Jump to content
Juoksufoorumi.fi

McMillan harjoitusohjelmat


Virkkala
 Share

Recommended Posts

Miten toi toimii?

1) Mene nettisivulle: www.mcmillanrunning.com/mcmillanrunningcalculator.htm

2) Siirry sivun alareunaan, jossa voit merkitä "täpällä" matkan, jonka ajan haluat syöttää

3) Merkitse haluamasi matka täpällä ja syötä aikasi tuolta matkalta sarakkeisiin "hours", "minutes" ja "seconds"

4) Paina "calculate"-näppäintä

5) Eteesi tulee sivu, johon on laskettu ilmoittamasi ajan perusteella tavoiteaikoja eri matkoille .

Tavoiteaikojen alla on harjoitteluun liittyviä ohjeaikoja, joiden merkitys kannattaa selvittää joltain alaa paremmin tuntevalta tai englanninkielisen juoksusanaston avulla. Niiden kanssa ainakin minulta loppuu ymmärrys.

Kannattaa huomioida, että McMillan on melko optimistinen pitkien matkojen suhteen, jos vertaa vaikkapa Juoksija-lehden nettisivuilta löytyviin laskureihin.

Mailit ja kilsat menevät äkkinäiseltä helposti sekaisin, kilsat on esim. 5K, 10K jne. ja mailimatkat vastaavasti M-päätteellä. Puolimaraton on 13.1M.

Sitten ei muuta kuin vertailemaan.:thumbsup:

Muokattu
Typot
Link to comment
Share on other sites

...

Tavoiteaikojen alla on harjoitteluun liittyviä ohjeaikoja, joiden merkitys kannattaa selvittää joltain alaa paremmin tuntevalta tai englanninkielisen juoksusanaston avulla. Niiden kanssa ainakin minulta loppuu ymmärrys.

...

McMillanin sivuilla on "Six Step Training System", jonka kuvaukset olivat ymmärrettäviä ainakin minulle - aloittelija kun olen. Siellä kerrotaan, mitä niillä eri harjoituksilla tarkoitetaan, mihin ne ohjeajat liittyvät. Varmaan ihan perusjuttua, mutta minä opin jotain.

http://www.mcmillanrunning.com/training4.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Toi on siitä hyvä, että ei tartte juosta kuin yksi matka, esim. 1000m, ja sen perusteella saa tulokset kaikille muillekin matkoille. Niitä ei siis tarvitse enää juosta! :thumbsup:

Kiitos tästä. Otin viime kevään 800 m ajan ja sen avulla maratonenkka parani tuohon 3.03:een :026: Vielä vähän parannusta 800 metrille, niin voin sanoa olevani 3 tunnin maratoonari, jes :)

Link to comment
Share on other sites

Toi on siitä hyvä, että ei tartte juosta kuin yksi matka, esim. 1000m, ja sen perusteella saa tulokset kaikille muillekin matkoille. Niitä ei siis tarvitse enää juosta! :thumbsup:

Pahus, kun tuli jo ilmoittauduttua tuonne Maskuun. Edellisen puolimaratonin perusteella tulos on 3:42. Mulle kelpaisi tuo ihan hyvin, joten ehkäpä pitää peruuttaa se ilmoittautuminen, ettei tule vahingossa takapakkia ;)

Aika hyvin tuo Mcmillan silti pitää mulla kutinsa. Kun juoksin vitosen ennen edellistä puolimaratonia, niin jäin puolikkaalla 9 sekuntia Mcmillanin antamasta ennusteesta (siis sen vitosen perusteella lasketusta). Myös tuo kymppi osuu uskoakseni ihan hyvin, vaikka ihan tasan kympin kisaa en ole koskaan juossutkaan. Toivottavasti myös maratonilla pääsisi edes kohtuullisen lähelle ennustetta ;)

Link to comment
Share on other sites

Minä taas en istu McMillanin käppyrälle lainkaan. Nopeutta on suhteessa huomattavasti enemmän kuin kestävyyttä. Eilisen puolikkaan perusteella McMillan ennustaisi kokonaiselta 3.30 aikaa, kun oikeampi taso onnistuneella suorituksella lienee 3.45.

Minulle McMillan ennusti 1.42 puolikkaan perusteella 3.36 - toteutui 3 kk myöhemmin 3.33... 800 m ennätys 1.59

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Minä taas en istu McMillanin käppyrälle lainkaan. Nopeutta on suhteessa huomattavasti enemmän kuin kestävyyttä. Eilisen puolikkaan perusteella McMillan ennustaisi kokonaiselta 3.30 aikaa, kun oikeampi taso onnistuneella suorituksella lienee 3.45.

Mulla ei ole nopeutta, eikä kestävyyttä. 10km:n tulos antaa ihan mahdottomia lukemia niin 800m:lle kuin maratonille. :kumarrus:

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset vinkistä. Viime talven kisakutoselta kellotettu vitosen väliaika 20.59 antaa siis varmasti riittävän hyvän tuloksen sekä maralle että puolikkaalle.

Nyt sitten vaan vetoja, tv-kovaa ja sopivasti huilia, kausi on melkein paketissa koska voin keskittyä cooperin, vitosen ja kympin tavoitteiden hakkaamiseen. Hyvästi nylkytys, piikkarit jalkaan ja tartanille!

Link to comment
Share on other sites

En tajunnutkaan, että kun ysillä, kovimmalla futistasollani, melkein 20v sitten pyysin liikunnanopettajaa kellottamaan liikuntatunnin jälkeen (juostiinko satasta ja hypättiinkö pituutta) 400m ja kun se meni suht kylmiltään 65s, niin ehkä olisin vetänyt maratonin alle 3h...? Vielä kovempaan vauhtiin olisin päässyt Lpr:ssa 1997 hiekkakentällä vetämäni 100m:n ajalla. 12,9 ajalla pääsisi alle 2,30... (2.29). Ja kymmeneen sekunttiin satasen vetävät ovatkin jo kirkkaasti alle 2h maratonvauhdissa. McMillanin mukaan ainakin.

Mutta onhan tuo laskuri kuitenkin ihan hauska ja voi sillä ainakin jotain tavoitevauhtia katsella. Viime viikon 10km:n testi 44.40 antaa maratonille karvan alle 3.30 ja puolikkaalle karvan alle 1.40, joten lähdetään niistä tappelemaan. 3000m näkyisi olevan n.12.20, joten vielä ollaan cooperissa alle 3000m vauhdissa. Korjataan tuo kesällä, mutta entäs jos vedän tasan 12min (3000m), niin pitääkö sitten vetää maratonilla 3.24? Satasen kyllä pääsisi emäntänikin alle 17,8...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy