Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensimmäiselle harjoittelemassa


Vävy
 Share

Recommended Posts

Moro!

Kirjoittelenpa tässä vähän kokemuksista seitsemän kuukauden harjoittelun jälkeen.Juoksu reenit alkoi syksyllä tavoitteena oli alusta asti kolme juoksu kertaa viikossa.Siitä olen pitänyt aika hyvin kiinni.Lisäksi on päivittäiset kävelyt vaimon kanssa n1h ja sähly kerran viikkoon.Muutenkin arkiliikunta on kuulunut aina elämään, työmatka pyöräilyt 16km päivä ym...

Itse juoksun aloitin maratooni mielessä syyskuussa ikuinen haave ehkä käy vielä todeksi.Syksystä vuoden vaihteeseen juoksin viikossa 24-30km viikossa.Vuoden alusta olen juossut 35-45km viikossa.Edelleen juoksen kolme kertaa viikossa yksi perus yksi vauhti ja yksi pidempi.Suurin ongelma on nuo jalat!!! Pohkeet kautta penikat?Vaivaa aika ajoin kuten myös reidet välistä.Harmittaa jos homma kaatuu jalkoihin.Sykkeen puolesta tuntuu että vois juosta vaikka kuinka,lepo syke 50-60 perus lenkin jälkeen n10km/h vauhdilla n130.Olen koko talven juossut adidaksen goretex juoksu kengillä omaan myös rehellisen lättäjalan joten myös kenkä vinkkejä otetaan vastaan.Vuoden alusta olen käynyt yksi-kaksi kertaa viikossa salilla lähinnä

vatsa,selkä ja yläkroppa reeniä toki myös jalkoja.Sen olen nyt tajunnut että venyttely,venyttely ja vielä kerran venyttely on välttämätöntä jos aion tuon maratoonin juosta.Huhtikuun lopussa olisi tarkoitus aloittaa 12 viikon harjoitus jakso kohti Hämeenlinnan maraa.Jos jalat kestää pitäisköhän nyt levätä perkeles kun ei malttais!

Link to comment
Share on other sites

Jalkojen kestäminen se on minullakin ongelma, sen takia olenkin tavallaan ikuinen aloittelija, aina siinä vaiheessa, kun alkaa maraton olla lähellä ja kroppa valmiina, jalat pettää, tulee joku isompi vamma, ja kun sitten taas pääsee juoksemaan, tuntuu että kunto on romahtanut lähtötasolle.

Olenkin päättänyt juosta vain 3 kertaa viikossa, eikä muina päivinä sitten mitään jalkoja rasittavaa liikuntaa.

Sunnuntaisin pitkä lenkki, 20 km alussa, sitten myöhemmin 22-25 km, ja viikolla yksi 8-10 km perus pk ja yksi vk-lenkki, 10-12 km, eiköhän tämä riitä keski-ikäiselle äijänkäppänälle ainakin maratonin läpipääsemiseen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Samoja ongelmia on ollut täälläkin. Omalla kohdalla olen huomannut sen, että tuohon jalkojen kestämiseen on auttanut yksinkertaisesti se, että juoksee ylipäätään enemmän ja varsinkin se,että kengät ovat jalalle sopivat ja tarpeeksi laadukkaat. Sitä kautta jalkoihin ja varsinkin pohkeisiin on tullut paljon lisää kestävyyttä. Kun oma ruumiinrakenne on vähän kuin sellainen kahden mehupillin päällä kulkeva omena niin pohkeet ovat tiukoilla.

Toinen seikka on tietenkin lisääntyneiden kilometrien vaatima lihashuolto ja siinä on myös minulla ollut apuna säänöllinen venyttely vähintään pari kertaa viikossa. Siitä laistaminen (vaikka se mukavaa olisikin) onkin näkyy heti jonkinlaisena jumina/kipuna.

Mutta nyt toistaiseksi näyttää lupaavalta, eilen oli 25km pitkis ja tänään ei minkäänlaisia jumeja/kipuja! Joten vielä on toivoa mutta koko ajan saa pikkuisen pelätä että pohkeet tai joku muu paikka hajoaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy