Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Cooper 3 päivän päästä, apua!


Guest Albatrossi
 Share

Recommended Posts

Hainpa työpaikkaa, jonka pääasialliset valintakriteerit täytän. Pääsin haastatteluun. Ilmeni, että työhönottoon liittyy kuntotesti, joka olisi saatava kunnialla läpi. Ei siinä mitään, olen aivan peruskunnossa.

MUTTA kuntotestiin kuuluu myös Cooperin testi. En muista milloin olisin viimeksi juossut edes 12 minuutin lenkkiä. Lisäksi leppä kukkii jo täysillä, minkä vuoksi henki kulkee kuin säkkipillissä. Kävin äsken tuolla kokeilemassa menoa ja happi loppui muutamassa minuutissa. En tiedä johtuuko siitä vai jostain muusta, että jalat ovat nyt kuin hyytelöä ja valittavat kokemastaan kärsimyksestä.

Pyöräilen paljon vauhdillakin, ja sen perusteella kuvittelisin että normaaliaikana kestävyyskuntoni on ihan hyvä. Nyt tämä testi kuitenkin olisi jo perjantaina. Mitä teen? Hevosenannos allergia- ja astmalääkkeitä varmaankin joka tapauksessa, mutta mitenkäs muuten? Miten ruokailut kannattaa ajoittaa ennen koetosta, mitä kannattaa syödä? Se nyt on selvää että kolmessa päivässä ei juoksurutiinia rakenneta, mutta onko järkeä nyt käydä tuolla ampumassa lyhyitä pätkiä niin nopeasti kuin pystyy vai totutella liikkeeseen jumputtamalla mahdollisimman pitkään? Vai levätä vain ja yrittää sitten selvitä ajatuksen voimalla tavoitteeseen?

Itse koetuksen aikaisia vinkkejä olisi myös kiinnostavaa kuulla. Ei varmaankaan täysillä heti alusta, mutta missä vaiheessa voi sitten päästellä? Mistä tietää alussa sopivan vauhdin?

Terv. Albatrossi (lentää mieluummin 100 km kuin kävelee 2 askelta)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ymmärtääkseni voi vain keskittyä maksimoimaan tuon cooper-suorituksen, treeneihin ei ole aikaa. Aluksi ÄLÄ tee seuraavia:

- Älä lähde lenkille ennen cooperia, varsinkaan edellisenä iltana. (Pyöräile ja liiku normaalisti.)

- Älä syö tukevasti ennen cooperia. (Yritä mennä tyhjällä vatsalla cooperiin, mutta huolehdi kuitenkin siitä, että verensokeri on ylhäällä. Joku makea mehu vaikuttaa nopeastikin. Viimeiseen puoleen tuntiin ei mitään vatsaan! Syö päivällä jotain helposti sulavaa kuten pasta - jätä pihvit ja juustot iltaan.)

- Äläkä turhaan panikoi cooperia, jos olet muuten hyvä työntekijä, ei se voi tuohon voi tyssätä.

- Älä tupakoi päivään (jos siis poltat) - intissä kaveri veti 3600 m. ja poltti, mutta piti vuorokauden aina taukoa ennen cooperia, jotta sai häkämyrkyt ja muut keuhkoista pois. - Väitti että auttaa, en tiedä, kun en polta.

Sitten itse cooperissa keskity asioihin, jotka voivat auttaa suorituksessasi eli muista mukavat varusteet eli lenkkikamat, vähemmän on parempi (cooperissa tulee kuuma). Vedä vähintään yksi kierros hyvin kevyttä lämmittelyhölkkää ennen suoritusta. Saat jotain tuntumaa juoksuun ja keuhkot aukeamaan.

Itse suorituksessa voit aloittaa kovaakin, mutta viimeistään 2 kierroksen jälkeen olisi syytä löytää se oma vauhti eli jos olet jo viimeisilläsi silloin, olet aloittanut liian kovaa. Silloin kannattaa vähän löysätä, että jaksat juosta loppuun asti.

Tasainen vauhti ja tasaiset kierrosajat (sekuntikello ranteessa on hyvä) tuovat ehkä sen parhaan lopputuloksen, mutta kun et tiedä omaa vauhtiasi, niin tämä kannattaa ehkä unohtaa. Yleensä ihminen pystyy arvioimaan omat voimansa muutenkin, mutta tuo tasainen vauhti kannattaa pitää mielessä ja loppuun sitten minuutin kahden loppukiri, jos mahdollista.

Juokse loppuun asti! Jos olet terve (ei sydänvikoja), et mene rikki 12 min. rääkissä, joten parempi vaan antaa kaikkensa, sillä cooperista toipuu nopeasti.

Jos paikalla on muita juoksijoita, niin jonkun beesissä on kyllä helpompi venyä ja ylittää itsensä. Valitse sellainen joka pakottaa juoksemaan ihan pikkuisen kovempaa kuin itse vetäisit ja yritä jaksaa mukana. Pidä pää ylhäällä, älä katsele tossun kantoja - pää ylhäällä saat paremmin happea ja henkikin kulkee.

Niin ja ota loppuviikko melko rennosti, jätä alkoholi ja raskaat ruuat cooperin jälkeen nautittaviksi. Muutkin yöjuoksut kannattaa unohtaa, jos haluat maksimoida suorituksesi.

Tsemppiä ja onnea työnhakuun!

Link to comment
Share on other sites

Jos tiedät kisan pakollisen tavoitevauhdin mene heti radalle ja juokse pitkillä palautuksilla 200m vetoja kisavauihdilla. 10-15 haluamallasi Coopperin kisavauhdilla piiitkillä palautuksilla on ainut mikä ehkä voisi parantaa kisasuoritustasi tällä aikataululla. Palautus vaikka 3 min 200m vetojen välissä. Juostessa keskity rentoon suoritustekniikkaan. Jos erikseen ei ole kielletty niin ota hyvä tasavauhtinen jänis vetämään sinulle testin ekat 10 minuuttia. Seppolasta varmaan saat jäniksen ihan vain tilaamalla täältä ketjusta.. :-)

Onnea suoritukseen!

Link to comment
Share on other sites

Ja muista se, että cooper mittaa maksimisuorituskykyä. Ts. voit olla varma, että (jos teet testin oikein) jossain vaiheessa alkaa tuntumaan pahalta. Iso osa cooperin juoksemista onkin tuon pahan olon kestämistä / raastamista.

Voit olla varma myös siitä, että jos et testin aikana anna kaikkeasi johonkin (teko)syyhyn vedoten - "No mutta kun...", niin sen 12 min jälkeen alkaa jossain vaiheessa ketuttamaan, kun tajuat että siinä ja siinä kohdassa olisi ollut varaa vielä puristaa. 12 minuuttia on loppujen lopuksi kuitenkin varsin lyhyt aika.

Link to comment
Share on other sites

Onkohan täällä vähän liian avuliasta porukkaa? Tyyppi ei selvästikään ole kiinnostunut juoksusta vaan työpaikasta. Sama jos menisi johonkin psykologian harrastepalstalle kysymään, mitä musteläiskätestissä kannattaa vastata. Mitä tarkoittaa kunnialla läpi? Ei ainakaan kuulosta kovin kummoiselta kierrosmäärältä. Saattaa jopa olla että liian kovaa tulosta ei katsota hyvällä. Sama jos musteläiskätestissä näkisi jotain, mikä ei sovi tähän aikaan.

Link to comment
Share on other sites

Onkohan täällä vähän liian avuliasta porukkaa? Tyyppi ei selvästikään ole kiinnostunut juoksusta vaan työpaikasta. Sama jos menisi johonkin psykologian harrastepalstalle kysymään, mitä musteläiskätestissä kannattaa vastata. Mitä tarkoittaa kunnialla läpi? Ei ainakaan kuulosta kovin kummoiselta kierrosmäärältä. Saattaa jopa olla että liian kovaa tulosta ei katsota hyvällä. Sama jos musteläiskätestissä näkisi jotain, mikä ei sovi tähän aikaan.

Komppaan. Ja kolmessa päivässä ei pysty enää tekemään mitään mikä vaikuttaisi positiivisesti lopputulokseen. Paljon sellaista kylläkin joka vaikuttaa negatiivisesti lopputulokseen.

Link to comment
Share on other sites

Omia kokemuksia työpaikka hauista jossa coopperi vuonna 1995 armeejasta päästyäni olin siis n.3000m kunnossa. No hain 2 eri paikkaan rajavartia sekä maanpuolustus opistoon. Testit oli perättäisinä päivinä to ja pe. Noo poikamiehenä silloin ja ajattelin että menen kaverini luo Lappeenrantaan jo maanantaina (raja testi immolassa ja mpo lpr:ssä) Mites kävikään ma ilta, ti ilta ja ke ilta kännit ja to coopperissa tulos 2670m (raja jatkoon 2700) Olin aivan paskana oksensin ja taju suht parkissa ;=) Seuraavana päivänä MPO:lla testissä 2950m. Siis 3 päivää ei kannata ryypätä ennen testiä!!

Link to comment
Share on other sites

Tähän saakka ovat olleet avuliaita, mutta minä nyt vähän piikittelen. Olet hakemassa työpaikkaan johon on kuntotestit. Tuliko kyseinen asia ihan oikeasti yllätyksenä? Olen itse organisaatiossa, jossa eräillä töihin tulijoilla haastatteluun liittyy myös pakollinen ja karsiva cooperin testi. Olen hämmästynt, kuinka tähän tilaisuuteen tullaan kokeilemaan onneaan vailla minkään laista mahdollisuutta päästä testistä läpi. Vaatimustaso on 2600 ja radalle tullaan 2200 kunnossa. Päivän kunnolla ei 400 metriä kiritä, eikä parin päivän vetoharjoittelulla.

Jos kuitenkin haluat vahvistusta itsellesi, niin käypä kipaisemassa vaikkapa 100 metrin testijuoksu, niin saat osviittaa missä SUUNNILLEEN menet.

Link to comment
Share on other sites

Ja kaikki kommentoijat tietää yhtään mitään keskimatkan juoksusta? Laji ei ole sama asia kuin maraton. Coopperissa rento juoksutekniikka kisavauhdilla ratkaisee hyvin paljon ja siihen voi vaikuttaa ihan yhdellä kevyellä treenillä erityisesti silloin jos ei ole juoksutaustaa.

Eräskin palstalainen juoksi 3100m 5 km keskimääräisillä viikkokilsoilla tämän viikon tiistaina.... Keräilkää te muut vaan kilsoja. Keskimatkoilla voi pärjätä paremmin kun jättää ne maratontreenit tekemättä ja tekee kolme täsmätreeniä juuri ennen kisaa.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Näinhän internetissä on, osa auttaa ja osa heittää kapuloita rattaisiin mutta se on tasapainotilanne! Kiitos etenkin Antikolle, JH:lle, vilholle ja sairaselle.

Kuten met arveleekin, tässä tilanteessa en kysy neuvoja puhtaasti siksi että olisin kiinnostunut juoksemisesta. Siihen on toisia hetkiä ja tilanteita. Kuitenkin neuvojien on minusta turha pelätä sitä, että vetäisin nyt "huijatun" hyvän suorituksen avun perusteella! Eihän nyt ihminen voi sen paremmin urheilla kuin pystyy. Kuitenkin fakta on se, että koska en ole missään lajissa koskaan kilpaillut, olen pihalla siitä miten omasta kunnosta voi saada kaiken irti.

Nimbus ihmetteli että tuliko testi yllätyksenä. No, tavallaan ei, mutta havaitsin ilmoituksen tästä paikasta tiistaina, hain ja keskiviikkona sain tiedon siitä että pääsen haastatteluun ja että mainitussa kuntotestissä on Cooper, perjantaina. Tämä ei olisi eläkevirkani, mutta muuten hyvin sopiva tehtävä tähän elämänvaiheeseen, siksi ex-tempore-haku kävi laatuun. Viikko sitten en vielä tiennyt että kannattaisi opetella juoksemaan.

Uskon että jo näiden vinkkien kanssa sujuu paljon paremmin kuin ilman! Kotona koettaessani lähdin liian lujaa, liian vähän juoneena ja varmasti liian raskaasti syöneenä. Toivottavasti huomennakin sataa niin siitepöly laskeutuu maahan. Jänisajatus oli oikein myös hyvä, mutta en voi toteuttaa sitä, sillä koe on tiukasti suljetulla alueella. Erityisen rohkaisevalta tuntui tuo neuvo, että terve ihminen ei mene 12 minuutissa hajalle pelkästä juoksemisesta. Takerrun varmasti siihen huomisaamuna tiukasti.

Kerron sitten kuinka meni!

Link to comment
Share on other sites

JH ehkä oikeassa, mutta jos cooperiin on aikaa 3 päivää, eikä juoksutaustaa ole, niin nyt kun menee tekemään juoksutreenin (käytännössä ihan sama minkä juoksutreenin), niin kun se cooper lopulta koittaa, niin päällä on vielä sellaiset DOMS-oireet, ettei juoksun rentoudesta ole tietoakaan.

Link to comment
Share on other sites

Onko herra villho ikinä juossut 200m vetoja Cooperin vauhtia kolmen minuutin palautuksella? Tuskin ainakaan sen perusteella mitä edellä kirjoitat. Ehdottamani treeni on eräänlainen nollaharjoitus jolla vain tapaillaan rento juoksua kuitenkaan juoksematta tai ainakaan "treenaamatta" oikeestaan yhtään.

Sovitaanko että teette tuon ehdottamani treenin ja tulette sen jälkeen kommentoimaan harjoitusta? On ihän täyttä perseilyä kommentoida jotain asiaa olevinaan siitä jotain tietäen, ilman että on edes koskaan kokeillut mitään vastaavaa. Mistä toi teidän osaaminen oikein kumpuaa jos ette ole kyseistä treeniä edes tehneet?

Mitään fysiologisesti kehittävää treeniä ei voi tehdä 3 päivää ennen kisaa, mutta juoksun rentouden voi hakea vaikka kisapäivänä tekemällä ehdottamani treenin vähän kevennettynä. 10 x 100m Cooppeirn kisavauhtia vaikka ylipitkän lämmittelyn oheen voi parantaa tulosta merkittävästi, jos on ollut täydellisellä juoksutauolla.

Jotta treenin keveydestä saa mitään käsitystä voin sanoa, että satunnainen lenkkeilijä juoksee kolmen minuutin palautuksella 200m vedot tuntumalla juosten alle 800m vauhtia. Jos ne tekee kello kädessä 55 s / 200m on kyseessä treeni, joka on niin kevyt että sen voisi juosta 20 minuuttia ennen Cooperin testiä eikä se vaikuttaisi sanottavasti suoritukseen ainakaan huonontavasti.

Tuollaisen nollatreeninvoi jättää tekemättä jos harjoitusjaksoon kuuluu riittävästi kisavauhtista juoksua edeltävältä harjoituskaudelta. Spesifinen juoksuharjoitteluhan on se mitä te kait kaikki teette ennen kisaa ja juoksette kisavauhdilla paljon? Teille tuo treeni ei anna mitään isoa lisäarvoa vaan lepo on turvallisempi valinta. Mutta jos vaikka vammatauon tai flunsan takia on jäänyt treenit juoksematta 4 viikon tai vaikka neljän kuukauden ajalta ennen kisaa, tuo ehdottamani treenityyppi loikkauttaa kisapaäivän kuntoa ihan merkittävästi tuoden juoksuun rentoutta ja vauhdintajua kisaan ensi askeleesta lähtien.

Mikä hienointa nyt on paskat jo housussa ja jos alkuperäinen kirjoittaja meni kuuntelemaan besserwissereitä tulee juostua 50-200m huonompi Cooper kuin mhin olisi ollut mahdollisuus :-)... Kiitos vaan kaikille ketjuun kommentoineille "asiantuntijoille" ja "kannustajille".

Ketjun aloittajan heti mulla kaikki tänne asenne on hanurista, mutta taustoja tietämättä ajattelin yrittää auttaa. Mitä jos kaveri sai viime viikolla potkut ja nyt hakee töitä alalta, jolla on tiukat minimivaatimukset kuntotestissä? Saako silloin yrittää hakea tosissaan uutta työtä niillä lähtökohdilla jotka ovat käytettävissä vai pitääkö ensin treenata vuosi alle kuntoa ainoan oikean "kiiruhda hitaasti ja pitkäjänteisesti" harjoitusfilosofian vitoittamalla tavalla?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy