Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Charlie

Kehittymispotentiaali?

Recommended Posts

16 minuuttia sitten, X66 kirjoitti:

Useus voi toimia harjoituksena, jos siinä on jotain tehoa. Mulla tulee työmatkapyöräilyä 10x20 min viikossa, mutta vaikka näiden yhteenlaskettu kuorma vastaa yhtä normaalia harjoitusta, niin teho on niin alhainen että ne ovat ainoastaan palauttavia. Mittasin keskisykkeet yhtenä päivänä ja toiseen suuntaan se oli 122 ja toiseen 117. Helpommin tulee kylmä kuin hikoilee.

 

 

Pointtina näissä useuksissa on nimenomaan ollut se että aineenvaihdunta avautuu ja sulkeutuu tiheäasti, ei niinkään harjoituksen teho.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Useudesta, eli harjoitustiheydestä. Onko jollakulla ajatusta kuinka lyhyt lenkki voi olla että siitä on hyötyä? Yhdellä luennolla oli juttua siitä, että riittää kun aineenvaihdunta "aukeaa" ja "sulkeutuu" tiheästi.

Jossain muualla oli juttua norjalaisten useista 25 minuutin lenkeistä päivässä ja että niillä olisi saatu positiivista buustia.

 

Riittääkö tähän vaikutukseen saamiseksi esim tällainen: klo 6, 2 km -> klo 7, 3 km -> klo 15 3 km -> klo 16 2 km?

 

Kun terveysliikuntavaikutuksista  puhutaan, niin lyhyillä n 10 minuutin lenkeillä on positiivisia vaikutuksia sydän- je verenkiertoelimistön toiminnalle jne. Mutta voisiko tuollainen toimia kokeneella juoksijalla? 

 

 

 

Muuta en osaa sanoa kuin sen että jos minulla on aktiivinen lepopäivä, niin minun on tehtävä 1 kevyt treeni ennen kovaa ja jos levon jälkeen on kova treeni niin aamulla 20-30min erittäin kevyt jeesaa illan kovempaa. Jos en tuota tee niin kova suurella todennäkösyydellä epäonnistuuu/ alkaa kulkemaan vasta loppupäässä.

Eli kysymykseesi, uskon että siitä on hyötyä

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎9‎.‎7‎.‎2018 at 19.01, Guest Tupu kirjoitti:

Onko kehittymisen kannalta merkitystä sillä, että käykö yhtenä päivänä kaksi 45 minuutin lenkkiä (aamulla ja illalla), vai yhden 1h 30min lenkin? Kumpi on parempi, vai onko mitään väliä?

 

On sillä merkitystä, ehdottomasti.

 

Jos olet aloittelija tai vaikkapa aloitat tauon jälkeen taas harjoittelemisen, kaksi kevyttä lenkkiä laittaa aineenvaihdunnan tehokkaasti käyntiin ilman liian kuormittavaa yksittäistä harjoitusta.

 

Jos juokset tasasykkeisen 1,5 tuntia vaikkapa pk1-tasolla tai kaksi 45 minuutin lenkkiä samaisella sykkeellä on harjoitusvaste täysin erilainen. Rasvanpoltto ei juurikaan ennätä aktivoitua 45 minuutissa, joten niistä tulee enemmän palauttavaa/valmistavaa hölkkää.

 

Jos vedät lenkit korkeammalla sykkeellä, on 1,5 tuntinen selvästi kuormittavampi kuin kaksi 45 minuuttista. Toisaalta voit juosta 45 minuuttiset hieman kovemmalla sykkeellä ilman ylirasittumista.

 

Kaksi 45 minuuttista voi juosta myös eri sykkeillä. Esmes ensimmäisen lenkin voi tehdä PK1:sen sykkeellä ja toisen VK-alueella tai kiihtyvänä vauhtikestävyysharjoituksena.

 

Jos juokset päivittäin yhden 1,5 tuntisen tai kaksi 45 minuuttista lenkkiä, sanoisin että kaksi harjoitusta antaa paremmat mahdollisuudet kehittää kuntoa laajalla skaalalla PK:sta MK:hon, kun taas yhdellä pidemmällä lenkillä saat helposti lisää kestävyyttä. Toki jos kunto on rautaa, voi 1,5 tuntisenkin vetäistä VK-lenkkinä, varsinkin kiihtyvänä.

 

Yhteenvetona sanoisin että molemmat kehittävät, tosin hieman eri ominaisuuksia, ja riippuu harjoittelun tavoitteista sekä kuntotasosta kummasta saa senhetkiseen tilanteeseen paremman hyödyn. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎14‎.‎12‎.‎2018 at 10.12, Pasi_P kirjoitti:

Useudesta, eli harjoitustiheydestä. Onko jollakulla ajatusta kuinka lyhyt lenkki voi olla että siitä on hyötyä? Yhdellä luennolla oli juttua siitä, että riittää kun aineenvaihdunta "aukeaa" ja "sulkeutuu" tiheästi.

Jossain muualla oli juttua norjalaisten useista 25 minuutin lenkeistä päivässä ja että niillä olisi saatu positiivista buustia.

 

Riittääkö tähän vaikutukseen saamiseksi esim tällainen: klo 6, 2 km -> klo 7, 3 km -> klo 15 3 km -> klo 16 2 km?

 

Kun terveysliikuntavaikutuksista  puhutaan, niin lyhyillä n 10 minuutin lenkeillä on positiivisia vaikutuksia sydän- je verenkiertoelimistön toiminnalle jne. Mutta voisiko tuollainen toimia kokeneella juoksijalla? 

 

 

 

 

Minulla tulee päivään joku 4x25min työmatkapyöräilyä (PK-alueen keskellä veivaan menemään, toki tuuliolosuhteet vaikuttaa paljon). Toki nyt talvella on hiljaisempaa, mutta keväästä taas sorvin ääreen. Päivittäiset kalorilukemat vastasi noin 16-18km päivittäistä juoksulenkkiä. Sitten jos illasta vielä voimatreeni (kiertoharjoitteluna että sykkeet pysyy korkealla) niin 5 lyhyehköstä harjoituksesta päivässä puhutaan. 

 

Aiemmin tein 1-2 treeniä päivässä kun vielä kuljin autolla välit. Viikottainen kalorinkulutus oli noin 20-30% pienempää.

 

Aika kovilla oli peruskestävyys alkuun, illasta nukutti mukavasti (vähän liikaakin) ja piti opetella syömään enemmän. Eli ihan selvästi ainakaan sillä sektorilla ei päässyt vähemmällä. Nyt kun tuota on muutama kuukausi takana niin tuohon on jo kroppa tottunut. Sikäli vaikea sanoa suorituskyvystä mitään kun pyöräily on niin olosuhdeherkkää hommaa, enkä montaa kuukautta ole vielä polkenutkaan. Eikä minulla ole wattimittareita tai mitään. Jokainen päivä on kisa että ehtii työmaalle aikanaan 😛 (yleensä tuo kisa hävitään)

 

Ainakin sen olen huomannut että joku 1500kcal (vastaa 20km lenkkiä) yksittäinen harjoituskerta ei kuormita läheskään niin paljoa kuin aiemmin kun harjoituksen kokonaisrasitus viikkotasolla oli sen 20-30% pienempiä. Vaikka siis varsinaisia pitkiä harjoituksia en ole tehnyt juurikaan tehnyt koko sinä aikana jonka olen polkupyörällä polkenut*. Esim nyt lomalla kun laiskottaa niin illasta pitää tehdä yksi ISO treeni kun ei aamusta viitsi. Noita tekee vielä ihan keveällä tuntumalla, muutenkin kaloreita pystyy polttamaan paljon enemmän viikkotasolla. Eli harjoittelukapasiteetti on parantunut selvästi.

 

*Toki tässä on se että meikäläisen työ ei ole istumista vaan kävelyä, talikointia, harjaamista ja kolaamista. Eli olenko varsinaisesti levossa noiden pyörälenkkien välissä? Vai onko jokainen työrupeama pitkä monituntinen harjoitus jotka alkaa ja loppuu polkupyöräilyyn? Itse en osaa ajatella noin, mutta ehkäpä sekin pitäisi pitää mielessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuoden 2003 Juoksija-lehden Maraton kirjan löysin kirpparilta. 

Siinä oli mulle ja varmaan muillekin hyvä tieto.

Kenneth Cooper ukko sanoo siinä, että kilpakuntoilijana kehittyy 4 juoksulla viikossa 90% potentiaalistaan. 

Oikeastaan miksi yli 40v tarvitsi juostakaan 5 tai yli viikossa? 

Rasitusvamma riskit muutenkin kasvavat ikääntyessä. 

Mulle ainakin kelpaa tuo idea harjoittelun pohjaksi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎1‎.‎4‎.‎2019 at 09.44, kimmoke kirjoitti:

Vuoden 2003 Juoksija-lehden Maraton kirjan löysin kirpparilta. 

Siinä oli mulle ja varmaan muillekin hyvä tieto.

Kenneth Cooper ukko sanoo siinä, että kilpakuntoilijana kehittyy 4 juoksulla viikossa 90% potentiaalistaan. 

Oikeastaan miksi yli 40v tarvitsi juostakaan 5 tai yli viikossa? 

Rasitusvamma riskit muutenkin kasvavat ikääntyessä. 

Mulle ainakin kelpaa tuo idea harjoittelun pohjaksi. 

Mulla on kanssa varmaan iästä johtuen tarve pitää kaksi lepopäivää viikossa.  Tähän on kaksi syytä:  Pystyn tekemään (omaan kuntooni nähden) kovempia, kehittäviä yksittäisiä harjoituksia ja palautumaan niistä.  Toiseksi pystyn välttämään paremmin rasistusvammat. Yleensä joku paikka alkaa krempata jos lepopäivät jää pois.   Toki foorumilta löytyy varmaan esimerkkejä myös aloittelijan tai veteraanien onnistuneesta juoksuharjoittelusta päivittäin.  Ainakin "Juoksemisen aloittaminen pitkän tauon jälkeen" ketjussa oli pari kaveria jotka aloittivat päivittäisellä juoksemisella.  

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavallaan on valittava tekeekö peruskuntoharjoittelua liki joka päivä, kuten minä kuutena päivänä viikossa ja vain yksi vk-treeni tai kovempia treenejä harvemmin. Minä kun olen lähinnä harjoitellut ultria varten ja siinä ei määrää voi ohittaa. Suurempia vaivoja ei nyt toistaiseksi ole ollut ja palautuminenkin on toistaiseksi ollut ok. Jos tekee enemmän kovia harjoitteita viikossa niin palautumisen takia joutuu pitämään useamman lepopäivän tai hyvin kevyttä välipäivinä. Kovissa vk- ja mk-treeneissä on sitten tuo loukkantumisen vaara suurempi ainakin minulla, mutta sopivalla teholla varmaan kehittää nopeammin kuin määrän perushölkkäminen.  Ainoa hölkkätelakka tuli, kun alussa kokeilin vetotreenejä turhan paljon ja sain ilmeisesti rasituksesta bursiitin nivuseen. Kuukauden telakka, joskin kävelyä ja pyöräilyä pystyi tekemään. Tänä vuonnahan minä pääsin vanhuuseläkeläisten sarjaan M65.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy