvitse kiriä ohimoita verenpurkaumille että olisi tiiviit ja päänsärky taattu tunnin uinnin aikana.

Itse viehätyin vielä enemmän näistä (http://www.tyr.fi/page.cfm?template=products.detail.cfm&itemGuid=9dfa7b18-fca3-4049-a4b5-7ca780baa550) kun käyttöön ostin noin vuosi sitten parit ja on kyllä ollut hintansa väärtit + että sisältävät 5 eri nokkapalaa nenän kohdalla eri mitoilla. Mielestäni halvimpia varusteita kuitenkin tri-harrastuksessa on uikkarit ja lasit, joten ei ole "iso" satsaus :)

Sama ongelma. Pieni pääni ja mitätön naamani vaativat lasten kokoiset lasit. Kaikki lasten lasit taas huurtuvat. Valmistaja ei ehkä oleta että juniorit uivat yhtäkyytiä puolitoista tuntia...Pandasilmät on tuttu ilmiö, ja pesuhuoneesta löytyy ainakin 8 kpl erilaisia uimalaseja, kun aina sopivat nähdessäni ajattelen josko vihdoinkin olisin löytänyt sopivat. Pitäisi vaatia että saa käydä kaupan vessassa työntämässä naamansa lavuaarin ja testata pitääkö vettä...

• 2 months later...

Pakko nostaa tämä. Nyt on tullut sen verran paljon käytetty BlueSeventy Nero RZR laseja, että voi tosiaan suositella. Useita tunteja ollut käytössä ja vieläkään eivät huurru. Homman juju näillä laseilla on siinä, että niitä ei laiteta märkään naamaan. Kostutan lasit vedessä ja suoraan naamaan - TIUKALLE - sopivat sen verran hyvin mulle, ettei esim tunti yhtämittaa tee ongelmia. Ja huurua ei tule!?! Ei sitten yhtään, ellei käytä välillä pois niitä laseja. Sen jälkeen märkään naamaan laitettuna alkaa hiljallee huurtua.

Sen verran tykkäsin, että ostin heti toisen parin varalle.

BlueSeventy NERO RZR