Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensimmäinen puolikas ja tavoiteaika

rookie1
 Share

Recommended Posts

Olen lähtemässä ensimmäiselle puolikkaalle tämän vuoden HCR:ään. Talvella tuli vähän hiihdeltyä ja nyt keväällä olen juoksennellut arviolta parikymmentä 5-12 km lenkkiä melko hitaalla vauhdilla. Tänään tuli vedettyä tuttu 8,5 km pitkä lenkki vähän itselle reippaampaa vauhtia. Aikaa meni tasan 45 min, keskisyke oli korkeahko 179, mutta olo ihan ok lenkillä ja lenkin jälkeen (paukkuja jäi vielä reserviin).

Minkälaista vauhdinjakoa suosittelette?

Onko 179 sinulle korkea syky? Siis paljonko on maksimi. Jos toi ei ollut maksimisuoritus niin lähtisin liikkeelle varmaan 5:35 vauhtia. Tosin tässä ehtii hyvin käydä juoksemassa vielä vaikka sellaisen 12-14km lenkin tolla vauhdilla. (siis 14km aikaan 1:18) Jos tuo tuntuu hyvältä, niin lähtisin sillä liikkeelle.

Jos taas testilenkki oli maksimisuoritus, niin hieman hitaampi aloitusvauhti puolikkaalle - ehkä joku 5:45

Itse olen myös menossa tohon HCR- tapahtumaan, ja kävin tänään juoksemassa tuon 21km ihan että näkee miltä se tuntuu. Aika oli 2:05 ja keskisyke 167. Maksimisyke varmaan vähän alle parisataa. Paukkuja kyllä jonkun verran jäi, ja sen avulla pystyi pientä loppukiriäkin ottamaan. Reitti oli todella mäkinen ja vähän jäinen joiltakin osin, eli aika raskas. Mitäköhä vauhtia/tavoiteaikaa sitä uskaltaisi muutaman viikon päästä tuolla Helsingissä lähteä tavoittelemaan? Ja millä keskisykkeellä tuollaisen matkan edes pystyy juoksemaan? Siellä reitti varmaan vähän tasaisempi...

Muokattu

Itse olen myös menossa tohon HCR- tapahtumaan, ja kävin tänään juoksemassa tuon 21km ihan että näkee miltä se tuntuu. Aika oli 2:05 ja keskisyke 167. Maksimisyke varmaan vähän alle parisataa. Paukkuja kyllä jonkun verran jäi, ja sen avulla pystyi pientä loppukiriäkin ottamaan. Reitti oli todella mäkinen ja vähän jäinen joiltakin osin, eli aika raskas. Mitäköhä vauhtia/tavoiteaikaa sitä uskaltaisi muutaman viikon päästä tuolla Helsingissä lähteä tavoittelemaan? Ja millä keskisykkeellä tuollaisen matkan edes pystyy juoksemaan? Siellä reitti varmaan vähän tasaisempi...

Nämä ovat hauskoja arvauksia vähällä taustatiedolla kuin veikkaisi ohi ajavasta autosta, paljonko siitä kannattaisi maksaa. Arvaan silti, kun sitä kysyit.

Luokkaa minuutti per kilometri pois eli jonnekin 1:45-1:50 tietämille.

Keskisyke lienee jonkin verran alle anaerobisen rajan, vaikka kisajännitys, kuuma keli jne. tekevät sykkeeseen isonkin heiton. Kisassa sykkeitä kannattaa katsella vasta kisan jälkeen. Jos maksimisi olisi 198, keskisykkeesi lienee jossakin 170-176 välillä.

Olen lähtemässä ensimmäiselle puolikkaalle tämän vuoden HCR:ään. Talvella tuli vähän hiihdeltyä ja nyt keväällä olen juoksennellut arviolta parikymmentä 5-12 km lenkkiä melko hitaalla vauhdilla. Tänään tuli vedettyä tuttu 8,5 km pitkä lenkki vähän itselle reippaampaa vauhtia. Aikaa meni tasan 45 min, keskisyke oli korkeahko 179, mutta olo ihan ok lenkillä ja lenkin jälkeen (paukkuja jäi vielä reserviin).

Minkälaista vauhdinjakoa suosittelette?

Kun kerran paukkuja jäi reserviin, lähtisin alun tuolla samalla vauhdilla...eli noin 1.50 aikaa tavoittelemaan. Itse ainakin pystyn kisassa puristamaan paremmin kuin lenkillä yksikseen.

• 3 weeks later...