Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lyhyet matkat kestävyysmatkojen ohella


Provenzano
 Share

Recommended Posts

Rupesin tässä näin iltasella funtsailemaan, että onko järkevää ylläpitää sellaista reeniä, jossa juoksee kaikkia matkoja 800m ja MAratonin välillä (karkeasti sanottuna)? Tiedän kyllä että Paavo Nurmikin pinkoin myös 1500m matkoja ja löytyisi muitakin juoksijoita tähän luokkaan, mutta onko asia näin tarkemmin ajatellen järkevää vai ei järkevää?

Kuitenkin, 800m-3000m matkat kuitenkin luetellaan keskipitkiksi, eli harppaus ei olisi kovin pitkä. Mutta haluaisin hieman lisää mielipiteitä asiaan. Kiitoksia jo etukäteen jälleen!

Link to comment
Share on other sites

Mitä tarkoitat lyhyillä matkoilla? Kaikki matkat 800 metristä ylöspäin luetaan kestävyysjuoksuksi.

Totta kai kaikkia matkoja väliltä 800 m - maraton voi juosta, mutta yleensä vain yhteen tai kahteen matkaan (=päämatka) pystyy keskittymään kunnolla kerrallaan. Tämä johtuu siitä, että eri matkoilla tarvitaan hiukan erilaisia ominaisuuksia ja siksi niiden treenaus on hiukan erilaista. Jos treenaa optimaalisesti yhdelle matkalle, ei voi yhtä aikaa treenata täysin optimaalisesti toisille matkoille.

Toki esimerkiksi lyhyempien matkojen kisoista voi olla apua pidemmän päämatkan treenauksessa, mutta tällöin treeniä ei tehdä tuon lyhyemmän matkan ehdoilla, vaan päämatkan ehdoilla.

En muuten ymmärrä, miksi poimit Paavo Nurmen esimerkkinä ja mainitset hänen juosseen 1500 m. Kysymyksesi ylipäätään on sekava. Voisitko selventää?

Link to comment
Share on other sites

Aivan hyvin voi harjoitella ja kehittyä kaikilla matkoilla tasaisesti. Väitän myös, että kehitys on aivan yhtä nopeaa keskittyi harjoittelemaan monipuolisesti lajeihin 800m-maraton tai pelkästään yhtä päämatkaa. Vasta kun ryhdytään lähestymään oman potentiaalin rajoja, erikoistuminen yhdelle matkalle on välttämätöntä. Monipuolinen harjoittelu antaa hyvän pohjan siirtyä myöhemmin mille matkalle tahansa ja erikoisharjoittelusta saa paremman hyödyn kun varsinaisia heikkouksia ei ole.

Perusharjoittelussa on paljon samoja elementtejä harjoitteli sitten 800m:lle tai maratonille. Toki joku voi nähdä nämä ääripäät aivan erilaisina, mutta kyllä harjoittelussa kehitetään täsmälleen samoja ominaisuuksia - eri tavalla painottaen. Harjoitusmetodit voivat poiketa suuresti toisistaan, jolloin äkkiseltään harjoittelu voi tuntua näillä matkoilla kovasti erilaiselta.

Käytännössä tälläinen monipuolinen harjoittelu muistuttaa eniten keskimatkan juoksijan harjoittelua. Jos haluaa päästä helpolla ja tehdä tuloksia matkoilla 800m-maraton, helpointa on vain kaivaa 1500m-3000m juoksijan harjoitusohjelma ja noudattaa sitä. Fiksuinta lienee jakaa kisakausi pariin osaan, jossa toisessa keskitytään lyhyemmille matkoilla ja toisessa sitten taas pitkille. Harjoittelun painopiste elää siis lähestyvien kisojen mukaan. Missään vaiheessa ei saa päästää minkään matkan tuloskuntoa liian alas.

Link to comment
Share on other sites

Toisaalta taas mikä estää harjoittelemasta vaikkapa maratonille mutta kisaamasta myös lyhyempiä matkoja? Niinkuin U-M tuossa totesi, ei se harjoittelu nyt niin kauheasti eroa. Toki jos sitä tekee niinkuin me keski-ikäiset nylkyt täällä seppolassa (= jokainen lenkki 6.00/km, paitsi maratonin lopussa vähän hiljempaa) voi 800m tuntua hieman hapokkaalta, mutta jos treenaa asiallisesti, kaikki matkat menee ihan hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Danielsin Running Formulassa on kaksi ohjelmaa matkoille 1500-3000. Saa kyllä viihtyä radalla, ohjelmissa on 2-3 ratatreeniä viikossa.

Danielsin lähtökohta taitaa olla kunnon huiputtaminen noille matkoille?

Esimerkiksi Juoksijalehdessä 1/2010 oli esimerkki nuoren mailerinaisen perusviikosta, joka jäi sillä tavalla positiivisena mieleen, että niin voisi itsekin harjoitella. Ikävä kyllä, minulla ei lehteä enää ole ja muussa tapauksessa kopioisin viikon tähän.

SamuelS:llä on kyllä pointti, että kuntoilijalle suunnattuja 800m-3000m perusohjelmia ei oikeastaan ole tarjolla.

Link to comment
Share on other sites

Anteeksi jälleen sekava viesti, tarkoitin tietenkin keskipitkiä matkoja kestävyysmatkojen (yli 3000m) ohella. Eli käytännössä 800m ja 1500m juoksumatkoja sanotaan vaikka 5000 tai 10000 ohella.

Ja tarkoitus ei ollut tehdä tästä sekavaa, aloin vain miettiä että sekoittaako keskipitkien matkojen treeni kestävyysmatkojen treeniä, tai toisinpäin? Sen tiedän että 60m-400m eroaa kestävyysmatkoista miltei täydellisesti, mutta miten on näiden keskimatkojen laita?

Jos esimerkki selventäisi vielä varmuuden vuoksi: 1500m juoksija juoksee keskipitkien matkojen ohjelmaa. Voiko hän juosta keskipitkien matkojen treenauksen jälkeen kestävyysmatkoja tuloksellisesti?

Toivottavasti selventää edes vähän. Ja Nurmen otin mukaan lähinnä näön vuoksi.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy