Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Epätoivoinen Cooperin pikakehitys?!


Der Alte
 Share

Recommended Posts

Taustaa: mies, ikää +35v, aktiivikuntoilu olematonta, pituus 178, paino 78. Kävin kokeilemassa Cooperia kaksi kertaa ja tulokset olivat käsittämättömän huonot eli 2170m ja 2180m. Oma ennätykseni on joskus nuoruus vuosilta 2775m eikä yhtään enempää.

Mitä mieltä olette, että onko mitään edellytyksiä parantaa suoritusta 2300 metriin, kun aikaa on 1,5 viikkoa? Karuinta omassa suorituksessa oli se, että aikaa meni 2300 metriin 12min 48s eli viimeinen 120m oli kuolettavan hidas vaikka olin lisäävinäni vauhtia. Aikaa suorituksen parantamiseen ei ole siis enempää kuin 1,5 viikkoa ja suoritus on kertaluontoinen ja karsiva. Pitääkö joltakin tutulta lainata astmapiippua vai pitääkö hyväksyä tosiasiat sen suhteen, että kone on oikeasti ruosteessa?

120m ei ole matkana paljon, mutta vauhtia on huono kiristää, kun kokoajan mennään sykkeillä 175+ ja maksimi pyörii 185 lyönnin luokassa.

Periaatteessahan 2400 metriä menee, kun juoksee jokaisen 100 metriä aikaan 30s, mutta itse kykenen pitämään tätä vauhtia ainoastaan 900m ja sitten aika lähtee huononemaan keskimäärin +2-5s jokaista 100 metriä kohti. Eli liikkeelle on lähdettävä kunto huomioon ottaen täysillä.

Rehellisiä mielipiteitä arvostetaan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Puolessatoista viikossa et ehdi tehdä mitään muuta kuin vahinkoa jos oikein kovasti alat treenaamaan, joten pientä kevyttä hölkkää lukuunottamatta unohtaisin sinuna treenit. Kevyt hölkkä ja kävely olisivat ehkä hyödyllisiä ihan elimistön totuttamisessa siihen että mitäs se tämmöinen meno oikein on.

Mutta kirvestä ei kannata heittää kaivoon, sillä jos olet päässyt 120 metrin päähän yksin juostussa Cooperissa, voi tarvittava lisävauhti hyvinkin löytyä kisatilanteesta. Jos tärkeässä juoksussasi on mukana myös muita ja jos ajanoton hoitaa joku muu jne. eli että kyse on kisamaisesta tilanteesta, niin vauhtikin on parempi. Jokainen juoksua harrastanut tietää että numerolappu rinnassa (so. kisoissa) juoksu kulkee ihan eri vauhtia kuin ankarimpienkaan treenaajien kovimmissa yksin vedetyissä harjoitteissa.

Tsemppiä vaan.

Link to comment
Share on other sites

Aloittelijan kysymyksissä on toinen, jolla vielä lyhyempi valmistautumisaika. Tsekkaa sieltä, siellä on joitakin vinkkejä. Täällä alkaa olla sellainen "Instant cooper" ja "hetimullekaikkitännenyt" -juoksuteema vallalla, kun kevät vasta alkaa. Nylkky ei ymmärrä. Mutta, kuten Kaius rohkaisi, kisatilanteessa voi tulla lisämetrejä komeastikin.

Link to comment
Share on other sites

Aloittelijan kysymyksissä on toinen, jolla vielä lyhyempi valmistautumisaika. Tsekkaa sieltä, siellä on joitakin vinkkejä. Täällä alkaa olla sellainen "Instant cooper" ja "hetimullekaikkitännenyt" -juoksuteema vallalla, kun kevät vasta alkaa. Nylkky ei ymmärrä. Mutta, kuten Kaius rohkaisi, kisatilanteessa voi tulla lisämetrejä komeastikin.

Kohta saamme lukela myös niitä "Maraton viikon päästä treenivinkkejä, apuva!"-viestejä.

Link to comment
Share on other sites

1,5 viikossa ei kummempia tehhä, mutta kuten kaijus sano niin kevyttä ulkoilua korkeintaan peliin.

Mutta se mitä minä aion neuvoa on semmonen, että ota vaikka 6kk projekti jolloin tavotteeksi vaikka 2600m, tai 10km juokseminen kävelemättä jne.. Kunhan ajattelet kuntoilua pidempänä projektina, etkä minään 120m coopperin parannukasena. Vaikka ei siinäkään mitään pahaa ole. Katsos siinä voi huonolla tuurilla käydä niin, että siitä tulee tapa. Ai mistäkö tiedän, no miulle kävi niin. Eikä alkuperäsenä tavona ollu kuin 10km juosten, joka sillon tuntu täysin käsittämättömältä edes ajatuksena ;)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vaan kaikille vastanneille. Tuon kyllä ymmärrän täysin, että ei kuntoa voi ostaa kaupasta vaan ensin pitää rakentaa perusta, jonka päälle voidaan rakentaa muut puitteet.

Itselläni tässä on lähinnä kyse siitä, että sain pikakomennuksen rauhanturvaamisreissulle enkä näin ollen osannut valmistautua tähän nopeaan lähtöön, kun en ollut kyseiseen tehtävään/paikkaan edes hakenut. Edeltävä henkilö oli juuri reputtanut Cooperin testissä ja hänet laitettiin koulutustilaisuudesta kotia. Itse en viitsi tehdä tuota samaa etenkään, kun tuota 12min testiä varten pitää ajaa toiselle puolelle Suomea. Olen kyllä yrittänyt psyykata itseäni ja nuo omat testit juoksin tällä viikolla perättäisinä päivinä.

Syy löytyy kyllä täysin peilistä, mutta kun kyseessä on "Once in lifetime"-tyyppinen tilaisuus, niin pakko oli kysyä apuja viisaammilta. Jos tuon maagisen 2300m ylittäisi ennen varsinaista koetusta, niin voisin lähteä tuota oikeasti suorittamaan, mutta nyt kyllä epäilyttää vahvasti. Jospa tästä tapauksesta viimeinkin oppisin jotakin ja alkaisin pitämään kunnostani huolta. Huoh.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen viimeaikojen kisoihin valmistautunut juoksemalla vähän mutta kovaa. Ajatuksena on parantaa hapenottokykyä - juuri sitä cooperissakin tarvitaan.

Tämmösiä sivuja olen itse hieman soveltanut omissa kuvioissa.

http://www.brianmac.co.uk/tapering.htm

http://www.brianmac.co.uk/longdist/5ktaper.htm

Kun kyseessä on vähän treenaava cooperiin valmistautuja niin vitosen ohjelmataulukosta puolittaisin matkat ja tekisin treenin vain joka toisena päivänä.

Yksi vielä kyseenalaisempi ajatus on jonkinlaisen dietin käyttö painon pudotuksessa. Mutta, mutta jos painoa pystyisikin kilon tai kaksi pudottamaan, niin tehotreenin rasittavuus saattaa syödä hapenottokyvyn kehitysmahdollisuutta.

Link to comment
Share on other sites

Eipä tuo 2300 m kyllä ole mikään "maaginen" raja. Ei ainakaan 15-40 -vuotiaalle perusterveelle miehelle. Kuulostaa ehkä karulta, mutta jos tuo raja ei testissä ylity, niin voi jopa olla parempi, että jää kotiin - eihän nuo rauhanturvailuhommat kuitenkaan mitään leikkiä ole.

Toivotaan nyt siis kuitenkin, että raja ylittyy.

Link to comment
Share on other sites

Eipä tuo 2300 m kyllä ole mikään "maaginen" raja. Ei ainakaan 15-40 -vuotiaalle perusterveelle miehelle. Kuulostaa ehkä karulta, mutta jos tuo raja ei testissä ylity, niin voi jopa olla parempi, että jää kotiin - eihän nuo rauhanturvailuhommat kuitenkaan mitään leikkiä ole.

Tuo "maagisuus" oli lähinnä sarkasmia ja tässä tilanteessa siis pakollinen raja sen kertaluontoisuuden ja karsivuuden vuoksi. Jos kuntoilu rajoittuu esimerkiksi sulkapalloon kerran kuukaudessa, niin ei sillä mitään kuntopohjaa luoda. Pyöräilykin jäi lähes kokonaan, kun tulin ajokortti-ikään eli se nuoruuden vähäinenkin peruskunto on 18 vuoteen onnistuttu romuttamaan jo moneen kertaan.

Mutta tuo on ihan totta, että rauhanturvatehtävät vaativat peruskuntoa ja oikeasti raja voisi olla korkeampikin. En ollut itsekään uskoa, että tuo 2300m raja jäi saavuttamatta vaikka olen kuitenkin perusterve mies.

Kun tällä hetkellä oma kierrosrajoitin on punarajalla ja hakkaa rajoittimeen, niin siinä on huono lisätä vauhtia. :076:

Kiitos kuitenkin tsempistä, neuvoista ja kannustuksesta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy