Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Jyrmy

'helppo' puolimara alottelijalle?

Recommended Posts

Tästä(kin) aiheesta on jo varmaan 100+1 aihetta, mut älkää ny ampuko ;)

Puolimaraa kiinnostaisi kovasti käydä jossain koittamassa, vaan missä olisi sopiva reitti alottelijalle??

Taustana, vuoden sisään rapiat 30kg ,122->92 pudottanu kolmekymppinen mies. Sen verran jo lenkkiä takana että tiedän(uskon) pystyväni puolimaran läpi viemään.

Hitaasti mutta varmasti. 5km menee karkeasti puoleen tuntiin, 10km reiluun tuntiin jne. Kerran olen jo noin 20km lenkin tehnyt, aikaa meni arviolta 2h20min. Toki toi 5km esimerkiksi saattaisi mennä nopeamminkin, on vaan toi oma suhteellisen tasanen hölkkävauhti josta tuntuu jotenkin vaikeelta nostaa vauhtia.

Jos ajalla ei ole väliä, vaan haluat päästä vain maaliin asti, lähes kaikki suomalaiset maratontapahtumat varmaan ovat reitiltään sopivia. Ei niissä yleensä niin suuria vaihteluita ole korkeuseroissa tai kokonaisnousuissa. Ennemminkin kiinnittäisin huomiota siihen, mitä muuta tapahtumalta haluaa: esim. haluttaako juosta yksin joukon jatkona vai osallistuako sellaiseen tapahtumaan, jossa on muitakin "hitaita" juoksijoita.

Tsemppiä joka tapauksessa harrastukseen ja siihen ensimmäiseen puolikkaaseen. Luultavasti juokset sen nopeammin kuin minä ensimmäisen puolikkaani. (Ks. allekirjoitus)

Tuota en tullut ajatelleeksikaan, saattaisi se 'selkärangan' katkaista jos selkeesti ihan yksin joutuisi perää pitään.. eli mielellään tapahtuma jossa olisi enemmänkin alottelijoita/kuntoilijoita yms.

Eikä tosiaan mitään aikatavoitetta, tai kai se 2h 30min vois olla jonkinmoinen tavoite. Talven tauon jälkeen, viimeset ~2kk on tullu hölkkäiltyä 20-30km viikossa, vauhtiin ei juuri muutosta ole tullut. Reilu vuosi sit kun kävin ekalla lenkillä ehkä 18 vuoteen toi 5km meni noin 45 minuuttiin ,siittä on sentään pudonnu +15min

Finlandia maratonin puolikas on helppo. Tasaista reittiä järvenrantaa pitkin yksi ainoa nousu. Tuuli on ainoa mikä saattaa tuntua, jos sitä on, mutta silloin kannattaa peesata.

Onhan siinä kaksi. Heti alussa vedetään jalat hapoille, kun noustaan Kuokkalan sillalle ja toisen kerran Äijälänsalmen sillalle noustessa. Muuten liki tasamaata.

Itse tiedustelin samaa ongelmaa tuossa vuoden alussa, joten kannattaa katsoa kirjotusvirheellinen ketjuni "Puoli mara ehdotuksia?" läpi... Ja tiedän, että otsikossa on jo räikeä kirjoitusvirhe, mutta siellä on tulevaa kesää ajatellen keskustelua tasasista kilpailuista ym...

Itse päädyin HCR:n senkin myötä, että luulen että matkan epätasaisuuksia enemmän vaikuttanee juurikin se, että miten muut järjestelyt toimii ja se, että kun ensimmäisen puolikkaan juoksen niin mukava, että porukkaa on paljon ja eri tasoisia ja varmaan itsekin pääsee siinä samassa imussa hyvällä vauhdilla maaliin jännityksestä huolimatta...

Kesän mittaan on tarkoituksena osallistua vielä uudelleen puolikaalle tai useammalle jossain muualla, mutta paikkakunta ja ajankohta vielä hakee paikkaansa.

Puolimaratonien reittien erot ovat suhteellisen pieniä.

Suurempi merkitys on muilla tekijöillä, joista merkittäväksi nousee sääolosuhde.

Optimaalisin sää on tyyni + 12 - 14 astetta. Hellesää voi kuormittaa elimistöä yllättävästi ja ainakin riittävään nesteytykseen tulee varautua. Olosuhteiden merkitys kasvaa, kun juostut matkat pitenevät.

Jos epäilee jaksamistaan, kannattaa jatkaa juoksuharjoituksia periaatteella:

juokse paljon ja hitaasti. Puolimaratoneja järjestetään jatkuvasti ja niihin voi osallistua, kun juoksu kulkee...

Puolimaratonien reittien erot ovat suhteellisen pieniä.

Totta toki, mutta suhteellisen pienet erota voivat vaikuttaa suhteellisen paljon, juoksijasta riippuen. Omalla kohdalla pieninkin nyppylä aiheuttaa puuskutusta ja voi pahimmillaan pilata koko juoksunkin, vaikka tasaisella juoksu sujuukin ihan kohtuullisesti. Tiedän, että useimmilla muilla juoksijoilla vastaavaa ongelmaa ei ole. Mutta jos tästä "ominaisuudesta" kärsii, niin oikean tapahtuman valitseminen on juoksun onnistumisen kannalta ehdottaman kannattavaa.

Itse juoksemistani puolikkaista muistelisin, että ainakin Salon reitti oli mukavan tasainen. Monien juoksujen rataprofiili löytyy netistä, itse etsin mielelläni reittejä, joissa korkeusuerot ovat mahdollisimman pieniä.

EDIT: Tuli vilkaistua tuota Salon puiolikkaan profiilia, ja todettua, että muisti petti: onhan sielläkin nimittäin jokin nyppylä menoa haittamasaa. Kaiken lisäksi se näyttää tänä vuonna olevan samana päivänä (10.10.) kuin Vantaan maraton, joka on todella tasainen.

Muokattu

Forssan puolikkaalla (viikko ennen juhannusta?) on hyvin tasainen reitti ja hyvä tunnelma! Siellä on moni juossut eka puolikkaansa

Puoltoääni Vorssalle myös täältä. Suht heleppo rata, asialliset oheissysteemit ja hyvä tunnelma. Jos on keliä, niin väkeäkin riittää kannustamaan ja kaikentasoisia juoksijoita mukana.

Juurikin näin. Sellainen nyrkkisääntö voisi olla hyvä, että matkaan kisapaikalle ei saisi kulua eikaa enempää kuin itse juoksuun.

Onhan se nyrkkisääntö tuokin. Samoin kuin että vyön alle ei saa lyödä. Sitähän miettii, että miksi edes osallistua järjestetyille puolikkaille, kun niitä tekee pitkiksinä ilman mitään järjestelyjä. Homman clue onkin monella itse tapahtumassa, vaikka oleellinen osa siitä se juoksu onkin. Aion itsekin ajella Länsiväyläjuoksuun Jämsästä. En juostakseni 17,3 km, vaan osallistuakseni tapahtumaan ja tavatakseni myös tuttuja. :039: