Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Extreme Run Vantaa

Recommended Posts

• 1 month later...

Pitkistä veivailin iltasella kisamaasoissa. Järjestelyt ja puitteet vaikuttivat todella komeilta. Huomaa, ettei olla millään harrastelijameiningillä liikenteessä. Reitti kierteli Hakunilan latupohjia, eli mäkeä riittää. Myös muita ulkoilureittejä on käytetty hyväksi. Latupohjilla on osittain juuri levitettu puru alustana, eli aika pehmeä on alusta niiltä osin. Yhdessä kohtaa oli joitain satoja metrejä ruohikkoa alustana. Semmoista muhkuraista luonnonniitty tyyppistä.

Esteinä oli ainakin ojan ylitys sillan ali kahlaten, ei kovin syvää. Yksi korkea rakennelma, jossa oli seitsemän tasoa, kukin metrin korkuinen. Eli sen yli kiipeäminen varmaan tiedossa pariin kertaan/kierros. Sitten oli estesarja, jossa ensin n. 50m autonrengasröykkiötä. Väliin 50m purtsia. Sitten neljässä riviä autoja peräkkäin, jotka ylitetään pitkittäissuunnassa. Taas 50m purtsia ja vielä n. 10m pitkän putken läpi ryömiminen, putken halkaisija ehkä 50-60cm. Siitä sitten suoraan pitkään ylämäkeen. Yhdessä kohtaa tais olla armeijatyylinen este, jossa ryömitään 10m pitkän esteen ali, korkeus se 50cm tai jotain.

Kova reissu tulossa kisaan osallistuville. Näkyi olevan iso nippu ulkomaaneläviäkin katsastamassa rataa. Tsemppiä kisaan osallistujille!

Muokattu

• 11 months later...

Mutaista oli vesi ainakin, tällä kertaa esteet oli fiksummin sijoitettu niin itse en joutunut jonottomaan kun ensimmäisiin goljatin portaisiin ehkä 5-10sek ja muihin pääsi suoraan joten selvää parannusta.

Kärkikahinoista ei tarvinnut kisata mutta sijoitus kilpasarjassa parani huomattavasti viimevuotiseen verrattuna (tai pysyi melkein samana mutta kilpailijoita oli tullu melkein tuplat lisää).

Olipahan hauskaa, mutta toisaalta myös rankkaa. Jyrkkiä mäkiä riitti ja kun mäet loppuivat, niin sitten pompittiin auton renkaiden yli, kiivettiin jättimäisiä portaita, kahlattiin (lue: uitiin) mutaojassa, ryömittiin putkissa tai puskettiin lumitykin vesisuihkua vastaan. Mahtava tapahtuma ja hieno fiilis tuntui olevan kaikilla osanottajilla.

Maalin jälkeen olin sitten firman juoksukerhon piikkiin hommannut porukoillemme palkkaria, pientä naposteltavaa ja tietty skumppaa. Sääli, että olin autolla liikkeellä, sillä tapahtuman fiilis yhdistettynä loistavaan keliin aiheutti viekoittelevan kutsun anniskelualuetta kohti. Joku paikallinen bändikin aloitti juuri poistuessamme soittamaan.

Joutunee tekemään tästä perinteen. Suosittelen myös vakaville maratoonareille.

Hauska tapahtumahan tuo. Tai siis rento, rankkuutta kyllä riitti ns. koko rahan edestä. Porukkaa oli kuin pipoa, kuuluttaja kertoi, että 3250. Tuloksista katsoin, että 2 kierrosta eli 16km meni suunnilleen puolet tuosta joukosta ja itse sijoituin karkeasti arvioiden noista 150 joukkoon. Se on todettava, että voittajan aika hieman reiluun tuntiin on kyllä järjettömän kova!

Itse esteet eivät olleet teknisesti vaikeita, toki merkittäviä hidasteita eikä niitä enää toiselle kierrokselle enempää olisi halunnutkaan. Mutta ne ylämäet, ensimmäisellä kierroksella nuo menivät nautiskellen, mutta toisella kerralla kävivät jo työstä! Erityismaininta jokiylitykselle (4 kertaa), suosiolla uimalla yli, sen verran syvää oli. Ei siinä mitään, vaan vasta jälkikäteen ymmärsi miten pahalle se mutaliejuvesi todellisuudessa haisikaan, hyh!

Itselleni meinasi lisäksi yhdessä alamäessä käydä vahinko, kun upottavassa sahanpurussa märkä lenkkari meinasi nyrjäyttää nilkan, onneksi selvisin säikähdyksellä. Muutenkin monesti ei ole juoksuissa ollut yhtä suurta pelkoa, että kestääkö jalat loppuun asti, sillä aikamoista revittelyä saivat noista estepomppimisista. Oli vähän paikat jäykkinä edellisen viikonlopun puolimaratonista ja kireys jaloissa sai pelkäämään jonkun kohdan "napsahtamista".

Tapahtuman henkeen olisi minusta vielä kuulunut, että ulkosuihkujen vesi kisan jälkeen olisi ollut kylmää. Käsittääkseni "sisarkisassa" Saksassa näin on. Mutta ei valittamista noin yleisesti, kun vain osallistui vähän eri asenteella kuin "maakuntien hölkkäkisoihin".

Joo, kiva tapahtuma oli. Mulla meni varustevalinta vaan päin helvettiä, koska pistin pitkät housut ja sellaiset tossut, joissa on ns. fylliä reilummin. Ne ovat talvella hyvät, koska niissä tarkenee paremmin, mutta nyt sekä housut, että tossut imivät itteensä lujasti vettä ja painoivat kuin synti. Täten en jaksanut juosta toisella kiesillä kovin hyvin, piti hävettävän pitkiä pätkiä kävellä. Toisella kiekalla kiersin siltojen kautta vesiesteen ja sain loppua kohti edes housuni kuiviksi, mikä mahdollisti taas juoksuaskeleenkin. Ensi vuonna pitää pistää ihan ohkaset ja kevyt shortsit ja kevyet kisamallin tossut, joissa verkkomainen ohut kangas ei ime vettä. Olisihan tuommoinen asia pitänyt järjellä tajuta, vaan kun ei. Kai mua sitten jännitti, niin ei järki juossut.

Itse rata oli ihan mahtava. Oli todellista luksusta juosta niinkin paksulla pururadalla, niin joustava ja pehmeä alusta oli mulle hienoa vaihtelua ja tuntui hyvältä. Tykkäsin myös reitin mäkisyydestä ja maisemista. Jos asuisin Vantaalla, niin tuon seudun reiteistä tulisi saletisti mulle vakiolenkkimaastoa. 10*1m portaat olivat viimelopussa yllättävän kuluttavat, muut esteet fyysisesti aika helppoja, ei paljoa renkaat tai yli & ali esteet pidätelleet.

• 2 years later...