Jump to content
Juoksufoorumi.fi

TE:n nousu normaalia nopeammin

kmheisk2
 Share

Recommended Posts

Moi,

Onko kokeneemmilla tietoa mistä johtuu TE:n (treining effect) nousu normaalia nopeammin. Eilen lenkillä TE nousi 4,9 ennenkuin lopetin lenkin kesken. Vauhti oli minulle perus VK vauhtia ja matkaa kertyi 11km. Keskisyke oli 151. Vastaavalla lenkillä viikko aikaisemmin (14km vauhti vähän kovempi) TE oli 4,2. Tämä on mielestäni minulle normaali arvo.

Onko TE:n normaalia nopeampi nouseminen merkki liian kovasta harjoittelusta vai jostain muusta? Eli pitäisikö levätä vai jatkaa normaalilla ohjelmalla eteenpäin?

Ymmärtääkseni TE on ainakin Suunnon T3/4-mittareissa täysin sykeperusteinen. Kun keskisyke nousee, niin TE nousee. En tiedä onko T6:ssa jotain tieteellisempää perustaa TE:n mittaukselle, kun mittari antaa muutenkin paljon yksityiskohtaisempaa tietoa ja tarkat käyrät. Mikä mittari sulla on?

Minulla on ollut käytössä sekä T3 että T6 enkä ole ikinä havainnut että samoilla sykkeillä TE vaihtelisi samalla matkalla. Et tosin maininnut, oliko syke normaalia korkeampi.

TE:n normaalia nopeampi nouseminen viittaisi siihen, että syke myös nousee normaalia nopeammin. Jos näin on, niin kai se on merkki jostain ylirasituksesta.

Joku fiksumpi kai osaa kertoa vielä jotain täydentävää...

Ymmärtääkseni TE on ainakin Suunnon T3/4-mittareissa täysin sykeperusteinen. Kun keskisyke nousee, niin TE nousee. En tiedä onko T6:ssa jotain tieteellisempää perustaa TE:n mittaukselle, kun mittari antaa muutenkin paljon yksityiskohtaisempaa tietoa ja tarkat käyrät. Mikä mittari sulla on?

Kyllä minun käsittääkseni sekä 3/4 ja 6 (ainakin c-mallit ja uudemmat) ottaa huomioon mm. sykevälivaihtelut, joten ihan pelkkään sykelukemaan se ei perustu.

Kyllä normaalia korkeampi TE-lukema saattaa viestiä siitä, ettei elimistö ole riittävästi palautunut edellisistä harjoituksista. Tila näkyy pienempänä sykevälivaihteluna, joka oletettavasti nostaa TE-lukemaa. Vai pitäisikö sanoa EPOC:a. TE-lukema lasketaan EPOC:sta ja aktiivisuustasosta.

Muokattu

Näkeekö t6:sta TE:n liikunnan aikana jostain ? Mä oon luullu että sen näkee vasta sitten kun siirtää tietokoneelle tiedot.

Oppaan mukaan se mittaa EPOC:a ja siinä sydämmen iskujen välejä. Mun havainto on että sama lenkki, sama aika ja sama syke niin voi olla eri TE jos on esim ollut toisella kertaa lepopäivä alla ja toisella ei.

Hyviä kommentteja yksveskulta ja muiltakin. En tosiaan tiedä huomioiko T3/4 sykevälivaihtelua. Minulla on ollut sellainen käsitys, että tuo ominaisuus olisi vasta T6:ssa. Mutta kuitenkin, pienemmästä sykevälivaihtelusta se korkeampi TE voi tietenkin johtua, ainakin T6:ssa.

Aiemmin kun käytin T3:a niin TE-lukemissa ei välillä vaikuttanut olevan mitään logiikkaa siinä mielessä, että aivan oikeasti rankalta tuntuneet pitkähköt lenkit (lue; liian kovaa juostut puolipitkikset) eivät antaneet kovin korkeita TE-lukemia, koska keskisyke ei ollut kovin korkea. Tähän perustin kommenttini siitä, että vaikuttaa aivan kuin TE-lukema t3/4-mittareissa perustuisi pelkkään keskisykkeeseen. Tuollaisen lenkin jälkeen jalat saattoivat olla aivan loppu, ja TE oli jotain naurettavaa 2,3-2,7. Sitten kun kävit nykäisemässä 30-45 minuuttia reippaalla vauhdilla, niin TE oli yli 3,5 vaikka jalat olivat lenkin jälkeen melko tuoreet.

Aktiivisuusluokka vaikuttaa TE-lukemaan, kuten joku jo totesikin. Mitä matalampi aktiivisuusluokka, niin sitä herkemmin TE nousee.

Näkeekö t6:sta TE:n liikunnan aikana jostain ? Mä oon luullu että sen näkee vasta sitten kun siirtää tietokoneelle tiedot.

Jos sinulla on tuo vanha malli, niin ei näe. Näissä c-/ja d-malleissa näkee. Minulla on muuten T4 (ilman kirjaimia) ja tässäkin näkee TE:n juoksun aikana (en sitä itse seuraa, joten muistin sen vasta, kun tarkistin).

Tuossa T6c/d nuo sykevälivaihtelut saa ilmeisesti siirrettyä tietokoneelle ja voi itse niitä sieltä katsella. Tätä ei 3/4:llä voi tehdä.

Tasaisella intensiteetillä TE nousee vain johonkin tiettyyn tasoon. Kun tämän pisteen jälkeen jatkaa juoksua, lenkki kyllä muuttuu rasittavammaksi, vaikka TE pysyy samana. Jos on tarkoitus juosta hidas pitkä, TE pitääkin pysyä matalana ja sitä voi käyttää vauhdin rajoittajana.

Itse en paljoa mittaria viitsi lenkillä vilkuilla, joskus tarkistan nopeuden, mutta pari kertaa olen kokeillut TE-ohjattua lenkkiä. Halusin pitää TE:n jonkin rajan alla. Jos näytti, että nousee rajalle, hidastin vauhtia. Kyllähän se onnistui. Sitä en tiedä oliko siitä mitään hyötyä.