Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Charlie

Kehittymispotentiaali?

Recommended Posts

Sitä paitsi kestävyyslajien ja voimalajien treenimäärien vertailuissa ei ole järkeä, koska kestävyyslajeissa määrä on tärkeää, toisin kuin voimalajeissa, joissa intensiteetti on tärkeämpi.

Ei ole treenimäärien vertailussa järkeä, mutta tietyt tulostasot tai numerojen saavuttaminen on harrastajalle tärkeitä, lajissa kuin lajissa. Väitän että kaikille, jotka vaivautuvat tätä saittia lukemaan on tulokset tärkeitä. Jos harrastaa vaan huvin ja liikkumisen vuoksi ei lue edes saittia. Mulle 100 kg pena = 4:00 mara. Mentaalitasolla sama rajapyykki. Toista noista tavoittelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole treenimäärien vertailussa järkeä, mutta tietyt tulostasot tai numerojen saavuttaminen on harrastajalle tärkeitä, lajissa kuin lajissa. Väitän että kaikille, jotka vaivautuvat tätä saittia lukemaan on tulokset tärkeitä. Jos harrastaa vaan huvin ja liikkumisen vuoksi ei lue edes saittia. Mulle 100 kg pena = 4:00 mara. Mentaalitasolla sama rajapyykki. Toista noista tavoittelen.

Kyllä täällä palstalla liikkuu monia, jotka ulkoilevat ihan vaan huvin vuoksi. Mutta kyllä täällä toisaalta on meitä, jotka haluavat jonkinlaista tulostakin tehdä. Ja en käy kiistämään sitä, että sinulle 100 kg penkistä vastaa 4:00 maratonilla. Vastaavasti et pysty kiistämään sitä, että minulle 100 kg penkistä vastaa 2:30 maratonia tai että 40 kg penkistä vastaa 4:00 maratonia. Nämä on yksilöllisiä juttuja, kuten totesin. Tuo "mentaalitason rajapyykki" kun on kunkin pään sisällä ja perustuu vahvasti omiin kokemuksiin.

Nyt ollaan jo kyllä eksytty alkuperäisestä aiheesta eli kehittymispotentiaalin arvioimisesta. Haluaisin tässä yhteydessä esittää pienen ajatusleikin. Kuvitellaan, että olisi jonkin kaava tai mittausmenetelmä, jolla olisi mahdollista saada selville yksilön maratonpotentiaali parhaan mahdollisen saavutettavissa olevan maratonajan muodossa. Nyt kaikille pohdittavaksi kysymys: olisiko viisasta käyttää tuota menetelmää, jos motivaatio juoksemiseen tulee tulosparannuksista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä täällä palstalla liikkuu monia, jotka ulkoilevat ihan vaan huvin vuoksi. Mutta kyllä täällä toisaalta on meitä, jotka haluavat jonkinlaista tulostakin tehdä. Ja en käy kiistämään sitä, että sinulle 100 kg penkistä vastaa 4:00 maratonilla. Vastaavasti et pysty kiistämään sitä, että minulle 100 kg penkistä vastaa 2:30 maratonia tai että 40 kg penkistä vastaa 4:00 maratonia. Nämä on yksilöllisiä juttuja, kuten totesin. Tuo "mentaalitason rajapyykki" kun on kunkin pään sisällä ja perustuu vahvasti omiin kokemuksiin.

Nyt ollaan jo kyllä eksytty alkuperäisestä aiheesta eli kehittymispotentiaalin arvioimisesta. Haluaisin tässä yhteydessä esittää pienen ajatusleikin. Kuvitellaan, että olisi jonkin kaava tai mittausmenetelmä, jolla olisi mahdollista saada selville yksilön maratonpotentiaali parhaan mahdollisen saavutettavissa olevan maratonajan muodossa. Nyt kaikille pohdittavaksi kysymys: olisiko viisasta käyttää tuota menetelmää, jos motivaatio juoksemiseen tulee tulosparannuksista?

Juuri tuo "mentaalitason rajapyykki" oli tuon vertailuni homman ydin. Jokainen muodostaa omat vertailutasonsa tavoitteidensa mukaisesti.

Mutta kysymykseesi: Olisi ehdottoman mielekästä saada selville tuo kaava/mittausmenetelmä, ja käyttää sitä, jotta yksilö pystyisi arvioimaan oman kehittymispotentiaalinsa mahdollisimman realistisesti ja asettamaan tavoitteensa ja sitä kautta mitoittamaan harjoitteluun käyttämänsä resurssit. Jos esimerkiksi kuvitteelisen henkilön maksimaalinen maratonpotentiaali olisi 3:00 harjoittelumäärällä 8 h / vk seuraavan vuoden ajan, niin tietoisuus tuosta potentiaalista varmasti auttaisi henkilöä tämän tavoitteen saavuttamisessa tai jonkun muun tavoitteen saavuttamisessa.

Eräänä kehittymispotentiaalin mittarina voisi varmaankin pitää tulosten paranemisen nopeutta verrattuna käytettyyn harjoitteluaikaan / matkaan.

Olisiko kaavassa maraton ajan parantuminen sekunteina / juostu kilometrimäärä vuodessa minkäänlainen mittari? Mitä isompi luku sen parempi kehittymispotentiaali....no ei varmaan toimi 3:lla alkavien juoksijoiden kohdalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta kysymykseesi: Olisi ehdottoman mielekästä saada selville tuo kaava/mittausmenetelmä, ja käyttää sitä, jotta yksilö pystyisi arvioimaan oman kehittymispotentiaalinsa mahdollisimman realistisesti ja asettamaan tavoitteensa ja sitä kautta mitoittamaan harjoitteluun käyttämänsä resurssit.

Noin varmasti olisi, jos kehittymispotentiaalia olisi runsaasti. Mutta otetaan esimerkiksi sellainen patologinen tapaus, että tuo kuvittellinen menetelmä osoittaisi, ettet pysty enää parantamaan maratonaikaasi enää sekuntiakaan. Olisitko tyytyväisempi, jos et olisi koskaan kuulutkaan tuota? Jos motivaatio juoksemiseen tulisi tuloksen parantamisesta, juokseminen nimittäin loppuisi tuohon hetkeen.

Tarkoituksenani oli vain ehdottaa ajatusta, että osa juoksuharrastuksen mielenkiinnosta tulee juuri siitä, ettei tiedä täsmälleen, mihin kykenee ja mihin ei.

Toki ymmärsin, että ketjun ensimmäisen kysymyksen tarkoituksena oli löytää rohkaisevia kokemuksia siitä, miten esimerkiksi viiden tunnin maratoonarista on kehittynyt nopeampi menijä vuosien kuluessa, ja siitä, miten omien "mentaalisten rajapyykkien" eteen on tehty kovasti töitä ja sitten saavutettu ne. Useimmiten kuitenkin käy niin, että nopein kehitys tapahtuu harrastuksen alussa ja sen jälkeen ennätysparannukset muuttuvat huomattavasti pienemmiksi. Suuremmat tulosparannukset myöhemmin toki ovat mahdollisia, mutta ne usein vaativat jonkin radikaalin muutokset treenauksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuollaiset vertailut ovat ihan turhia, koska tuo on niin yksilöllistä. Olen ruumiinrakenteeltani samanlainen ruipelo kuin Kirwa ja 4.00 maraton menee melkein ilman treeniä. Sen sijaan penkissä en 50 kg enempää ole saanut nousemaan, vaikka sitäkin olen treenannut.

tunnuslukua.

Tietysti on yksilöllistä, 50kg mies juoksee pääasiassa maratoonin nopeammin kuin 90kg. Toisaalta painavampi mies nostaa penkistä luultavasti enempi. Jos halutaan jotain maratooni/penkki vertailua. Minua ainakin kiinnostaisi kuulla, jonkun tietävämmän mielipidettä. Mutta voitais unohtaa maksimi ja keskustella oman painon kerta nostomääristä.

Minun mielestä 4.00 maratooni on paljon arvostetumpi kuin muutaman kerran nosto penkistä omalla painolla on sitten 50 tai 90 kiloinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oman painon x kertaa nostamisessa pieni henkilö olisi etulyöntiasemassa. Parempi vertailu mielestäni tulee, jos ottaa huomioon, että ihmisen paino on verrannollinen pituuden kuutioon, mutta voima lihaksen poikkipinta-alaan eli henkilön pituuden neliöön. Tällöin vertailukelpoiset penkkipunnerrustulokset olisivat

50 50

60 56,5

70 62,6

80 68,4

90 74

100 79,4

100-kiloiselle siis pitäisi tankoon laittaa rautaa noin 80 kg, jotta vertailu saataisiin 50-kiloiselle, jolla tangossa on 50 kg.

Jos verrataan esim. penkkipunnerruksen ME-tuloksia: niin 52 kg -sarjassa ME-mies Stanaszek, oma paino 50,00 kg, tulos 182,5 kg, ja 100 kg -sarjassa ME-mies Freydun, oma paino 99,05 kg, tulos 291,5 kg, niin ylläolevalla matikalla saadaan vertailutulokseksi:

50 kg > 182,5 kg

99,05 kg > 287,9 kg.

Meni nyt off-topiciksi, mutta tarkoituksena oli sanoa, että ei tuon raskaamman miehen tarvitse nostaa 2x182,5 kg = 365 kg ollakseen 50 kg miehen veroinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin varmasti olisi, jos kehittymispotentiaalia olisi runsaasti. Mutta otetaan esimerkiksi sellainen patologinen tapaus, että tuo kuvittellinen menetelmä osoittaisi, ettet pysty enää parantamaan maratonaikaasi enää sekuntiakaan. Olisitko tyytyväisempi, jos et olisi koskaan kuulutkaan tuota? Jos motivaatio juoksemiseen tulisi tuloksen parantamisesta, juokseminen nimittäin loppuisi tuohon hetkeen.

Tarkoituksenani oli vain ehdottaa ajatusta, että osa juoksuharrastuksen mielenkiinnosta tulee juuri siitä, ettei tiedä täsmälleen, mihin kykenee ja mihin ei.

Varmastikin demotivoisi tieto että tulokset eivät paranisi enää vaikka harjoittelisi miten. Tämä esimerkkisi koskettaa enemmän niitä joidenka tulokset ovat jo niin korkeita että kehittymispotentiaali on jokatapauksessa pientä.

Toisaalta meille, joilla vääjäämättä on korkea kehittymispotentiaali johtuen nykyisestä matalasta tulostasosta, olisi tuollaisen kehityspotentiaalin mittausmenetelmän käyttö hyvin motivoivaa. Esimerkiksi jos olisi vaikkapa kahden päivän kenttäkoepäivä /leiri, jossa voitaisiin luotettavasti arvoida yksilön kehittymispotentiaalia. Kokeiden jälkeen voitaisiin luotettavasti sanoa, että noudattamalla tiettyä harjoitusohjelmaa voit saavuttaa tietyssä ajassa tietyt tulokset tietyllä todennäköisyydellä. (No tämä kuvaamani simulointi olisi kai marathonkoulu tai vastaava..) Ja lisäksi uskon että useimmat juoksun harrastajat eivät liiku lähelläkään todellisen oman maksimaalisen kehittymispotentiaalinsa rajoilla. Koska tietyn rajapyykin jälkeen tulosten parantaminen vaatii jo niin eri tason harjoittelua ja panostusta ja "hifistelyä".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luullakseni jo jonkin verran (vuosia) kestävyysurheillut roteva aikuinen voi ehkä saada jotain osviittaa siten, että juoksee cooperin tai 3000m / 5000m muutaman kerran selvittääkseen vähän missä vdot lukemissa nyt mennään. Esim tuolla laskurilla:

http://www.attackpoint.org/trainingpaces.jsp

Sitten laskee mikä olisi oma paino jos BMI olisi 20. Sitten jakaa saadun vdot lukeman tuolla painolla, kertoo tuloksen nykyisellä painolla ja lyö tuohon samaan laskuriin ja katsoo mitä aikoja se antaa maralle. Mitä vähemmän kestävyysurheilutaustaa, sitä enemmän tuon antamaa arviota pitää sorvata parempaan suuntaan, ehkä 0-10% lisää vdot lukemaan.

Nykyistä maratonaikaa ei luultavasti kannata kauheasti ajatella tässä, koska mara voidaan juosta kovemmilla % teholla maksimista läpi kun suoritusaika lyhenee radikaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse vanhana punttimiehenä 100kg penkistä ei ole painona mitään verrattuna 4t alitukseen maratoonilla. Mielestäni kirwan 50kg vastaa normaali äijän 7.00 maraa. Jos hakisi vastaavaa reenimäärää kuin 4.00 maratooni, niin se olisi tommonen 120kg tai 8 X omapaino.

Paljon enemmän löytyy niitä, jotka juoksee harjoittelematta 4 tuntia kuin nostaa penkistä satasen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, mä pääsen 2.20!! Nyt pitäisi vaan laihduttaa samoihin mittoihin kuin 18-vuotiaana... Vakavasti ottaen, kyllä toi Jaggen metodi voi antaa jonkinlaista vihjettä siitä mihin sitä olisi voinut päästä jos olisi aloittanut ammattimaisen treenin juniorina ja kaikki olisi mennyt täydellisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy