Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Charlie

Kehittymispotentiaali?

Recommended Posts

16 minuuttia sitten, X66 kirjoitti:

Useus voi toimia harjoituksena, jos siinä on jotain tehoa. Mulla tulee työmatkapyöräilyä 10x20 min viikossa, mutta vaikka näiden yhteenlaskettu kuorma vastaa yhtä normaalia harjoitusta, niin teho on niin alhainen että ne ovat ainoastaan palauttavia. Mittasin keskisykkeet yhtenä päivänä ja toiseen suuntaan se oli 122 ja toiseen 117. Helpommin tulee kylmä kuin hikoilee.

 

 

Pointtina näissä useuksissa on nimenomaan ollut se että aineenvaihdunta avautuu ja sulkeutuu tiheäasti, ei niinkään harjoituksen teho.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 tuntia sitten, Pasi_P kirjoitti:

Useudesta, eli harjoitustiheydestä. Onko jollakulla ajatusta kuinka lyhyt lenkki voi olla että siitä on hyötyä? Yhdellä luennolla oli juttua siitä, että riittää kun aineenvaihdunta "aukeaa" ja "sulkeutuu" tiheästi.

Jossain muualla oli juttua norjalaisten useista 25 minuutin lenkeistä päivässä ja että niillä olisi saatu positiivista buustia.

 

Riittääkö tähän vaikutukseen saamiseksi esim tällainen: klo 6, 2 km -> klo 7, 3 km -> klo 15 3 km -> klo 16 2 km?

 

Kun terveysliikuntavaikutuksista  puhutaan, niin lyhyillä n 10 minuutin lenkeillä on positiivisia vaikutuksia sydän- je verenkiertoelimistön toiminnalle jne. Mutta voisiko tuollainen toimia kokeneella juoksijalla? 

 

 

 

Muuta en osaa sanoa kuin sen että jos minulla on aktiivinen lepopäivä, niin minun on tehtävä 1 kevyt treeni ennen kovaa ja jos levon jälkeen on kova treeni niin aamulla 20-30min erittäin kevyt jeesaa illan kovempaa. Jos en tuota tee niin kova suurella todennäkösyydellä epäonnistuuu/ alkaa kulkemaan vasta loppupäässä.

Eli kysymykseesi, uskon että siitä on hyötyä

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎9‎.‎7‎.‎2018 at 19.01, Guest Tupu kirjoitti:

Onko kehittymisen kannalta merkitystä sillä, että käykö yhtenä päivänä kaksi 45 minuutin lenkkiä (aamulla ja illalla), vai yhden 1h 30min lenkin? Kumpi on parempi, vai onko mitään väliä?

 

On sillä merkitystä, ehdottomasti.

 

Jos olet aloittelija tai vaikkapa aloitat tauon jälkeen taas harjoittelemisen, kaksi kevyttä lenkkiä laittaa aineenvaihdunnan tehokkaasti käyntiin ilman liian kuormittavaa yksittäistä harjoitusta.

 

Jos juokset tasasykkeisen 1,5 tuntia vaikkapa pk1-tasolla tai kaksi 45 minuutin lenkkiä samaisella sykkeellä on harjoitusvaste täysin erilainen. Rasvanpoltto ei juurikaan ennätä aktivoitua 45 minuutissa, joten niistä tulee enemmän palauttavaa/valmistavaa hölkkää.

 

Jos vedät lenkit korkeammalla sykkeellä, on 1,5 tuntinen selvästi kuormittavampi kuin kaksi 45 minuuttista. Toisaalta voit juosta 45 minuuttiset hieman kovemmalla sykkeellä ilman ylirasittumista.

 

Kaksi 45 minuuttista voi juosta myös eri sykkeillä. Esmes ensimmäisen lenkin voi tehdä PK1:sen sykkeellä ja toisen VK-alueella tai kiihtyvänä vauhtikestävyysharjoituksena.

 

Jos juokset päivittäin yhden 1,5 tuntisen tai kaksi 45 minuuttista lenkkiä, sanoisin että kaksi harjoitusta antaa paremmat mahdollisuudet kehittää kuntoa laajalla skaalalla PK:sta MK:hon, kun taas yhdellä pidemmällä lenkillä saat helposti lisää kestävyyttä. Toki jos kunto on rautaa, voi 1,5 tuntisenkin vetäistä VK-lenkkinä, varsinkin kiihtyvänä.

 

Yhteenvetona sanoisin että molemmat kehittävät, tosin hieman eri ominaisuuksia, ja riippuu harjoittelun tavoitteista sekä kuntotasosta kummasta saa senhetkiseen tilanteeseen paremman hyödyn. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now







×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy