Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Charlie

Kehittymispotentiaali?

Recommended Posts

Potentiaalia näyttäisi olevan 4000m Cooperiin, 32min kymppiin ja 2h28 maratoniin. Tosin 20 indeksi tuntuu liian haastavalta, on kai niitä huippujuoksijoita 22 indekseilläkin joka tuntuu sopivammalta. Uskon että nuo ajat silti olisivat mahdollisia, jos osaisi, pystyisi, ja olisi mahdollisuus treenata kunnolla. Ja olisi aloittanut viisaampien opein nuorena. Haaveilen kuitenkin vain puolenvälin tavoittelusta suhteessa noihin lukuihin, kun ei tästä työtä ole tulossa.

Muokattu

Vammojen välttäminen on olennaisin asia. Jos menee telakalle liian usein, kehitys katkeaa ja kääntyy jopa laskuun, eikä rajoille pääse. Rajoille mentäessä taiteillaan oman suorituskyvyn suhteen hiuksenhienoilla marginaaleilla irotkon reunalla. Reunan yli ei voi mennä tai pudotaan ja lujaa alas, mutta ilman tuota riskiä ei huipputuloksiakaan tule. Tärkeintä on tehdä johdonmukaista työtä oman tilanteen mukaan. Jos ei ole vuosien pohjia, ei voi rakentaa pilvenpiirtäjää hetkessä, se korttitalo romahtaa väistämättä. Täälläkin on menelle noin käynyt. Pitää olla ajatus mukana.

Kovat tulokset vaatii kovia määriä ja kovia tehoja. Määrät tulee ensin. Rakenna pohja ja jalosta sitä. Tuo vaihe vaatii sitä malttia. Kun kiristetään ruuvia, pitää mennä oikeasti kovaa välillä. Rajoilla on käytävä ja niitä hetkittäin ylitettäväkin, jotta omat rajat löytyy. Mutta kun mennään yli, pitää olla kylmäpäinen, todeta tilanne, tehdä jotopäätökset ja tarvittavat toimenpiteet. Mutta silloinkin kun mennään kovaa, pitää kevyen ollessa vuorossa malttaa. Kevyt on kevyttä, kova on kovaa. Pitää olla vauhtiskaalaa.

Pikavoittoja ei kestävyysurheilussa lunasteta kovin pitkään. Niitä voi saada hetkellisesti, mutta jos kuvittelee sen jatkuvan aina vaan, niin se on virhe. Välillä on vaan maltettava ja nöyrryttävä painamaan jarrua, tehtävä taas sitä pohjaa ja kun ponnistetaan seuraavalle tasolle annettava runtua koiville. Tässä yleisen tason höpinää.

Jos tiivistäisin, niin on helppo juosta kovaa ja paljon, mutta vaikea juosta kovaa ja paljon viisaasti.

JMar, itse juoksen keväällä Terwassa myös 34 vuotiaana, samoin tavoittein kuin Vantaalla jo olin (<3.10) hieman epäonnistumassa toisella marallani. Tuntuu siltä, että parhaat tulokset ovat vielä edessä ja 2-4 vuoden aikana ne tulen juoksemaan eri matkoilla.

Hyvät herrat, älkää ainakaan iästänne stressiä ottako. Jos on mittarissa vasta 34, kerkiää kilpakuntoilijana näyttämään kyntensä vielä 20 vuotta! Itse aloittelin lähes nollasta 45 vuotiaana ja syksyllä 49 vuotiaana meni 3,15. Enkä ole juoksijaominaisuuksiltani kovinkaan kummoinen. Jos viikossa on pitkä lenkki ja 1-2 vk:ta ja niiden päälle jokunen palauttava ja sitten tässäkin ketjussa esille otettua pitkäjänteisyyttä, niin eteenpäin mennään että heilahtaa.

Toivotaan että potentiaalia on paljon jäljellä, viime vuonna 1100km juoksua ja puokki parani 1:58 -> 1:54. Ei missään kisassa juostu mutta jotain kyläraitteja sen 21,1km. Harmittaakin kyllä vähän kun harjoittelu oli vähän sellaista on-off, välillä kiinnosti sali ja välillä pyöräily, ja aika usein kaljan juonti, eikä juoksuunkaan mitään järkevää ohjelmaa ollut. Aika tasapaksua tunnin lenkkiä vaan.

Noo, 2014 on taas uusi vuosi ja tiputetaan nyt ees sinne alle 1.50 :)

Onko vastaavaa tapausta että on vaan lönkytelty ja sitten lähdetty oikeasti reenaamaan, miten on tullut parannusta?

Muokattu

Joo, ja ulosmittaamista varten kai olisi hyvä sitten käydä kisoissa melko ahkeraan. Siinähän sitä huomaa sitten mihin suuntaan kehitys alkaa suuntautumaan, tapahtuuko sitä, ja jos juoksee tonne 2.40 tienoille, niiin sitten voisi alkaa mieliä kovempaa aikaa. Mulla itellä sellasena keskivertojuoksijana meni pikkasen alle 2.50, ja uskoin tuolloin olleeni aika lähellä omia rajojani 45-vuotiaana. Kolmen alitus mulle oli suuri tunteellinen tapahtuma. Koska en voinut kuvitella olevani 2.40 juoksija realistisesti, niin nautinpa vaan sitten kovasti aina kisailusta, ja juoksin maroja aika pieneen haarukkaan. Ja se oli, ja oli sitten vielä viime vuonnakin ihan mukavaa.

Kun pohdit dns-syitäsi, niin pystytkö määrittämään selkeät kohdat jatkoa ajatellen, että vältät karikot ja saat ulosmitattua potentiaalisi?

Todella vaikea kysymys. Mulle on edelleen isosti epäselvää, miksi muhun iskee paljon erilaisia vaivoja - ei kuitenkaan paljon varsinaisia rasitusvammoja. Yhden kevään olin poissa mansikanpoimijan halvauksen takia, johon ei ollut mitään järkevää syytä. Viime talven olin kokonaan sivussa rintakehän/keuhkojen ongelman takia. Veikkaan, että oon jollain tavalla alttiimpi hermopinteille, mutta osansa on ollut myös sillä, että aina joutuu varomaan edellistä vammaa. Nyt tuntuu, että kroppa on ekaa kertaa neljään vuoteen lähes tasapainossa (kovat pakkasjuoksut ovat edelleen vähän liikaa). Toivottavasti se auttaisi pitämään uudet vaivat loitolla, vanhoihin mulla on jo hoitokonstit.

En tarkkaan tiedä potentiaaliani, mutta toivon sen olevan alle 2.30. Sinällään ruuvia on varaa kiristää.

Muokattu

125kg otin joskus penkistä ! ei kisassa ! mut perse pysy jotenkin penkillä !! aika surkee tulos mielestäni !! tähtäsin tohon 140 ...mut en päässy sinne asti !! sit lopetin koko lajin kun olis nähtävästi pitäny alkaa vetää nappeja et olis kehittyny ! niin ne muutkin veti ja kehitty ku eläimet !?nyky penkki kuntoa en ole kokeillut !! juoksussa vedin nuorempana 3x20/ 200m sarjojen väli 5 palauttelu !! melko hyvä treeni ! eli 60x 200 m tuli tos reenis !!! nyt ei varmaan enää jaksais ! ? ja toi 10 x 400 tai 12 jos jaksaa sillä 1m huilaamisella !!! hyvä reeni sanoisin !!! REENI INTOA ! !! ! :but::038::rock:

Muokattu

Niin 2.30 alkaa jo maral olee aika hyvä aika mun mielestä ! se et vetää sit 2.10-2.15 väliin vatii jo todella paljon ja lahjoja täytyy jo olla ! 2.03-2.09 jos menee tohon haarukkaan voi olla et pitää jo vetää epoo ... en tiedä mun veikkaus !! mara mulla 2.40 . ja 1/2 1.18 luokkaa ... mut noista on aikaa ... REENI INTOA JOKA TAPAUKSSSA ! ! ! !:sick0010:

Niin nuorempana oli ehkä "VÄHÄN" liikaa ainakin mulle reenata 2x päiväs kun oli vielä muuta se 8h !? P###a reissu ,mutta tulihan tehtyä ... oishan se kiva viel vetää joku 6-7 reenii viikos ... kun nyt menee joku 3-5 ! REENI INTOA ! !! ! :thumbsup:

No 100kg penkistä kestää 5-10 s !? mä vedin nuorempana aika hoikkana poikana 100kg penkistä ja myöhemmin 125kg pikkusen painavampana ! ei nyt kovinkaan kummonen suoritus ! 400m 57 + oli paljon paljon kovempi ja pitemmän aikaa vievä suoritus .... :cool0010:

Guest Rekisteröimätön

Jotkut puhuu et mulla ois jotain lahjoja juoksemiseen.. n. 1.5kk harjoittelun jälkeen (1harjoitus/viikko) juoksin kympin 47.48. noin vuosi sitten kylmiltään sama meni 59.59 :p nyt olen päättänyt alkaa käymään juoksulenkeillä 3-4kertaa viikossa ja muuten kävelyä. tarkoitus olisi päästä joskus kymppi reiluun puoleen tuntiin.

voinko harjoitella kuten täysi-ikäiset, vai onko otettava huomioon jotain muuta?

poikkeaako harjoittelu tämän ikäisellä jollain

tavalla aikuisesta? voiko harjoitella yhtä useasti?

Mutta mistä tietää onko niitä lahjoja vai eikö ole, esim. tässä lenkkeilyn alkutaipaleessa.? Onko olemassa joku selkeä asia, josta ihminen voi huomata omaavansa lahjoja juoksuun?

Lahjakas kai kehittyy nopeasti. Eikös se ole niin, että jos parin kuukauden treenillä pääset tasolle joka toisilta vaatii vuoden tai vuosia, olet aika lahjakas. Tuskin se heti ekoilla lenkeillä selviää, mutta muutamassa viikossa sen voi huomata.

Mä en ainakaan osaa vastata tohon kysymykseen loukkaamatta toisten tunteita, joten en vastaa. Sen voin kuitenkin sanoa, että oikeasti lahjakas nuorehko mies (20-30v) juoksee muutaman viikon reenillä puolikkaan n. 1.40 vaikka olisikin hieman ylipainoinen ja reenit on jäänyt reenaamatta. Mutta mitä tarkoittaa kysyjän mielestä lahjakkuus?