Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jalkojen rasvaus


sippet
 Share

Recommended Posts

Jalkojen hoito jo etukäteen on mielestäni tärkeintä. Kovettumien raspaukset ja jokailtaiset rasvaukset ovat parasta hoitoa. Puuvillasukat rasvatuuihin jalkoihin yöksi, niin johan jalat tykkää. Ainakin miulla. Ja kuten B2R sanoi, vaseliinia, jos nyt välttämättä pitää juoksun ajaksi jotain laittaa, Klöveriä tai apteekista Compeedia.

Link to comment
Share on other sites

Jos on taipumusta rakkoihin, jalkoja kannattaa kyllä rasvailla. (Plus tietysti tarkistaa, että kengät ja sukat ovat ok.)

Minulle aikanaan joku täällä seppolassa suositteli Gewohl Footcream-voidetta. (Se on eri voide kuin Instrussa myynnissä oleva Gewohl Extra, itse tilasin netin kautta Englannista ja postikuluineenkin oli aika edullista.) Minusta se on ollut hyvää, ja miellyttävämpää kuin vaseliini. Joku apteekin myyjä lisäksi sanoi minulle, että vaseliini itse asiassa pidemmän päälle kuivattaa ihoa eikä suinkaan kosteuta, joten sitä ei kannata ainakaan jatkuvasti käyttää.

Suoritusten välillä pesun jälkeen rasvailen tassujani Tummelilla, Aqualanilla tai erityisesti jos uin paljon ja iho tuntuu kaipaavan kosteutta, HTH lotionilla.

Ilmeisesti joillekin rakkoja vain tulee helpommin kuin toisille. Kyllä minullakin nahka jonkun verran tuntuu parkkiintuneen takavuosista ja nuo rasvailut auttavat, mutta silti niitä alkaa kunnon pitkillä matkoilla tulla (myös vaelluksilla, ei pelkästään juostessa). Tosin jonkunlaista henkistä paatumistakin on tapahtunut, kipeäkään rakko ei enää niin hirveästi hetkauta.

Sukkavalinta on rakkoherkille myös tärkeä. Itse en ole koskaan viihtynytkään ohuissa juoksusukissa, ja nykyisin juoksen kesät talvet merinovillaisissa tai merinosekoitteisissa vaellussukissa. Joskus käytän lisäksi ohuita alussukkia.

Rasvaamisen huono puoli on sitten muuten se, että rasvatussa jalassa eivät teipit ja laastarit oikein pysy. Eli jos pitää kesken matkan puhkoa rakkoja tai haluaa laittaa jotakin suojateippausta, niitä ei saa kyllä rasvan päälle jäämään.

No, puolimaratonilla tuota ei tarvitse miettiä :smiley:

Link to comment
Share on other sites

Suosittelen kaikkia juoksijoita rasvaamaan jalkansa lenkin jälkeen: ensin rasvaus ja sitten puuvillasukka jalkaan. Minulla ns. rasvasukat, joita pesen melko harvoin. Jos en jaksa rasvata jalkoja, auttaa, kun vetäisee suihkun jälkeen nuo jalkaan.

Miksi pitäisi rasvata? Rasvaaminen ehkäisee kovettumien muodotumista. Isoimmat kovettumat kannattaisi poistaa mahdollisimman pian: Ensinnäkin pitkässä suorituksessa noilla kovettumilla on taipumus irrota ja saada aikaan todella kivuliaita rakkoja. Toiseksi paksut kovettumat muuttavat jalan luonnollista asentoa ja jotenkin surkastuttavat noita "rasvatyynyjä" tuolla jalkapohjassa. (Itselläni pikkuvarpaan alla ollut puolen sentin kovettuma tuli niin kipeäksi, että jo kävely alkoi tehdä kipeää, myhkyn tunsi uudenkin kengän läpi juostessa. Poistaminen piti tehdä leikkaamalla saksilla, sillä raspi ei enää möykkyyn pystynyt - oli melkosen hankalaa.)

Nyt kun olen läpi talven sitkeästi rasvannut jalkoja, on kovettumien ja rakkojen määrä laskenut huomattavasti, myös kynsiongelmat ovat alkaneet parantua eikä uusia ole tullut niin paljon kuin ennen. - En todellakaan kaipaa entisiä "juoksuanturoitani".

Kysyjälle voisin neuvoa, että rasvaat jalkasi joka lenkin jälkeen, puhkaiset ja desinfioit mahdolliset rakot (rasvaa tällöin Bepanthenilla, ehkäisee tulehduksia) ja laita nuo sukat jalkaan. Sukkien avulla rasva imeytyy paremmin, sitä paitsi rasvaisilla jaloilla on vaikea kävellä (kuin myös juosta). Voit toki rasvata varpaita ennen starttia, mutta tässä kannattaa olla varovainen. Jos laitat liikaa rasvaa, voivat varpaasi liikkua sukan sisällä entistä enemmän, mikä johtaa lopulta rakkoihin. Älä missään nimessä rasvaa päkiöitä tai kantapäätä (ellet todella halua rakkoja)!

Parhaiten rakkoja estää kimmoisa iho, jonka saat vain säännöllisellä rasvauksella.

Link to comment
Share on other sites

Ikinä en ole jalkojani rasvannut. Piti oikein tarkistaa: kauniit jalat - ei rakkoja, ei hiertymiä, ei kovettumia. Tavalliset puuvillasukat. Juoksua on tullut harrastettua muutama vuosikymmen, aikoja sitten kymmeniä maratoneja ja jokunen ultra siinä sivussa. Tänä aamuna 7 km, iltapäivällä kotiin 17 km, alkuvuoden saldo 1193 km.

Tossujen pitää sopia jaloille. Varpaiden kynnet tulee pitää lyhyinä.

Maratonille on ollut tapanani käyttää kaksia sukkia. Alle tavalliset puuvillasukat nurinpäin, päälle sukat oikeinpäin, jolloin sileät pinnat vastakkain.

Piti tämäkin kirjoittaa, ettei kysyjälle tule mielikuva, että rasvaus on itsestään selvää.

Link to comment
Share on other sites

Mullakin "juoksurasvaus" on jäänyt ekaa satastani edeltäneelle viikolla ja sen starttiminuuteille. Pariin otteeseen on ollut muuten vaan iho kantapään sivulla sen verran kuivana, että on tullut ihoon halkeama ja sitä olen sitten rasvaillut. Rakkoja ei ole tainnut oikeastaan tulla lainkaan..? Eikä yksikään kynsi mustunut, saatikka irronnut. Tarpeeksi isot lenkkarit täytyy olla. Muuten kyse voi olla ihan taipumushommista. Mulla on ollut tuuria.

Link to comment
Share on other sites

Satunnaisesti tulee jalkoja rasvailtua, esim. uinnin jälkeen. Mutta puolimaraa varten ei mitään, vaikka mulla on tosi hiertymäherkät käpälät. Normisti aina saa kantaa rakkolaastereita, kun harvassa on sellaset kengät, jotka ei hiertäis. Mut tosiaan juoksukengissä oon noudattunu ohjetta 1,5 cm kärkeen tilaa ja sit Bridgedalen speed divat on aivan ihanat juoksusukat :060: Ja voilá, juoksun jälkeen ei edes alkavia hiertymiä :)

Link to comment
Share on other sites

Voit toki rasvata varpaita ennen starttia, mutta tässä kannattaa olla varovainen. Jos laitat liikaa rasvaa, voivat varpaasi liikkua sukan sisällä entistä enemmän, mikä johtaa lopulta rakkoihin. Älä missään nimessä rasvaa päkiöitä tai kantapäätä (ellet todella halua rakkoja)!

myös näissä ennen kisaa -rasvauksissa varmaan on yksilöllisiä eroja.

itse lyön pitkille lenkkivaelluksille ja maratonillekin koko jalkaterään, kantapäästä varpaiden väleihin asti runsaasti valkovaseliinia teemalla "liikaa ei voi laittaa".

luulin ennen ensikokeilua, että tuommoisessa rasvashow´ssa jalka pyörii sukassa miten sattuu, mutta tällaista ongelmaa ei ole tullut vielä, enkä (mielestäni) ole saanut rakkoja tuon yltiörasvauksen vuoksi.

Link to comment
Share on other sites

Jep, hyvin yksilöllistähän tuo on.

Minulla ei siis ole kovin suurta tarvetta rasvata jalkoja (jättänyt rasvaamatta monta vuotta), mutta käytän siis ennaltaehkäisyyn. Kun en rasvannut jalkoja, kasvoi niihin todella paksuja kovettumia (varpaisiin, päkiöihin ja kantapäähän).

Noilla kovettumilla oli sitten taipumus pitkillä lenkeille (kuten maraton) irtoilla ja saada aikaan kivuliaita rakkoja. Rasvaamalla ennen kisaa jalat saattoi vähän ehkäistä tuota, mutta se oli vähän tuurissaan tuo homma.

Lisäksi pari noista kovettumista tosiaan tuli tosi kipeäksi kävellessä paljain jaloin. Kovettumat tosiaankin syrjäyttävät jalkapohjista nuo "rasvatyynyt", jotka normaalisti vaimentavat askelta.

Eli nyt olen sitten päätynyt, ainakin näin kuivaan aikaan talvella, tuohon jatkuvaan rasvaukseen, jottei noita kovettumia pääsisi muodostumaan. Ja että nuo rasvatyynyt tuolla jalkapohjassa pysyisivät edes suht' kuosissa.

Mutta jokainen tehkööt niin kuin parhaaksi näkee - kahta samanlaista jalkaahan ei ole.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Ajankohtainen aihe itselleni. Ostin pari kuukautta sitten uudet kengat, joilla hyva juosta, mutta lesti on hieman toisenlainen kuin aiemmissa (aiemmin paaosin juossut Asicseilla, nyt Brooksit) ja alkanut kertya kovettumaa jalanpohjan keskelle. Turhauttavaa. Eilen ja tanaan on sukkasilla kavely  hieman ikavantuntuista, kovettuma painaa hieman ilmeisesti jo hermoa. Taytyy tehda asialle jotain - raspailut ja rasvailut odottavat mua ilmeisesti ekan kerran. 11 maratonia jo takana aiemmilta vuosilta eika juoksun takia ole ongelmia ollut (toisin kuin vaikkapa koripalloa pelatessa...).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy