Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyöräily mukana.


pakuri
 Share

Recommended Posts

Koitan juosta 2-3 lenkkiä viikossa, matkat on 8-15 km välillä ja juoksut menee eri sykkeillä ja loppua kohti kiristäen ja eikä unohdeta vetojakaan. Juoksulenkit pyrin tekemään vk vauhdilla noin että hr on 130-135 ja maksimi käy 150-160 välillä.

Mutta asiaan haluan tehdä pitkät pk lenkit polkupyörällä, aikaa niihin menee 1,5-3,5 h/ lenkki ja tällä haen hyvää peruskuntoa maraa varten.

Esim viimeine pyörälenkki kesti 3 h 20min ja hr oli 119 ja max 155.

Käyn myös kuntosalilla 1 tai 2 kertaa per viikko ja käyn koko kropan läpi.

Mun maksimi syke on tommoset 170 ja leposyke 42-44.

Syksyllä ois tarkoitus kokeilla eka maraa ja juosta kolme puolikasta sitä ennen.

Mara pitää päästä alle 4h ja kaikki sen alle on plussaa ja päinvastoin.

Pyöräily ja kuntosali harjoittelu on mukana vaihtelun ja jotta en riko paikkoja yksipuolisuuden takia.

Mitä luuletta että oisko tällä systeemillä mahkuja maran läpi viemiseen.

Link to comment
Share on other sites

Uskoaksi on. Juurikin nuo satunnaiset 15km juoksulenkit on tärkeitä. Pyörällä joutuu polkemaan pidemmän ajan, jotta vaikutukset on samat kuin juostessa nimenomaan hapenottokykyyn yms. Tämä siis luettu juoksijalehdestä, mutta se menis suunnilleen niin että 10km juoksu korreloi 50km pyöräilyä jne.

Tuo on aika lähelle samaa hommaa kuin mulla itsellä. Eli pidän homman mielenkiintoisena (ja triathlon on lähellä sydäntä) joten osa lenkeistä menen pyörällä. Ei se ole juoksua pahemmin haitannut näillä mun vauhdeilla. Mutta sitten jos aletaan hakea esim 5km tai 10km nopeuksia niin siellä se jo voi vaikuttaa häiritsevästi. Toki aina on mahdollisuus vetäistä pyörälenkin päälle semmonen 15-30 min hyvin kevyt juoksu, jolla palautetaan tuntumaa juoksuun. Tämän olen lukenut olevan hyödyllinen juuri siinä ettei juoksutekniikka häiriinny pyöräilystä.

Olen valmis lyömään puolestasi vaikka vetoa, että ilman mitään satunnaisia ongelmia (krampit, vatsa sekaisin, tankkaus täysin pieleen...) sulla menee tuolla treenilla mara helposti alle 4h. Sanotaanko 3:45 :D

Tsemppiä!

Link to comment
Share on other sites

Muistan joskus 80-luvulla lukeneeni Hiihtäjä-lehdestä loikkaharjoittelun perusteista, ja siinä kiellettiin loikkaharjoitukset päivää ennen ja jälkeen pyöräilylenkin. Runsas pyöräily syö ajan mittaan jaloista kimmoisuuden. Samoin eräs juoksuvalmentaja oli haluton laittamaan juoksuohjelmaan pyöräilyä, koska se hänen mielestään aiheutti juoksutekniikkaan polvien kääntymistä sivuille.

Itsekin pyöräilen kohtuullisesti maantiellä ja maastossa, mutta koen juoksun ja pyöräilyn kuitenkin kovin erilaisiksi lajeiksi fysiologisesti. Maratonilla maksimisuorituksen takaa säännölliset pitkät lenkit juosten tehtyinä, jotta jalat tottuvat kestämään iskuja. Rauhallinen pyörälenkki on hyvä palautusharjoitus pitkän lenkin tai vk-harjoituksen jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy