Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Reipas puolikas treeninä


tam
 Share

Recommended Posts

Olen lähdössä Tukholmaan tavoitteena 4:30 -aika ja olen harjoitellut maraton.se -ohjelman mukaan. Ensi lauantaina harkitsen osallistumista puolikkaalle. Mitä mieltä, onko reipas puolikas (meikäläisellä siis tuollaista 6 min/km -vauhtia) hyvä vai huono vaihtoehto harjoittelun kannalta? Mietityttää siitä toipuminen ja mahdollinen flunssariski, ei viitsisi tässä vaiheessa alkaa sairastelemaan. Toisaalta ohjelman mukaan sunnuntaina olisi vuorossa 24 km:n lenkki, joten sama kai se missä ja miten sen pitkän juoksee, vai onko??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 49
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Itsellä sama maratavoite, ja tulevana sunnuntaina aion juosta puolikkaan kuntotestinä. McMillanin mukaan tuo 6min/km -vauhti enteilisi muutaman minuutin alitusta kokonaisella. Toisaalta tuo ei liene sinulle mitenkään maksimaalinen puolikkaan vauhti. Itse lähden kalibroimaan vauhtiani tuolla Sepon 4.30 -ohjelmassa mainitun puolikkaan ajan 1.51 (= 5.15/km) ja tuon 6min/km väliin. Eli lähtenen juoksentelemaan tuollaista 5.30/km vauhtia. Itse en ole huolissani palautumisesta, aikaa Tukholmaan on kuitenkin reilusti, pari ohjelman mukaista lenkkiä jää juoksematta, mutta näen henkisen puolen kannalta paljon tärkeämmäksi käydä juoksemassa tuon puolikkaan. Siitä oppii taatusti enemmän kuin junnaamalla tuolla tutuilla lenkkipoluilla yksin.

Link to comment
Share on other sites

Ihan maksimisuoritus on riski. Yritin v. 2004 väkisin loppupuoliskon kovaan vastatuuleen 1:30:n alitusta hyytyen siitä muistaakseni minuutin ihan viimeisillä kilometreillä. Suunniteltu maraton jäi siltä syksyltä väliin, kun juoksu ei enää kulkenut moneen viikkoon. Pohjille en saanut sinä kesänä tarpeeksi kilometrejä.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen sitä mieltä että antaa mennä vaan, ja vaikka täysillä jos siltä tuntuu.

Pakko myöntää, että vaikka olenkin täysi keltanokka näissä juoksuasioissa niin jonkin verran huvittaa jotkut kirjoitukset täällä juoksufoorumilla. Enkä nyt tarkoita pelkästään metin kirjoitusta vaan myös muita jossa pelätään poiketa jostain maratonohjelmasta tai jostain muusta suunnitelmasta. Mielestäni mikään ohjelma ei ole RAAMATTU. Jos pitää vetää 24km ohjelman mukaan keskivauhdilla x, niin mitä väliä sillä on jos vetää 21km keskivauhdilla x- 30-45sek/km. Jos vain tuntuu hyvältä ja kiinnostaa.

Voisin melkein väittää, että jos ja kun tuo puolikas menee hyvin, niin se antaa enemmän henkiselle puolelle kuin mitä fyysinen puoli menettää. Ja menettääkö se edes? Kaikki kilometrit ovat kotiin päin tuolla tasolla (4.30 maraton). Kaikki kehittää. Nämä jos mitkä ovat yksilöllisiä, joten jos tuntuu että mieli tekee vetää täysillä, niin vetäkää.

Itse en seuraa mitään ohjelmaa, vaikka raamit teenkin tätä palstaa seuraamalla, ja parista ohjelmasta vinkkejä ottamalla. Reilu viikko sitten tein itselleni "valmistautumisohjelman" tulevaa lauantain 6h juoksuohjelmaa varten. Ajattelin keventää, ja vetää hitaita lenkkejä (+5.00/km) enkä missään nimessä edeltävänä vkloppuna yli 10km.

Torstaina kuitenkin lähdin lenkille, ja kun olo tuntui hyvältä ja kun vauhti kiihtyi ja teki mieli mennä, niin annoin mennä. Vauhti oli 25s kovempaa kuin mitä olin suunnitellut, mutta mitä väliä. Tuli hyvä mieli juoksun jälkeen ja varmasti kehitti tuokin. LA-päivänä taas tuli juostua naapuruston tapahtumassa 16km. Lopetin kyllä 10km:n kohdalla suunnitellusti, mutta koska pojallani oli virtaa fillaroida lisää, niin vetäsin vielä 6km. Enkä yhtään epäile, että se jotenkin huononsi valmistautumistani. Tuskin myöskään jonkun lenkin poisjättäminen olisi virhe, jos kroppa sitä vaatii. Tietääkö ne ohjelmat tarkasti joutuuko painamaan pitkää päivää duunissa, onko ylimäärästä touhua lasten kanssa tai jollakin opiskelussa, onko tullut nukuttua huonosti yms. Kroppa tietää ja se reagoi. Ja sitä kannatta kuunnella.

Joten antaa palaa vaan puolikkaalle. Vetäkää maraton alle 4.30 ja vetäkää puolikas ennätysaikaan. Ja jos Maraton ei menekään suunnitellusti, niin tietääpähän ainakin seuraavalla kerralla mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Itse vedän "tällä tasolla" 6 kuukauteen "6 täysillä ja ehkä telakalle"-suoritusta. En tiedä nyt huhtikuussa kestääkö kroppa sitä, mutta lokakuussa Wihan jälkeen tiedän.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Tombe76, sulle siis jokainen kisa on yhtä tärkeä ja juokset kisoja niin usein kuin mahdollista? Se on ihan ok mutta ei optimaalista jos haluat parantaa jonkun matkan ennätystäsi.

Käyttämälläni "tasolla" ei ole mitään vähättelevää sävyä. Tarkoitin, että kysyjän antamalla vauhdilla, puolimaraton kestää kovana suorituksena niin pitkään, että palautumiseen menee liikaa aikaa. Todennäköisesti ainakin seuraavan viikon treenit jää juoksematta.

Link to comment
Share on other sites

Tombe76, sulle siis jokainen kisa on yhtä tärkeä ja juokset kisoja niin usein kuin mahdollista? Se on ihan ok mutta ei optimaalista jos haluat parantaa jonkun matkan ennätystäsi.

Käyttämälläni "tasolla" ei ole mitään vähättelevää sävyä. Tarkoitin, että kysyjän antamalla vauhdilla, puolimaraton kestää kovana suorituksena niin pitkään, että palautumiseen menee liikaa aikaa. Todennäköisesti ainakin seuraavan viikon treenit jää juoksematta.

Yleistää aina voi. Itse juoksin ja kävelin 4.30 maratonkunnolla viime syksynä jalat täysin rikki (50km) ja 6pv myöhemmin juoksin ihan normaalin lenkin, ehkä yhden koko syksyn parhaimmista. Jos puolimaratonin täysillä vetämisen jälkeen jää jonkun 12vk:n ohjelman yksi tai kaksi lenkkiä pois, niin mitä sillä on kokonaisuuden kannalta väliä. Voi jopa hyvä välillä pitää hieman pidempi tauko, vaikka ohjelma sanoo toisin.

Itselläni kaikki tapahtumat eivät ole ihan yhtä tärkeitä. Huvittavaa on se, että ehkä se tärkein on se viimeinen eli Wihan 100km. Olen myynyt tuon rankan kalenterin itselleni niin, että jokainen juostu kilometri kehittää kuntoani. Toki yritän vetää jokaisessa muussakin kisassa omaan kuntotasooni nähden maksimiajat ja tehdä optimaaliset valmistelut.

Jos tekisin 6kk:n ohjelman ilman kisoja tähtäimenä Wiha, ja kisapäivänä olisi maha kuralla ruikulilla tai kuumeessan niin silloin olisikin varmasti hyvä mieli. Mutta kaikki tyylillään. Ei ole olemassa oikeita ohjelmia tai valmistautumisia.

Link to comment
Share on other sites

Olen lähdössä Tukholmaan tavoitteena 4:30 -aika ja olen harjoitellut maraton.se -ohjelman mukaan. Ensi lauantaina harkitsen osallistumista puolikkaalle. Mitä mieltä, onko reipas puolikas (meikäläisellä siis tuollaista 6 min/km -vauhtia) hyvä vai huono vaihtoehto harjoittelun kannalta? Mietityttää siitä toipuminen ja mahdollinen flunssariski, ei viitsisi tässä vaiheessa alkaa sairastelemaan. Toisaalta ohjelman mukaan sunnuntaina olisi vuorossa 24 km:n lenkki, joten sama kai se missä ja miten sen pitkän juoksee, vai onko??

Kannattaa miettiä haluaako lisää vauhtia koneeseen vai olisiko parempi keskittyä puhtaaseen kestävyyteen.

Jos pitkiä lenkkejä on tullut juostua riittävästi voi/kannattaa tuossa vaiheessa jo keskittyä suorituskyvyn maksimoimiseen ja kisa käy siihen hyvin. Kannattaa aloittaa maltilla ja kiihdytellä päivän vireen mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Puolitoista vuotta sitten juoksin Pääkaupunkijuoksussa puolikkaan ennätykseni ja pari viikkoa myöhemmin Vantaan maraton ei kulkenut ollenkaan. Tiettyä varovaisuutta kannattaa siis noudattaa. Tosin tuolloin väliä oli vain kaksi viikkoa ja olin viikkoa aiemmin juossut Espoon Rantamaratonin kiihtyvänä pitkänä lenkkinä. Jäihän tuosta käteen sentään puolikkaan ennätys. Vuosi sitten Länsiväyläjuoksu epäonnistui mutta juoksin HCR:n lähes maksimaalisesti kuitenkin malttia varsinkin alussa noudattaen vähän alle 1.28:n ja Suomi-Juoksussa kulki kohtuullisesti.

Tänä vuonna aion juosta vastaavasti kaksi puolikasta ennen Tukholmaa: ensi lauantaina Tuusulanjärven ja pari viikkoa myöhemmin HCR:n. Tuusulanjärvi pitää vain aloittaa riittävän rauhallisesti ja juosta vasta lopusssa kovempaa. HCR sitten maltillisella alulla mutta lähes maksimaalisesti. Tarkoituksenahan tässä on kehittää vauhtikestävyyttä eli saada maratonvauhtinen tuntumaan kevyemmältä. Jos kestävyyspuoli on heikko lenkki, niin silloin tämäntyyppinen valmistatutuminen ei välttämättä kannata.

Link to comment
Share on other sites

Itse juoksin aikoinaan ensimmäisen puolikkaan aivan täysillä aikaan 1.39. Takana oli hyvin vähän juoksuharjoittelua, kuntopohjat tulivat tuolloin kamppailu-urheilusta. Juoksin itseni tuossa kisassa ihan totaalisen loppuun, en usko, että sekuntiakaan olisi ollut enää parannettavissa.

Tuosta kisasta kestikin sitten palautua varmaan n. kuukauden verran. Olin pitkään kipeänä ja kesti useita viikkoja, ennen kuin pystyi mitenkään järkevästi taas urheilemaan. Jos silloin olikin lähitulevaisuuden juoksutavoitteita, ne unohtuivat aika nopeasti.

Eli järkevästi niissä kisoissa, jos kestävyyspohja ei ole vankka ja on taipumusta ulosmitata omasta kropasta kaikki mahdollinen irti.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy