Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ekalle puolikkaalle


Jarkko09
 Share

Recommended Posts

Eilen tuli oltua elämän ensimmäisissä juoksukilpailuissa. Juoksin 1/4-maran aikaan 59:00. Maksimisyke oli 191 ja keskisyke 183. Juoksu onnistui mielestäni hyvin, kaikkeni annoin. Tosin loppukiriin lähdin 300 m liian aikaisin ja jouduin hölläämään maalisuoralla. :ballchain:

Nyt olisi tähtäimessä puolikas mara 11 vkon kuluttua Turussa ja tässä ihmettelen, että kuinka pitäisi treenata. Tuossa etusivulla on puolikkaan maran treeniohje mutta mielestäni se voisi olla hieman kovempi kohdallani... Voisiko joku antaa vinkkejä?

Link to comment
Share on other sites

Tereenaus tyyliin esim seuraavalla vkorytmillä:

ma lepo

ti 7 km suht kovaa

ke 11 km perus

to lepo

pe 11 km perus

la lepo

su 16 km pitkä lenkki, alussa kevyesti, lopussa kiritystä

Tuo pitkä lenkki voisi koko ajan kasvaa, esim näin (viikosta toiseen):

14km -> 16 km -> 18 km -> 15 km -> 17 km -> 19 km -> 16 km

-> 19 km -> 21 km -> 15 km -> puolimara

Yleisesti ideana tietenkin se, että n. 2-3 vkoa kovaa treeniä,

sitten yksi kevyt vko. Jos tulet kipeäksi tai jotain muuta, joka estää treenit,

ko. vko on se kevyt vko, ja sitten taas seuraavasta vkosta kovempaa.

Opettele kuuntelemaan kehoasi, ylitä välillä rajojasi, mutta älä pidä mitään

rajoja mielesi sisällä, niin hyvin menee.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tereenaus tyyliin esim seuraavalla vkorytmillä:

ma lepo

ti 7 km suht kovaa

ke 11 km perus

to lepo

pe 11 km perus

la lepo

su 16 km pitkä lenkki, alussa kevyesti, lopussa kiritystä

Tuo pitkä lenkki voisi koko ajan kasvaa, esim näin (viikosta toiseen):

14km -> 16 km -> 18 km -> 15 km -> 17 km -> 19 km -> 16 km

-> 19 km -> 21 km -> 15 km -> puolimara

Tämä on hyvin sen mukainen mitä olen itse suunnitellut ja toteuttanut eli tällä mennään. :thumbsup:

Nyt on vaan tullut pikkuongelma. Pikkuvarpaat ovat kovilla. Viime sunnuntain lenkin jälkeen kummankin varpaan alapintaan tuli iso vesikello. Ja kävely on epämukavaa. Eilisellä lenkillä teippasin varpaat mutta eipä teipit kestäneet. Olisikos vinkkejä varpaiden hoitoon ja parempaan teippaukseen?

Link to comment
Share on other sites

Nyt on vaan tullut pikkuongelma. Pikkuvarpaat ovat kovilla. Viime sunnuntain lenkin jälkeen kummankin varpaan alapintaan tuli iso vesikello. Ja kävely on epämukavaa. Eilisellä lenkillä teippasin varpaat mutta eipä teipit kestäneet. Olisikos vinkkejä varpaiden hoitoon ja parempaan teippaukseen?

Mulla on sama ongelma pikkuvarpaiden kanssa ja teippaankin ne nykyään joka lenkille. Käytän sellaista valkoista urheiluteippiä jonka yritän saada mahdollisimman vähillä rypyillä laitettua. Se on niin leveätä että leikkaan aina pitkittäin sen teipinpalan puoliksi. Lisäksi yleensä laitan varvassukat jalkaan, jolloin voin luottaa siihen että teippi ainakin paremmin pysyy paikallaan eikä teipin mahdolliset rypyt sitten hierrä viereistä varvasta :-)

Hankalaa tällainen teippaaminen kyllä on, mutta en ole parempaakaan konstia keksinyt..

Link to comment
Share on other sites

Olen teipannut varpaitani sekä käyttänyt jalkaterapeutilta ostamaani silikonisuojusta. Se ei mene ryppyyn. Musta varpaankynsi on taas, mutta se on seurausta uusista kengistä, joiden yhteensopivuus varpaiden kanssa oli tietysti mysteeri. Nyt suojaan pitkillä lenkeillä tuon varpaan silikonilla.

Kuullostaa kiinnostavalta tuo silikonisuojus. Onko sinulla antaa enemmän tietoja niitä?

Mä en ole saanut teippejä kestämään noissa mun katkarapuvarpaissa (kylmät, käyrät, punaiset, haisevat ja suolaiset) . Tuntuu, että teipeistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Vaihtuupi tämän päivän lenkki pyöräilyyn varvasvaivojen takia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tämä vinkkilinkki ei ikävä kyllä toimi :(

Itsekin pohdin juuri harjoitusohjelmaa puolikkaalle (tavoitteena Varala Maraton elokuun lopulla). Minusta tuo Sepon ohjelma näyttää järkevältä ja ymmärrettävältä. Osa selailemistani ohjelmista tuntuu ihan liian keveiltä (koska en mielestäni aloita nollasta) ja loput ovat hepreaa. Voin vilkuilla kelloa ja katsoa matkan, mutta sykemittarin tiirailu ei kiinnosta.

Lähinnä arveluttaa kova asfaltti, juoksen yleensä omia aikojani metsässä. Toinen kysymys on muu harjoittelu (nyt kesällä pyöräily, kuntosali ja jooga), miten kannattaisi rytmittää treenit, ettei tulisi intoiltua liikaa? Nyt keväällä ikioma "duathlon" (pyörällä etäämmälle lenkkipolun varteen) on ollut aika kivaa.

Ja sitten tietysti järkevä ravinto? Mansikoilla ja jäätelöllä ei kai puolikasta vedetä ;)

Into puolikkaalle iski viime sunnuntaina, kun juoksin Riian maratonilla viestipätkän 10.2 km aikaan 53.55, eikä tuntunut pahalta, ei tosin ollut virkein päiväkään. Tuli kuitenkin sellainen fiilis, että ehkäpä toisenkin samanmoisen pätkän hilpaisisi :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy