Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mitä maratonin jälkeen (siis seuraavat pari viikkoa->seuraava koitos)...


Pete_P
 Share

Recommended Posts

Paljon puhutaan mitä tehdä ennen maratonia, mutta minua askarruttaa mitä sen jälkeen? Eli miten perustankkaus hoidetaan ja miten lihashuolto?

Painutteko suoraan suihkun kautta pizzalle ja kaljalle ;) vai pastalle ja urheilujuomalle?

Miten seuraavat viikot juoksujen kannalta? Milloin voin aloittaa juoksemisen ja harjoittelun esim. ensimmäisen maran jälkeen? Miten/miten pian aloitatte valmistautumisen seuraavaan koitokseen ja mikä se yleensä on?

Maraton neitsyt tiedustelee...kiitokset vastauksista jo etukäteen...

Link to comment
Share on other sites

Paljon puhutaan mitä tehdä ennen maratonia, mutta minua askarruttaa mitä sen jälkeen? Eli miten perustankkaus hoidetaan ja miten lihashuolto?

Painutteko suoraan suihkun kautta pizzalle ja kaljalle ;) vai pastalle ja urheilujuomalle?

Tässä on nyt varmaan yhtä montaa tapaa kuin tankkauksessakin. Itse syön valmiiksi varaamani jälkieväät (sisältää kaikkea hyvää eli pääosin makeaa & hedelmää ja juotavaa). Sen jälkeen riippuu hyvin paljon siitä, missä kunnossa maratonilta on selvitty. Jos normikunnossa, pasta on mun suosikki, mutta pääsääntöisesti syön tasan sitä, mitä huvittaa. Alkoholia en nauttisi, vaikka omaa kokemusta ei olekaan. Ymmärtääkseni se hidastaa palautumista.

Miten seuraavat viikot juoksujen kannalta? Milloin voin aloittaa juoksemisen ja harjoittelun esim. ensimmäisen maran jälkeen? Miten/miten pian aloitatte valmistautumisen seuraavaan koitokseen ja mikä se yleensä on?

Tässäkin on taas lukuisia tapoja eli Esan juoksee jo seuraavan päivänä maratonin. Mutta noin tavallisella tallaajalla näppi on 1/2 päivää per juostu kilometri, kunnes palaat normaaliin ohjelmaan. Maratonin jälkeen siis 3 viikkoa.

Itse pidän viikon juoksutauon tai no ehkä 5-6 päivän päästä suuntaan palauttavalla lyhyelle lenkille, jos huvittaa. Toisella viikolla kilometrit ovat noin puolet normiviikosta ja edelleen palauttava & PK linjalla. Kolmas viikko alkaa jo lähestyä normaalia viikkoa kilometreissä, mutta ei vieläkään tehoja. Sen jälkeen paluu ihan normaaliin ohjelmaan.

Tavallisesti tuon marotonin jälkeen pidän ylimenokauden, koska tuon jakson luonne täyttää muutoinkin juuri samat kriteerit: juostaan silloin kuin huvittaa ilman ohjelmaa.

Etsin mieluusti 10 km kisan tai puolikkaan tuohon 3-4 viikon päähän maratonista. Sillä on kiva aloittaa uusi juoksukausi.

Link to comment
Share on other sites

Yleensä juon ja syön ihan mitä sattuu huvittamaan kisan jälkeen. Kaikennäköisiä mielitekoja tulee, ku energiavarastot ovat vedetty tyhjiksi.

Ennen meni jalat kisan jälkeen niin jööttiin ettei kävelystä meinannut tulla mitään, mut nykyisin olen vetänyt suosiolla kaljaa kisan jälkeen, niin se kyllä verryttää mukavasti.

Vantaan maratonin jälkeen päätin kokeilla kossua, joka myöskin toimi erinnomaisesti. Tietysti aina väliin litkin latrinkina vähän urheilujuomaa. Pää oli ainut paikka mitä seuraavana aamuna koski :lipsrsealed: pl pientä lihasväsymystä kintereissä.

Seuraava viikko kannattaa ottaa tosi keveesti. Kävely- ja oikein keveitä juoksulenkkejä muutama. Sitä seuraavalla viikolla voi jo asteittain käydä useammin hölkkäämässä. 3. viikolla maratonin jälkeen teen yleensä ensimmäiset "oikeat" juoksulenkit, mut ei mitenkään kovilla tehoilla.

Itse olen huomannut paremmaksi käydä maran jälkeen vaikka useammin hölkkäilemässä, kuin sen että tekee pitkäkestoisia suoritteita ~ >1.20.

nimimerkillä: sillon kuin urheillaan niin urheillaan oikeasti, sillon ku rötvätään niin rötvätään maan perusteellisesti!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Yleensä juon ja syön ihan mitä sattuu huvittamaan kisan jälkeen. Kaikennäköisiä mielitekoja tulee, ku energiavarastot ovat vedetty tyhjiksi.

Ennen meni jalat kisan jälkeen niin jööttiin ettei kävelystä meinannut tulla mitään, mut nykyisin olen vetänyt suosiolla kaljaa kisan jälkeen, niin se kyllä verryttää mukavasti.

Vantaan maratonin jälkeen päätin kokeilla kossua, joka myöskin toimi erinnomaisesti. Tietysti aina väliin litkin latrinkina vähän urheilujuomaa. Pää oli ainut paikka mitä seuraavana aamuna koski :lipsrsealed: pl pientä lihasväsymystä kintereissä.

Seuraava viikko kannattaa ottaa tosi keveesti. Kävely- ja oikein keveitä juoksulenkkejä muutama. Sitä seuraavalla viikolla voi jo asteittain käydä useammin hölkkäämässä. 3. viikolla maratonin jälkeen teen yleensä ensimmäiset "oikeat" juoksulenkit, mut ei mitenkään kovilla tehoilla.

Itse olen huomannut paremmaksi käydä maran jälkeen vaikka useammin hölkkäilemässä, kuin sen että tekee pitkäkestoisia suoritteita ~ >1.20.

nimimerkillä: sillon kuin urheillaan niin urheillaan oikeasti, sillon ku rötvätään niin rötvätään maan perusteellisesti!!

Aamen!

(Aikalailla noin se mullakin on mennyt. Paitsi tuo urheiluosuus. Rötväämisenkin rajaa luonnonmukaisesti väsy sellaiseksi semirötveeksi. Mutta yrittää silti pitää.)

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun eilen on vedetty marathon niin voin kertoa miten se omalla kohdalla yleensä menee. Maalin jälkeen ei halua enää urheilujuomia, eikä pastaruokia, mitä on saanut vetää huolella sitä ennen. Jotain evästä maalissa ja sitten hotellille suihkuun. Sen jälkeen cokis ja kalja. Sitten safkalle. Eilen grilliravintolassa hampurilaisateria cokiksella ja oluella. Sitten saunaan ja uima-altaaseen hetkeksi Red Bullin kanssa. Sen jälkeen yöelämään kaljaa juomaan sen verran kun jaksoi. Tänään sitten kävin shoppailemassa ja juomassa oluista erilaisilla terasseilla ja taas hampurilais-/liharuokia. Tuli käveltyäkin sen mitä pystyy, mutta yhdessä varpaassa on rakkula, joka haittaa hieman, kun jalat turpoo päivän mittaan.

Se on ihan sama mulle kauanko se palautuminen kestää. Ei ehkä huvita lenkkeillä kuukauteen. Pidän henkistä taukoa nyt ainakin jonkun aikaa ja käyn uimassa tai tekemässä jotain muuta. Sitten ehtii taas rakentaa ihan tarpeeksi kuntoa syys/lokakuulle, jolloin perinteisesti noita kisoja kai järjestetään.

edit. seuraava koitos on syksyn maratoni. Siihen varmaan tulee kesällä joitain puolikkaita alle, mutten tiedä niin nopeata reittiä, että kannattaisi valmistautua jollekin puolikkaalle kesällä erikseen

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Jotenkin tuntuu, että asiat hoituvat aika hyvin ihan luonnostaan. Kyllä heti juoksun jälkeen järjestäjän puolesta tarjolla olleet hedelmät maistuivat, juomat ja hiilihydraatit eri muodoissa ja illalla kunnon pihvi. Ei ehkä optimaalisin, mutta varmasti riittävän hyvä setti.

Harjoittelu juoksun jälkeen fiilisten mukaan, mikään väkinäisempi ei olisi tosiaankaan huvittanut. Ekan viikon vain makailin, seuraavalla viikolla vaivauduin tekemään pari-kolme pyörälenkkiä. Kahden viikon kohdalla huvitti jo käydä juoksua kevyesti kokeilemassa. Jalat aivan kimmottomat eikä voimasta tietoakaan. Hengästyin aivan vähästä. Kuukausi maratonin jälkeen alkoi juoksu taas kulkea ja maistua normaalisti.

Link to comment
Share on other sites

Yksi virallinen tapahtuma takana. Wihan 2009 (50km) jälkeen nappasin pikakahvit järjestäjien toimesta kurkkuun. Kinkkasin 50m päähän autolle, ja taivutin jalat (vielä kun taipui) polkimille ja perään autolla n.100km kotiin. En jäänyt edes suihkuttelemaan, kun aattelin, ettei täysin jumissa onnistu edes ajaminenkaan. Kotona sitten olut/oluet kouraan ja valmiiksi lämpimään saunaan ihailemaan jalkoja. Vähän rupesi jo tyydyttämään tuo kisan maaliin näkeminenkin, vaikka aika sinänsä jäi omasta tavoitteesta aika paljonkin.

Seuraavana päivänä kärryttelyä muksujen kanssa. Kilometrin "mäkilenkkiin" meni aikaa 34min. Sitä seuraavana päivänä pääsin koiran kanssa puolessa tunnissa n.3km. Viikkoa kisasta normilenkki, joka silloin oli n.6-7km. Taisin tehdä lähes oman ennätykseni.

Tuon Triathlonimme jälkeen (mikä allekirjoituksessa, ennen Wihaa) innostuin kokeilemaan fillarointia (kun kaverin lainapyörä oli vielä tallissa) vajaa 2vrk suorituksen jälkeen. n.22km lenkki meni omaan tasoon nähden ihan mukavasti, vaikka toki fyysinen rasitus painoi kintereissä. En tiedä mikä oli ideana lähteä noin pian testaamaan pyöräilyä. Ehkä siinä oli uutuuden viehätys, mikä iski maantiepyöräilyyn, kun kerran sain pyörän alle.

En tiedä sitten palautumisista, mutta jos kaikki tämän vuoden 6 tapahtumaa kahlataan läpi (6h, mäkimaraton, maraton, Nokia Ironman, puolimaraton, 100km) niin eiköhän oppia tule tuosta palautumisestakin, ja niiden kestoista. Joku voisi sanoa, että noita tapahtumia on liian paljon, mutta itse en jaksaisi valmistella montaa kuukautta esim. maratonia varten. Veikkaisin, että kaikista kovimmilla tulee olemaan jalat. Henkisesti varmaan olen valmis lenkille noiden tapahtumien jälkeen suht nopeastikin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy