Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mikä kännykkä mukaan juoksulenkille?


maitohappo

Recommended Posts

Pitäisi löytää uusi kännykkä mukaan juoksulenkeille seuraavilla minimiominaisuuksilla:

1) vesi- ja pölytiivis sekä iskuja kestävä (esim. IP 57)

2) pieni, paino mielellään alle 100g

3) kamera vähintään 2 megaa

4) edullinen (max 150 euroa)

Lisätoimintoina esim kompassi, radio, GPS siru, jne.

Onko kellään kokemuksia Samsung B2100/2700, Nokia 3720, tai muista vastaavista malleista? Tarkoituksena ei ole hifistellä tai surfata netissä puhelimen avulla, vaan pitää se varotoimena mukana pitkillä taipaleilla, räpsiä kuvia matkalta, ja pitää yhteyttä omaisiin (sms).

Kiitoksia etukäteen kokemuksista/suosituksista!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 46
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Olen kyllä vähän sitä mieltä, että mikään kännykkä ei ole sellainen, jonka voi ottaa mukaan juoksulenkille ellei se ole jotenkin integroitu vaatetukseen tai kelloon. Muuten se heiluu aina ja aiheuttaa jossain määrin epämiellyttäviä tunteita. Sama on kolikoiden kanssa. Sellaista kolikkoa ei olekaan, jonka voi ottaa mukaan. 5€ setelin sen sijaan voi.

Link to comment
Share on other sites

Olen kyllä vähän sitä mieltä, että mikään kännykkä ei ole sellainen, jonka voi ottaa mukaan juoksulenkille ellei se ole jotenkin integroitu vaatetukseen tai kelloon. Muuten se heiluu aina ja aiheuttaa jossain määrin epämiellyttäviä tunteita.

Minulla on aina mukana joko juomavyö pienillä taskuilla tai sitten 15l juomareppu pitemmillä matkoilla (yli 25km). Kännykkä ei ole toistaiseksi heilunut lainkaan. Otan nämä 'vermeet' mukaan jokaiselle lenkille harjoitusmielessä sekä turvallisuuden nimissä (juoksen kansallispuiston alueella, jossa ei välttämättä apu ole aina lähellä, mutta missä kännykät pelaavat...).

Link to comment
Share on other sites

Tuollainen vyösysteemi voi olla ihan jees. Sen sijaan juoksutakin tai housujen taskuissa se ei toimi. Mutta silti, miksei sitä kännykkäominaisuutta voi integroida sykemittariin. Jossain garminissa on jo gps. Se pitäisi olla niin, että siinä olisi joku lisäominaisuus, jossa voisi ohjelmoida muutaman numban sinne etukäteen, joihin laite sitten soittaisi, jos tulisi paha paikka ja pitäisi painaa jotain soittonappia.

Link to comment
Share on other sites

Menee offtopiciksi, joten ehdottakaa nyt jotain.

Minua esim. epäilyttää tuo Nokian uusi 3720 - onko se muka oikeasti veden ja kuran kestävä? Se vanhan "kumisukka" 5310i vai mikä se malli oli - no kuitenkin se viimeisin todella iskuja kestävä malli oli hyvä, koska siitä saattoi tarvittaessa vaihtaa koko ulkokuoren, jos jotain vakavampaa sattui. Mitenköhän tuon uuden mallin jättinäyttö muka kestää? Lisäksi olen kuullut, ettei se virta enää pysy siinä kovin pitkään, joten sekin on selvä miinus.

Minä taas voisi ottaa tuohon luurin vähän hifiäkin, jos luuri vain olisi helposti korjattavissa parin iskun jälkeen. Nokia kuitenkin näyttäisi luopuneen noista kunnollisista irtokuorista tai sitten niitä ei pysty ainakaan itse vaihtamaan (rikoin nykyisestä luurista pari kiinnikettä kun yritin vaihtaa etukuorta - ovat menneet niin pirun pieniksi ja ahtaiksi).

Minun luurissa pitäisi olla ainakin Nokian kartat ja a-gps ja s60-käyttis, jotta siihen saisi noita ohjelmia; kamerat, soittimet ja radiot nyt kuuluu jo vakiovarusteisiin. Lähinnähän kyse on tuosta ulkoasusta ja muotoilusta: saisi olla mallia helppo käyttää pakkasessa sormikkailla.

Itse epäilyttävät nuo kosketusnäytöt - niitä tuskin kannattaa tiputtaa kivikkoon, ei taida pelkkä kuorten vaihto riittää. Ja mitenköhän usein niitä saa ladata. Toisaalta iso näyttö on plussaa, kun yrittää tihrustaa karttaa huuruiselta ruudulta (mulla on siis nykyisin liian pieni - ruutu siis.)

Vaikeapa sitä on sitten enää valitakaan, kun kaikkea ei voi kuitenkaan saada. Huonopaan suuntaan nuo luurit ovat minusta kuitenkin menneen, ovat yhä enemmän sellaisia kertakäyttölaitteita.

Mutta ehdottakaa nyt jotain, pliis!

Link to comment
Share on other sites

Mulla on ollut "lenkkikaverina" silloin tällöin Nokian E55...ei ole tosin hintaluokassa max.150€ ja IP57 (ei taida heti löytyä).

Olen ollut tyytyväinen kun Nokian sports trackerilla saa mitattua matkan ja reitin saa kartalle...3,2 megan kamera...ja tietty Nokian ilmaiset kartat!

Ennen kaikkea ei mikään "läppäpuhelin"!

http://www.nokia.fi/tuotteet/kaikki-puhelimet/nokia-e55/tarkka-tuoteseloste

Link to comment
Share on other sites

Ennen kaikkea ei mikään "läppäpuhelin"!

Mun paras kaveri on jo markkinoilta poistunut Nokia 6267 joka on nimenomaan läppäpuhelin = kevyt ja sopivan muotoinen juostessa housuntaskussa. Lisäksi siinä on hyvä mp3-soitin ja radio ja kaikki muut normaalit herkut duunikäyttöön. GPS:ää ei.

Syvä huoli on, kun tuosta aika jättää todennäköisesti pian. Vastaavilla spekseillä ei vehkeitä juuri löydy.

Link to comment
Share on other sites

Menee offtopiciksi, joten ehdottakaa nyt jotain.

Minua esim. epäilyttää tuo Nokian uusi 3720 - onko se muka oikeasti veden ja kuran kestävä? Se vanhan "kumisukka" 5310i vai mikä se malli oli - no kuitenkin se viimeisin todella iskuja kestävä malli oli hyvä, koska siitä saattoi tarvittaessa vaihtaa koko ulkokuoren, jos jotain vakavampaa sattui. Mitenköhän tuon uuden mallin jättinäyttö muka kestää? Lisäksi olen kuullut, ettei se virta enää pysy siinä kovin pitkään, joten sekin on selvä miinus.

Minä taas voisi ottaa tuohon luurin vähän hifiäkin, jos luuri vain olisi helposti korjattavissa parin iskun jälkeen. Nokia kuitenkin näyttäisi luopuneen noista kunnollisista irtokuorista tai sitten niitä ei pysty ainakaan itse vaihtamaan (rikoin nykyisestä luurista pari kiinnikettä kun yritin vaihtaa etukuorta - ovat menneet niin pirun pieniksi ja ahtaiksi).

Minun luurissa pitäisi olla ainakin Nokian kartat ja a-gps ja s60-käyttis, jotta siihen saisi noita ohjelmia; kamerat, soittimet ja radiot nyt kuuluu jo vakiovarusteisiin. Lähinnähän kyse on tuosta ulkoasusta ja muotoilusta: saisi olla mallia helppo käyttää pakkasessa sormikkailla.

Itse epäilyttävät nuo kosketusnäytöt - niitä tuskin kannattaa tiputtaa kivikkoon, ei taida pelkkä kuorten vaihto riittää. Ja mitenköhän usein niitä saa ladata. Toisaalta iso näyttö on plussaa, kun yrittää tihrustaa karttaa huuruiselta ruudulta (mulla on siis nykyisin liian pieni - ruutu siis.)

Vaikeapa sitä on sitten enää valitakaan, kun kaikkea ei voi kuitenkaan saada. Huonopaan suuntaan nuo luurit ovat minusta kuitenkin menneen, ovat yhä enemmän sellaisia kertakäyttölaitteita.

Mutta ehdottakaa nyt jotain, pliis!

Ostin ennen joulua ton 3720 classic mallin verkkokauppa.com:sta juuri sen kestävyyden takia varapuhelimeksi ulkoilmaurheiluun ja tyytyväinen olen ollut. Ei ole kertaakaan joutunut miettimään, että mites toi puhelin kestää vaan heittäny vaan laukun pohjalle.

Voit katsoa sen testauksia youtubesta, mutta akku ainakin kestää reilun viikon minun käytössäni (pientä), joten kyllä yksi pitkis pitäis mennä kevyesti ;)

En kyllä taskuun laittaisi lenkin ajaksi, mutta jos saa kammettua sen kiinni johonkin juomavyöhän tai juoksureppuun niin sitten ei varmasti haittaa mitään ja ei tarvitse pusseja suojakseen vaikka sataisi puukkoja. Tosin sukeltamista en suosittele, kun ei ole IP57 hyväksyntää, joten ei mee takuuseen. Jos haluaa sen IP57:n niin Samsung B2100 Xplorer:n saa alle satasella.

Kummassakaan ei ole 3G:tä. Samsungilla on vielä vähän karvanverran kalliimpi härpäke (B2700) , jossa olis 3G ja IP54 (kuten nokiakin EI siis IP57, kuten malli B2100), mutta niitä ei ollu sillon joulun alla varastossa, joten en jaksanut odotella sitä. Vaikka spekseistä ei helposti käykkään ilmi niin 3720 classicissakin on taskulamppuna toimiva salamavalo ja hyvin valaisee perustarpeisiin/hätävaraksi.

Puhelimessa on myös nokian kartat sovellus, mutta ei GPS:ä, tosin tuki ulkoiselle GPS-laitteelle, mutta tuen toimivuutta en ole kokeillut.

Muokattu
Lisäys 3720:n ominaisuuksiin..
Link to comment
Share on other sites

Vanha iso Nokian kommunikaattori housun puntissa on paras... :censored: Niitä saa ihan halvallakin.

No itsellä on Nokian E71 lenkeillä (etenkin hiihtäessä) mukana. Se on sopivan pieni eikä häritse juoksemista ja Sportstrackerista näkee mukavasti matkan yms. Siitä puhelimesta löytyy myös halvempiakin versioita.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on 3720 classic ollut kolmisen viikkoa eikä siitä ainakaan vielä ole mitään moitittavaa löytynyt. Taskulamppu/salama on tosiaan yllättävänkin tehokas eli sitä voi ihan oikeasti käyttää taskulamppuna hätätilanteessa. Kelta-musta on kivan näkönenkin. Rakenteeltaan kestävän oloinen. Näytön suojakelmu siihen pitäs vielä jostain löytää niin ei naarmuunnu työmaalla. Mielestäni 119 euron hintaan hyvä ostos.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy