Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolimaraton treenivinkkejä mulle pliis! :)

miryam
 Share

Recommended Posts

Minulla olisi tavoitteena kesällä puolimaratooni. Olen tällä hetkellä juossut noin kuukauden verran, mutta en oikein tiedä vielä paljoakaan tästä mahtavasta harrastuksesta. Aikaisemmin olen harrastanut sekalaisesti kaikenlaista liikuntaa, että peruskunto on kohtalainen. Huomasin, että täällä on paljon asiantuntevaa porukkaa, niin ajattelin, jos teillä olisi antaa harjoitusvinkkejä tästä eteenpäin.

Juoksen kolme kertaa viikossa, lisäksi jumppailen kotonani, pyöräilen kouluun (n. 3 km) ja kotoa löytyy kuntopyöräkin. Sykemittarin ostin juuri. Juoksen suunnilleen tunnin lenkkejä, 5-7 km, sykkeellä 130-140. Pitäisikö kohta alkaa pidentämään matkoja? Joskus lenkin loppuvaiheessa tuntuu oikeassa polvessa hieman kipua, mutta ei oikeastaan enää lenkin jälkeen. Pitäisikö ostaa vaimennetut lenkkarit? Nykyiset ovat jotkut noin viidenkympin hintaiset, en tiedä onko ne vaimennetut, mutta ei niissä ainakaan näy mitään ilmatyynyjä tms... Minulla on joskus aikaisemmin vaivannut selkä, koska minulla on löysät nivelsiteet ja yliliikkuva selkä. Kun harrastan säännöllisesti liikuntaa, niin selkäkin pysyy kunnossa. Olisiko siihen liittyen jotain vinkkejä?

Pitäisikö myös juosta asfaltilla? Nyt juoksen enimmäkseen hiekkateitä.

Kiitos jos viitsitte neuvoa... :)

Tervetuloa vaan joukkoon!!!

Kannattaa kyllä panostaa kunnon kenkiin, varsinkin kun sulla on noita vaivoja ollut.

Jo ihan vaihtelunkin takia kannattaa juosta hieman erimittaisia lenkkejä.

Lisäksi vaihdella tehoja, sekä juosta erillaisilla alustoilla.

Kovia harjoituksia sinuna kyllä välttäisin, niitä ei tarvita tässä vaiheessa.

Kipaiseppa lähempään lehtipisteeseen ja osta vaikkapa uusin JUOKSU & Hiihto- lehti. Siellä on parin tason ohjelmaa puolikkaalle.

Myös tuolta Sepon sivuilta löytynee ohjelmia.

Edit: löytyi: http://www.seponkotisivut.com/ohjelmapuolikas.php :heilutus

Jos harrastan muutakin liikuntaa välillä, esim. pyöräily tai sauvakävely, niin sekin varmaan kävisi palauttelusta, vai?

Täällä on niin kehuttu tuota uutta Karhun tossua, jotta jospa kävisin hieman katselemassa sitä. :) Alennusta pitäisi kyllä saada, opiskelijan tuloilla kun ei leveillä. Tosin viimeksi kun urheiluliikkeeseen eksyin, niin mukaan lähti sykemittari, luistelusukset ja -monot, että tohtiikohan sinne enää... :)

Tosin viimeksi kun urheiluliikkeeseen eksyin, niin mukaan lähti sykemittari, luistelusukset ja -monot, että tohtiikohan sinne enää... :)

Juu tuo on kauheata jos iskee villitys. Ajattelin itsekin, että ehkä maratonin kunniaksi hankkisin uuden juoksutakin, mutten taida uskaltaa mennä lähellekään mitään urheilukauppaa, kun tänä keväänä on jo aika paljon hankintoja tehty. Kaikki toinen toistaan tarpeellisempia, ilman muuta!

Suosittelisin tosiaan jonkinmoisen harjoitusohjelman käyttöönottoa. Jos ei muuta, se ainakin auttaa tekemään harjoittelusta säännöllisen osan viikko-ohjelmaa. Taidan ainakin olla sen verran aikataulufriikki, että tunnen tämän oman kotikutoisen ohjelmani patistavan lenkille ihan tehokkaasti.

Uudet juoksukengät ainakin kannattaa ostaa. Ja vielä testauttaa jalkansa, tarvitseeko tukia kenkiin.

Ja maltti on valttia rasitusvammojen kanssa. Itse ainakin huomaan heti, koska revittelen liikaa. Pohjakuntoa ei ole niin paljoa, että voisin tehdä mitään extremeharjoitteita. Niistä aina sitten kärsii koivet.

Niin ja se on tosi, että urheiluliikkeeseen saa uppoamaan rahaa. Joku kävi tänään paikallisessa liikkeessä puman jalkojentestauksessa. Tarkoitus oli vain käydä, mutta niin vain on kaapissa ensi talvea varten uudet puman kengät ja 60 euron juoksushortit :viheltely . Miten sitä taas sokeutuikaan kun pankkikorttia vingutti... (mutta kun ne shortsit oli niiiiiiiin hyvän näköiset ja peppu näytti niissä niiiiiin hyvältä :oops: )