Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensimmäinen HCR edessä

Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Heippa,

Olen osallistumassa ensimmäistä kertaa puolimaraton juoksuun Helsingissä. HCR on jo 3 vkon päästä ja nyt jo alkaa hieman askarruttaa monenlaiset asiat. Voisitteko kertoa omia kokemuksia, millainen reitti on, onko paljon mäkiä, ja kuinka raskaita? Lisäksi kaipaisin neuvoja, mitä syödä sinä päivänä ja edellisenä päivänä? Juoksu alkaa vasta klo 15, mitä aamupalan jälkeen kannattaisi syödä? Kannattaako juoda etukäteen energiajuomaa?

Kaikenlaiset neuvot tarpeen ensikertalaiselle!

Reitti kulkee asfaltoituja jalkakäytäviä ja pyöräteitä sekä hiekkaisia kävelyteitä pitkin ja paikkapaikoin reitti on melko kapea juoksijamäärään nähden, mikä tekee ohittelemisesta aika moista taiturointia, vaikka juoksijoita onkin porrastettu eri lähtöryhmiin. Muutama vähän työläämpi mäki (mieleen jäi viime vuonna lähinnä rautatien ylitys 3-4 km välillä ja nousu Pikku-Huopalahdesta 17-18 km välillä), mutta ei mitään kilometritolkulla jyrkkää. Aika paljonhan tuo kiertää rantoja.

Itse ajattelin huitaista huiviin suht' normaalin lounaan, ei mitään ylettömän raskasta kuitenkaan, ja ehkäpä litkiä hiukan urkkajuomaa just ennen starttia.

Tosta hcr:stä en paljoa tiiä ku en ole juossut.

Ekalle 1/2 maratonille ite ainakin otin aamulla ihan normi aamupalan (kahvia ja vaaleata leipää, mutta ilman margariinia). Kannattaa juoda edeltävänä päivänä hiilihydraatti jauheesta sekoitettuja juomia, itse join n. 1 litra. Sitten myös pastaa jonkin verran. 1/2 mara päivänä aamun ja kilpailun välisenä aikana join 1 litran kanssa hiilihydraatti juomaa. Eikä siinä välissä tultu ku ehkä muutama leipä otettu. Ei oikein malttanu syödä mitään ku jännitti ihan kivasti. Se hiilari juoma kannattaa juoda pitkän ajan aikana eikä yhellä kertaa. Ite aina välillä kävin kulauksen ottamassa. Sitten jossain oli, että ei kannata paljoa mitään lihaa tai muuta proteiini pitoista ruokaa vetää. Kait sitten joillakin lentää laatta juostessa, mutta riippuu ihan henkilöstä.

Mutta, onnea ekalle 1/2 maratonille!

Muokattu
henkiklöstä --> henkilöstä

Jos ei halua tankkausjuomien kanssa pelata, niin pastaa ja muuta hiilihydraattipitoista evästä naamariin vähän reilummin muutamana päivänä ennen juoksua. Juostessa sitten kannattaa nautiskella järjestäjän tarjoamaa energiajuomaa.

Itse yleensä juoksupäivän aamuna syön tuhdisti kaurapuuroa ja sitten fiiliksen mukaan kahvia ja ehkä leipää vielä lisäksi. Itse en tykkää syödä kovin paljon ennen lähtöä, jälkeenpäin voi sitten syöpötellä. Pari tuntia ennen lähtöä banaania tms. Pyrin myös juomaan reilusti esim kivennäisvettä, mutta pari tuntia ennen lähtöä kannattaa lopettaa, jotta kerkiää vielä ennen lähtöä käydä tyhjentämässä ylimääräiset.

Itse olen kerran juossut HCR:n ja siellä metsäosuudella meinasi syke karkailla, kun jostain syystä innostuin rempomaan ja siellä on jonkin verran korkeusvaihteluita.

Ja tosiaan, onnea ekalle puolikkaalle minultakin! Muista myös nauttia tunnelmasta.

Muokattu
onnittelut lisätty.