Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Martin puolikas, Keuruu 17.4.

Share

Recommended Posts

Keuruu on kotikotipaikkakunta, joten tämän juoksun reitin mutkat ja mäet ovat hyvin tiedossa. Tyynellä kelillä ihan ok reitti juosta, mutta etenkin tuolla pohjoisen (Könttärin) suunnalla on aika paljon aukeata maastoa, joten tuulisen kelin sattuessa siellä voi olla etenkin yksin varsin haastavaa juosta.

• 2 weeks later...

Juoksu kulki paljon paremmin kuin kuvittelin. Loppuaika oli jotain 1h 39 min. Vuoden pisin juoksulenkki yli tuplaantui. Tavoitteena oli päästä alle 2 tuntiin joten aikamoinen yllätys tuo aika mutta parempi näin. Keli oli hyvin tuulinen, harmaa ja välillä sateinen mutta lämpötila oli mulle sopiva eli viileä (+3). Reitti oikein mainio, melko tasainen tosin. Arvontapalkintona Janne Holmenin kilpajuoksu -kirja. Jalat on sen verran jäykät ja vähän kipeätkin että sukkia oli vaikea saada aamulla jalkaan mutta ehkä ne parin tunnin kuluttua Pinkaisun alkuverryttelyssä lämpiää niin että pääsee kympin lenkin ympäri.

Jahas... sarjan valinta meni arvontapalkinnosta huolimatta sit näköjään kuitenkin väärin kun mun ajalla olisi saanut yleisestä sarjasta pokaalinkin...pöh.

Muokattu
lissäys

Juoksu kulki paljon paremmin kuin kuvittelin. Loppuaika oli jotain 1h 39 min. Vuoden pisin juoksulenkki yli tuplaantui. Tavoitteena oli päästä alle 2 tuntiin joten aikamoinen yllätys tuo aika mutta parempi näin. Keli oli hyvin tuulinen, harmaa ja välillä sateinen mutta lämpötila oli mulle sopiva eli viileä (+3). Reitti oikein mainio, melko tasainen tosin. Arvontapalkintona Janne Holmenin kilpajuoksu -kirja. Jalat on sen verran jäykät ja vähän kipeätkin että sukkia oli vaikea saada aamulla jalkaan mutta ehkä ne parin tunnin kuluttua Pinkaisun alkuverryttelyssä lämpiää niin että pääsee kympin lenkin ympäri.

Jahas... sarjan valinta meni arvontapalkinnosta huolimatta sit näköjään kuitenkin väärin kun mun ajalla olisi saanut yleisestä sarjasta pokaalinkin...pöh.

Sulla kulki hyvin. Tänään sitten kymppi joko palautellen 45 minuuttiin tai ei-palautellen 40-42 min.

Hyvinhän tuo juoksu kulki lähtökohtiin nähden. Juokseminen on muuttunut ennätystavoitteluista rennompaan suuntaan, joten kilometrimääristä on pudonnut kolmannes ja epämukavuusalueella juokseminen loppunut kokonaan.

Silti ajaksi tuli 1.32+risat. Pokaalikin lähti mukaan.

Pitäisiköhän lopettaa harjoittelu kokonaan ja juoksennella vain numerolappu rinnassa :conf:

Piti lähteä tutustumaan vähän Keuruuseen, kun olen tuolla aikoinani asustanut muutaman kuukauden, mutta käynyt keskustassa vain kerran. (Asuin silloin sellaisissa parakeissa, herätykset olivat aikaisia, marssittiin paljon ja aidat avautuivat vain viikonloppuisin busseille, jotka veivät meidät lomalle ja tuovat sunnuntaina takaisin aitojen taakse. Ihme touhua - muutinkin sieltä sitten Riihimäelle.)

Tällä kertaa sain sellaisen kuvan, että Keuruuhan on ihan nätti pikkukaupunki, voisihan siellä vaikka asuakin.

No itse kilpailuun: Kyseessä oli siis todellakin 1. Martin puolikas. Ilmoittautuneita olisi kai kaivattu enemmänkin, mutta minulla tämä passasi oikein hyvin. Ja tapahtuma oli oikein hyvin järjestetty. Keuruun uusittu uimahalli on todella hieno ja saunassa oli muhkea tuoreen puun tuoksu. Vaimo antoi plussaa dj:lle humppamusiikista ja selostajalle "suuren maaillman tyylistä".

Ainoat miinukset reitistä, joka oli aika raskas eli mäkinen, kulki pitkät pätkät autotien laitaa ja hiekkatielläkin käytiin, mutta maisemat oli ihan komeat. Kelillehän ei voinut mitään: oli jatkuva vastatuuli, luntakin satoi, mutta vesisade alkoi onneksi vasta kisan jälkeen.

Kisassa juostiin kaksi kierrosta (vaikka esitteessä luki kolme): ensimmäisen kierroksen juoksin Virmasen Pentin tasaisessa beesissä ja kuuntelin hyviä neuvoja mestarilta. Minulla viimeisestä puolikkaasta oli jo pari vuotta aikaa, eikä oikein mitään tietoja vauhdeista. Tasainen beesi oli siis alussa todella arvokas apu - kiitos siitä!

Toisen kierroksen alussa alkoi vauhti tuntua hieman pehmeältä (Pentti olikin loukannut jalkansa ja joutui keskeyttämään - ei vain viitsinyt sanoa minulle, että jalka oli ollut kipeä jo lähdössä). Kiristin siis vauhtia ja 12-13 km kohdalla aloin todella juosta, ohitin pari edessä keikkunutta kaveria n. 15-16 km tietämissä, jonka jälkeen ei edessä näkynytkään enää ketään ja pian oli takanakin rauhallista. Vedin kuitenkin "täysiä" loppuun asti, ennätys tietenkin mielessä ja menihän tuo alla 1:35:n.

Maalissa loppuaika 1:34,45 ja onnittelujen lisäksi sain kuulla tulleeni toiseksi yleisessä sarjassa, mistä löivät vielä juoksu-uran ensimmäisen pokaalin käteen!

Onhan se komea hyllyn päällä (ja sen verran iso, ettei toista viereen mahtuisi, joten enää ei tarvitse pokaalien perässä juosta). Olen miettinyt, että pitäisikö tämä "Poika" viedä saunaan ja juoda siitä sitten kaljaa (kun sellaista on vähän nyt ilmassa), mutta taidan vain ostaa pussin karkkia ja pistää ne tähän uuteen karkkimaljaan - nam!

rp:hän on vetänyt todella tasavauhtisen kisan. Toinen kierros sekuntia hitaampaa, kuin eka.

Juu, oli sellaista tasaista runnomista. Ei löytynyt yhtään loppukirivaihdetta, kiitos puuttuvien vauhtiharjoitusten. Kone jyskyttää semmoista tasaista vauhtia :) Tuli hiukka positiivinen splitti.

Muokattu