Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolimaratooni..ehkä.


vastavirta
 Share

Recommended Posts

Hei,

aloittelen uudelleen juoksuharrastusta, joka on jo liian kauan ollut tauolla. Vuosi on tullut reilusti oltua poissa lenkkipoluilta. Nyt sitten uudestaan lenkille! :) Ajattelin asettaa tavoitteekseni puolimaratoonin heinäkuulle ja mietinkin että olenko asettanut itselleni epärealistisen tavoitteen?

Tässä parin viikon ajan olen yrittänyt nostaa peruskuntoa ja käydä lenkkeilemässä. Tällä hetkellä tuo 5 kilsaa mennee 50 minuuttiin. Parin viikon päästä olisi tarkoitus aloittaa tuo Sepon puolimaratooniin tähtäävä harjoitusohjelma. Onkos tätä harjoitusohjelmaa mahollista aloittaa, vaikka pohjalla ei olisikaan vuosien harjoittelua?

Uudet lenkkarit hankinnassa vielä..

Link to comment
Share on other sites

Minä juoksin - hölköttelin - ekan puolimaratonini viime vuoden kesäkuussa ja bongailin reitiltä tosi kovaa menijöitä, hölkkäilijöitä ja niitä, jotka kävelivät tasaisen varmasti alusta loppuun.

Eli oma mielipiteeni on, että puolimaratonille voi osallistua ja maaliinkin päästä (lähes) kuka vaan, jos ei aseta aikatavoitetta!

Tsemppiä ja hyviä treenejä ennen kesän koetuksia!

T. Leenu

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa kuitenkin muistaa, että lähes kaikilla puolimaroilla on se minimiaikatavoite, joka pitää alittaa hyväksyttyyn suoritukseen. Eli se about 22 km pitäisi yleensä juosta alle 3 tunnin aikaan... Mutta ei se mahdoton ole kenellekään, kun paljon juoksee ja kasvattaa matkaa pikku hiljaa...

Itsekin juoksen ekan puolimaran ensi kuussa, tavoitteena 2.20... Tsemppiä sinullekin koitokseen!

Link to comment
Share on other sites

Ite tein just ton Sepon puolimaraohjelman hiukan soveltaen, olin kipeenä jonkun viikon ja usein huomasin että viikottaiset kilometrit oli täynnä kolmen lenkin jälkeen joten usein jätin sen neljännen juoksematta. Pitkien lenkkien kilometrimääristä pidin kuitenkin kiinni. Oli tosi toimiva ohjelma ja ensimmäinen ikinä puolikas meni vähän alle 2h! Ennen Sepon ohjelmaa juoksin ainoastaan 30-40 min lenkkejä, mutta en ollut juossut säännöllisesti pariin vuoteen. Eli juokse ihmeessä pulikas heinäkuussa! Tsemppiä!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Suunnittelen juoksevani 1. puolikkaan syyskuussa Vaasan maratonilla.

Sopivan ohjelman metsästys on nyt käynnissä.

Mitäs luulette, pääsisikö tuolla http://kuntoplus.fi/liikuntasuunnitelma/puolimaratonohjelma

ohjelmalla 2:20 aikaan kiinni? Ohjelmassa houkuttelee eniten tuo kolme lenkkiä viikossa. Riittääkö? Neljäs lenkki karsisi pilateksen viikko-ohjelmasta, enkä millään halua luopua siitä.

Juoksin juuri viikonloppuna Likkojen lenkillä 10 km aikaan 66 min. Vähän lujempaakin olisi varmaan päässyt, sillä keskisyke oli 157, eikä mikään paikka hajonnut.. ;) Syksyllä en jaksanut juosta kunnolla viittä kilometriä, joten kehitystä on tapahtunut! =)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

aloittelen uudelleen juoksuharrastusta, joka on jo liian kauan ollut tauolla. Vuosi on tullut reilusti oltua poissa lenkkipoluilta. Nyt sitten uudestaan lenkille! :) Ajattelin asettaa tavoitteekseni puolimaratoonin heinäkuulle ja mietinkin että olenko asettanut itselleni epärealistisen tavoitteen?

Tässä parin viikon ajan olen yrittänyt nostaa peruskuntoa ja käydä lenkkeilemässä. Tällä hetkellä tuo 5 kilsaa mennee 50 minuuttiin. Parin viikon päästä olisi tarkoitus aloittaa tuo Sepon puolimaratooniin tähtäävä harjoitusohjelma. Onkos tätä harjoitusohjelmaa mahollista aloittaa, vaikka pohjalla ei olisikaan vuosien harjoittelua?

Uudet lenkkarit hankinnassa vielä..

luulen että on hieman epärealistinen vielä tuo tavoite. 10minuuttia /kilometri on kävelyvauhti.

itse juoksen tällä hetkellä noin 65min /10km enkä ole varma olenko valmis puolimaralle elo/syyskuussa. Tosin toiset kehittyy nopeammin kun toiset mutta... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Suunnittelen juoksevani 1. puolikkaan syyskuussa Vaasan maratonilla.

Sopivan ohjelman metsästys on nyt käynnissä.

Mitäs luulette, pääsisikö tuolla http://kuntoplus.fi/liikuntasuunnitelma/puolimaratonohjelma

ohjelmalla 2:20 aikaan kiinni? Ohjelmassa houkuttelee eniten tuo kolme lenkkiä viikossa. Riittääkö? Neljäs lenkki karsisi pilateksen viikko-ohjelmasta, enkä millään halua luopua siitä.

Juoksin juuri viikonloppuna Likkojen lenkillä 10 km aikaan 66 min. Vähän lujempaakin olisi varmaan päässyt, sillä keskisyke oli 157, eikä mikään paikka hajonnut.. ;) Syksyllä en jaksanut juosta kunnolla viittä kilometriä, joten kehitystä on tapahtunut! =)

Varmasti kolme lenkkiä viikossa riittää. Minä harjoittelin ekalle puolikkaalleni kahdesti viikossa ja pisimmät lenkit oli 10 km, kerran juoksin 15. Puolikkaan aika 2,07. Ja ihan sohvaperunasta raskauksien raatelemasta lähdin liikkeelle puolisen vuotta ennen kisaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy