Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
Juoksja78

Mäkivedoista kysymys

Recommended Posts

Hei!

Olen ihan vasta-alkaja täällä ja osallistumassa ensimmäiselle puolimaratonille toukokuussa. Noudatan Tommy Ekblomin juoksuohjelmaa. Kun ohjelmassa lukee "10 min kevyttä juoksua,5-8 x 1 min mäkijuoksua, 10 min kevyttä juoksua" niin kuuluisiko mäkinousut yrittää juosta täysiä vai riittääkö tavallinen hölköttelyvauhti?

Viimeksi yritin täysillä juosta, mutta minuutin loppua kohden alkoi aina vauhti hyytyä. Sykemittarikin näytti korkeimmaksi sykkeeksi 187, joka on melkein maksimisykkeeseeni (190). Teskun kuntotestin perusteella maksimisykkeen saavuttavia harjoituksia minulla saisi olla vain 1-2xkuukaudessa, mutta Ekblomin juoksuohjelman monessakin harjoituksessa sykkeeni menee liian korkealle. Kannattaisiko minun oman kehittymiseni kannalta unohtaa sykkeiden vahtiminen, jotta suoriudun mahd hyvin puolimaratonista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Olen ihan vasta-alkaja täällä ja osallistumassa ensimmäiselle puolimaratonille toukokuussa. Noudatan Tommy Ekblomin juoksuohjelmaa. Kun ohjelmassa lukee "10 min kevyttä juoksua,5-8 x 1 min mäkijuoksua, 10 min kevyttä juoksua" niin kuuluisiko mäkinousut yrittää juosta täysiä vai riittääkö tavallinen hölköttelyvauhti?

Viimeksi yritin täysillä juosta, mutta minuutin loppua kohden alkoi aina vauhti hyytyä. Sykemittarikin näytti korkeimmaksi sykkeeksi 187, joka on melkein maksimisykkeeseeni (190). Teskun kuntotestin perusteella maksimisykkeen saavuttavia harjoituksia minulla saisi olla vain 1-2xkuukaudessa, mutta Ekblomin juoksuohjelman monessakin harjoituksessa sykkeeni menee liian korkealle. Kannattaisiko minun oman kehittymiseni kannalta unohtaa sykkeiden vahtiminen, jotta suoriudun mahd hyvin puolimaratonista?

Mäkivedoissa on idea keskittyä tehokkaaseen ponnistukseen, rennon reippaalla vauhdiilla, mieluiten siten että esim 1min veto on siten kiihtyvä ett viimmeiset 20s menee ns. kovaa. Silloin jos vauhti hyytyy, harjoitus ei palvele sen tarkoitusta.

Eli ei siis hölkkävauhti, vaan tehokkaalla ponnistuksella, reippaasta vauhdista kiihtyen kovaan..

Ylipäätään intervalli harjoituksissa ja kovissa harjoituksissa pitäisi pyrkiä siihen että vauhti kiihtyy hyytymisen sijasta loppua kohden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkijuoksussa tupaa sykkeet nousemaan!

Nyt pitäis vissiin tehdä valinta noiden suositusten välillä. Minä kyllä tekisin noita mäkivetoja, mutta jalkoja kuunnellen, en sykkeitä. Akillekset on nimittäin kovilla tuossa mäkijuoksussa. MOT.

Minulla mäkiveto menee puhtaasti päkiälle, sitä varmemmin, mitä jyrkempi mäki. Jyrkemmässä rinteessä jalkaterä ikäänkuin lukittuu päkiäasentoon, ja kantapää ei käy lähelläkään maata. En ole huomannut mitään rasitusta akilleessa, vaikka olen kesäisin tehnyt silloin tällöin ylämäkivetoja hiihtoa varten ainakin 15v. En tiedä, onko tämä oikea tapa juosta, mutta siitä on se hyöty, että juoksu pysyy rentona myös jyrkässä mäessä. Vauhdista en osaa sanoa, kasvaako vaiko ei, verrattuna kantapääjuoksuun.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla mäkiveto menee puhtaasti päkiälle, sitä varmemmin, mitä jyrkempi mäki.

Näin mullakin, mutta ei kait se jalka toisaalta taivu ihan luonnottoman paljoa kenelläkään? Olisi kyllä tosi kiva tietää, että onko "mäkivedoissa" jopa tarkoitus juosta nimenomaan päkiällä, vai vaan ylipäätänsä harjoitella tuota voimapuolta jota nousuun tarvitaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy