Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Charlie

Kehittymispotentiaali?

Recommended Posts

Nuorena hiihtelin seurassa jonkun verran. Silloin potentiaalin lunastamista esti selkeästi sama asia kuin nykyisinkin. Minulla ei ole sisäistä tarvetta voittaa. En siis anna kaikkeani kisassa. Sellaista ylivaihdetta ei kerta kaikkiaan ole. Treenaan tunnollisesti ja tosissani. Pidän siitä ja olen tavoitteellinen ja jopa jossain määrin tuloshakuinen. Juoksen kisoissa selvästi kovempia tuloksia kuin harkoissa. Silti minulle riittää kohtuullisen hyvä tulos, en tarvitse erinomaista. Olen siis kai nykytermein "alisuorittaja".

Varmaankin aikalailla me kaikki kuntoilijat olemme "alisuorittajia": emme me saa kropasta sitä kaikkea irti, mikä olisi otettavissa ihan 100%-suorituksella ja mihin huiput pystyvät. No ehkä ihan hyvä vaan.

Itsekin kuulun ihan samaan ryhmään eli mulla ei ole sisäistä tarvetta voittaa. Sitä ei ole ollut pienenä eikä sitä ole kehittynyt vieläkään. Olen huomannut tämän esim. joukkuelajeja pelatessa. Monella joukkuekaverilla tai vaikka tenniksen vastustajalla ottaa todella koville jos häviää pelin. Mulle taas riittää, että tein parhaani ja oli hauskaa. Nautin todella paljon liikunnasta, oli kyse sitten jalkapallosta, tenniksestä, salibandysta tai juoksusta. Nautin myös siitä, että pääsen omiin tavoitteisiin, kehityn, saan ahaa-elämyksiä ja koen flow-tiloja. Olen myös todella paljon armollisempi itselleni kuin moni muu. Sen sijaan voitoista en saa mitään erityisiä tunne-elämyksiä. On esim. todella paljon hienompaa kokea tenniksessä flow-tila tai ahaa-elämys kuin voittaa kaveri. Voitot eivät millään tavalla motivoi mua vaikka treenaamaan tai hetkauta mua oikein suuntaan taikka toiseen. En määrittele itseäni millään tavalla sen puolesta olenko voittanut vai hävinnyt. Paljon enemmän mua ja mun elämää vie eteenpäin ne kaikki muut kokemukset liikunnasta kuin itse voittaminen.

Niin tuo kyllä saattaa erottaa tavallisen harrastajan kilpaurheilijasta. Mieheni on harrastanut urheilua sm-tasolla ja poikani on kovaa vauhtia menossa sinne. Itse olen aina ihmetellyt tuota "luonteen piirrettä " molemmilla ja mietin aina itsekseni,että helpommallakin voisi itsensä päästää :) Itse olen kilpailuhenkinen ja tykkään ylittää itseäni,mutta se paras huipputulos ei kiinnosta ihan niin paljon,että suorituksen epäonnistuttua harjoittelisin 24/7 jotta seuraavan kerran voittaisin. Se mitä olen huomannut on aivan järjetön periksiantamattomuus, joka on joskus jo rasittavuuten asti pakottava voima molemmilla perheenjäsenilläni.

Tuo voittamisen käsite lienee kanssa hieman monisyinen, ja sekin kuten monet muutkin asiat elämässä, yksilöllinen. Mutta jotain yhteistäkin siinä varmaan on. Ei kuitenkaan aina ehkä kaverin voittaminen sinänsä. Palkintopallilla seisoo yksi korkeammalla kaikkia muita. Se on siis samalla kaikkien huomion keskipiste, ja palkkio tehdystä kovasta työstä, ja onnistuneesta kilpasuorituksesta. Myös tuloksella on merkitystä. Itse esimerkiksi pidin tämän vuoden aikuisurheilijoiden SM-kisoista oman sarjani kovan tason takia, vaikka olinkin vasta seitsemäs.

100kg penkistä meni n. 1vuoden reenillä.... 125kg mun penkki sit jäi nuorena poikana ! ... lähi vuosien mara on siellä 4h hujakoilla ,,reeneissä ! kovempi suoritus tuo mara on joku penkki kerta nostona !!! ja 400m ratakierros aikoinaan 57+ meni aika vähäisillä reeneillä ... tietty jotkut kovat reenit esim 21km 30 s täyttä 30 s hiljempaa ois voinu jättää tekemättä ... 60 x 200m oli ihan hyvä reeni joskus ...5 m plautus sarjojen välissä !! 

Muokattu

Minulla on naiivi haave päästä vielä joskus sm-kisoihin taistelemaan 5000m ja 10000m juoksussa tosissaan. Uskon pystyväni ainakin alle 34 minuutin kymppiin,  jos vaan kroppa kestää. Lahjakkuudesta en tiedä, kun se on niin tapauskohtaista,  mutta ajatus lahjakkuudesta on omiaan lisäämään motivaatiota.  Kilpailuhenkeä on sen verran,  että aina on kisassa kaikki annettu ja joskus vähän enemmänkin jos on tiukka lopputaistelu. Koskaan en ole kisaan sykevyötä ottanut mukaan koska pelkään sen ahdistavan hapenottoa ja näin syövän ainakin kaksi sekuntia loppuajasta :D

Muokattu
  • Like 2

Aika nuorena melkein tuolta lapsesta lähtien olisi hyvä olla ulkona leikkimässä ja vaikkapa kokeilla eri lajeja-- kunnes oma laji löytyy  ...ehkä tuossa 14-16 v iässä ois hyvä alkaa reenailee jo vähän / tai enemmän tosissaan jos meinaa olla siellä melko kovissa reeni määrissä/ JUOKSU  tuolla 22-28 vuoden iässä !Eli jos aloittaa n.15v ja jaksaa tuonne n. 30 v siinä näkee sen mitä nähtävissä on juoksun kannalta ! tietty monet jatkaa kuntoilijana tappiin asti ... aika nuoria nykypäivän Afrikkalaiset juoksijat ...jopa maralla... on tietty vanhempiakin ! Eri asia siten on kenestä tulee edes em mestari ...kun suomen juoksu tilastoja katsoo ymmärtää ettei kovin monesta !? Laji on niin kova ! Luokkaantumiset ja valmentajan löytyminen , motivaatio harjoitteluun ... ja on siinä niin monta asiaa mitkä vaikuttaa ...mutta vaikka ei tulis edes sm mestaria niin" mukaavaahan" tuo hölkkä on ollut omasta mielestäni ! Kukin omalla tasollaan ..näin se menee !   

Muokattu

Omalla kohdalla kehitystä on tapahtunut paljon, vaikka myöhäisherännyt olenkin juoksuharrastukseen, mikäli 26v on myöhäinen. 2014 tammikuussa aloin liikkumaan 7 vuoden hiljaiselon jälkeen. Ekat juoksut olivat tyyliin ka syke 160 ja vauhti n. 6:00 min/km. Nyt 2015 HCR:llä meni 1.20:47. Tähän pääseminen vaati kyllä melkoisen elämäntaparemontin, mutta se kannatti.. enää en voi kuvitella elämää ilman juoksua. Toivottavasti kehityspotentiaalia on vielä lisää, sillä haaveena päästä maralla alle 2:30 tässä joskus. Oman kehityspotentiaalin tietää vasta kun alkaa oikeasti teenaamaan. Pullonkaula löytyy usein korvienvälistä.

• Like 3

Omalla kohdalla kehitystä on tapahtunut paljon, vaikka myöhäisherännyt olenkin juoksuharrastukseen, mikäli 26v on myöhäinen. 2014 tammikuussa aloin liikkumaan 7 vuoden hiljaiselon jälkeen. Ekat juoksut olivat tyyliin ka syke 160 ja vauhti n. 6:00 min/km. Nyt 2015 HCR:llä meni 1.20:47. Tähän pääseminen vaati kyllä melkoisen elämäntaparemontin, mutta se kannatti.. enää en voi kuvitella elämää ilman juoksua. Toivottavasti kehityspotentiaalia on vielä lisää, sillä haaveena päästä maralla alle 2:30 tässä joskus. Oman kehityspotentiaalin tietää vasta kun alkaa oikeasti teenaamaan. Pullonkaula löytyy usein korvienvälistä.

Ihan huikea kehitys, onneksi olkoon! Jos vaan terveenä säilyt ja treeni maittaa, ja ei iske mikään ylitsepääsemätön plateu niin kyllä tuosta ennemmin kuin myöhemmin ponnistaa kohti uusia lukuja! :)

Mahtavaa ollut kehitys. Toivotaan et kehitys jatkuu.

Eki87, treenailetko itseksesi, vai onko sinulla valmentajaa/seuraa tms tukenasi? Kun sinulla on noin hyvät ja kovat tavoitteet ja nuorikin olet, niin olisi tärkeää varmistaa kehitys. 

itsekseen treenailen. Iisalmen Visassa olen kirjoilla, mutta siihen se sitten jääkin vielä toistaiseksi.

Guest jekke91

Kysymys kehityspotentiaalia koskien: Mulla on monipuolinen urheilutausta, mutta en juokse lenkkejä käytännössä lainkaan. Juoksutaustaa juniori-iästä melko vähän, joskus 15v poikana tuli välillä vähän juostua. Ikää 24v ja maantiepyöräilyä olen harrastanut suht paljon n.4v ajan, mutta ilman mitään järkevää harjoitusohjelmaa tms. Välillä joitain leirejä lähes  ammattimaisella otteella, sitten taas esim. kesäkuu ajamatta yhtään kovaa kunnollista harjoitusta. Taso luokkaa huono elite, fiilis että pitkäjänteisellä panostamalla voisi kulkea aika kovaakin. Pelaan pallopelejä ja heitän frisbeegolfia, talvella hiihdän, eli tavallaan juoksua palvelevaa harjoittelua on kuitenkin jonkin verran. Tänä kesänä tehtyjä juoksulenkkejä on kokonaiset 4 tai 5 ja niistäkin 2 kertaa sauvojen kanssa. Kävin sitten juoksemassa yhden kympin hölkkäkisan vähän aikaa sitten ja hämmästyksekseni aika oli niinkin kova kuin 41:01. Reitti lähinnä hiekkatietä ja tarkkaan mitattu. Näkeekö foorumi potentiaalia? Pyöräily tulee pysymään ykköslajina jatkossakin, mutta jarmorissasmainen hyvä joka lajissa-tapainen kunto olis ihan kiva. 4-5min pois kympin ajasta niin olisin tyytyväinen.