Jump to content
Juoksufoorumi.fi

40min mahd. kovaa, mielipide?


Kyösti Rck
 Share

Recommended Posts

Juoksen 2 kertaa viikossa 40 minuuttia mahdollisimman kovalla keskinopeudella - tavoitteena polttaa laardia ja muovata yläkroppaa parempaan kuntoon. Pidempi matka (min ja km) rasittaa liikaa nilkkoja, viimeksi iski rasitusmurtumat. Pumppu hakkaa ja hiki valuu sekä olen ihan puhki lenkin lopussa, mutta tulokset matkan ja keskinopeuden suhteen kasvavat (yllättäen!) joka kerta.

Osaako joku sanoa, onko tekniikasta loppupeleissä enemmän haittaa kuin hyötyä?

36v mies - entinen "sohvaperuna"

Kiitos kommenteista!:kumarrus:

Link to comment
Share on other sites

Juoksen 2 kertaa viikossa 40 minuuttia mahdollisimman kovalla keskinopeudella - tavoitteena polttaa laardia ja muovata yläkroppaa parempaan kuntoon. Pidempi matka (min ja km) rasittaa liikaa nilkkoja, viimeksi iski rasitusmurtumat. Pumppu hakkaa ja hiki valuu sekä olen ihan puhki lenkin lopussa, mutta tulokset matkan ja keskinopeuden suhteen kasvavat (yllättäen!) joka kerta.

Menetelmäsi on hyvä niin kauan kuin se nostaa vauhtiasi. Mitään muuta järkevää keinoa harjoittelun arviointiin ei ole.

Koska kuitenkin kaksi kertaa viikossa 40 minuuttia täysiä on ensinnäkin henkisesti kova panostus ja toisekseen, vähäsen dogmaattisesti, voidaan ajatella, että riski on korkeampi kuin ns. tavanomaisesa menetelmässä, niin tulosparannuksen pitää olla joka viikko hyvä. Vähän kuin pokerissa, isolla riskillä pelatessa voiton pitää olla korkea.

Jos tuloskehitys ei ole 30s testijuoksun ajassa joka viikko, niin sitten tuo kuulostaa roskalta.

Link to comment
Share on other sites

Yläkroppaan juoksemisella ei ole kovinkaan suurta vaikutusta. Enemmän siihen vaikuttaisi esim. uinti tai hiihto tai kuntosalilla käyminen. Toki keskivartalo tulee "muodokkaammaksi", jos läskiä palaa.

Laardinpolttoon kaksi maksimikestävyyslenkkiä viikossa on parempi kuin ei mitään. Mutta ehkäpä voisit juosta hieman useammin ja/tai pidemmän matkan tai ajan, jos juoksisit hitaampaa. Silloin tuo rasvanpolttokin tehostuisi. Tavalliselle ihmiselle ei muutamasta viikottaisesta lenkistä tule ihan tuosta vaan rasitusmurtumia, jos ne tehdään maltillisesti. Eiköhän niitä vammoja tule tuollaisella rytkyttämisellä helpommin kuin vähän rauhallisemmalla menolla.

Tekisin sinuna niin, että juoksisin hitaampaa, mutta useamman kerran viikossa. Siis jos tavoitteena on vain ja ainoastaan laardin polttaminen juoksemalla. Sitä paitsi liikunta on kohtuullisen surkea painonhallintamenetelmä, jos samaan aikaan et kiinnitä huomiota ruokavalioon. Mutta sen varmaan oletkin tehnyt.

Link to comment
Share on other sites

Jos kuvioihin ei sovi useammin tai (juurikaan) pitempään juokseminen, voisin ehdottaa, että toinen lenkki olisi intervaltyyppinen eli esim. 10 min lämmittelyä + 4 x 4 minuuttia niin kovaa kuin kulkee ilman että (viimeisenkään) vedon lopussa tuntuu olevan "hapoilla" 3 minuutin hölkkä/juoksupalautuksin + 10 min jäähdyttelyä.

Ilmoitettuihin tavoitteisiin ei ym. muutoksen avulla pääse yhtään sen paremmin, mutta laajeneepa ainakin harjoitusskaala.

Link to comment
Share on other sites

Tehokasta, mut raskasta. Ite tein samalla systeemillä ekat vuodet, mut päivittäin ja asteittain matkaa pitentäen. VITUTTI kovasti lähtee juoksemaan, mut nopeesti pääsin 4min/km lenkkivauhtiin.

Olisiko toi tapa saada kympin aikaa alemmaksi? Siis nyt tuntuu, että jotkut 800 vedot menevät vielä kivasti sitä vauhtia, mitä pitäisi juosta, jos haluaa 10km alle 40min. En ole vielä kokeillut, miten tuo aika paranisi, eikä ole oikein keinojakaan. Eli pitäisikö juosta kerran viikossa 4min/km vauhtia niin kauan kuin jaksaa ja seur vkolla jatkaa ehkä jo pidemmälle kunnes joskus jaksaa kympin?

Link to comment
Share on other sites

Olisiko toi tapa saada kympin aikaa alemmaksi? Siis nyt tuntuu, että jotkut 800 vedot menevät vielä kivasti sitä vauhtia, mitä pitäisi juosta, jos haluaa 10km alle 40min. En ole vielä kokeillut, miten tuo aika paranisi, eikä ole oikein keinojakaan. Eli pitäisikö juosta kerran viikossa 4min/km vauhtia niin kauan kuin jaksaa ja seur vkolla jatkaa ehkä jo pidemmälle kunnes joskus jaksaa kympin?

Mie en oikein osaa sanoa miten optimaalisesti saisi kympin aikaa parannettua. Itsellä ei mitenkään mairitittelevasti ole koskaan kulkenut 5k tai 10k, johtuen (varmaan) vetojen vähäisestä määrästä. Uskoisin että vedoilla (400m-2k) saisi juoksuun sitä väljyyttä mitä 10k:llä tarvitaan.

Link to comment
Share on other sites

Jotenkin tämä ketju muuttui 5K:n ja 10K:n huippuaikoihin tähtääväksi, vaikka alunperin kysyjän tavoitteet olivat laardin poltto ja ylävartalon muovaaminen paremmaksi.

Mielestäni jäsen Innokkaan vastaus oli osuva. Lisäisin siihen vielä tämäntyyppisen harjoittelun riskiksi fyysisten vammojen lisäksi henkisen kyllästymisen, varsinkin jos yllämainittujen tavoitteiden saavuttaminen ei edisty oletetulla nopeudella.

Link to comment
Share on other sites

Kympin ja vitosen aikoja parantaakseen olisi varmaan juostava aivan saatanasti (sori) 400 m vetoja, ja vieläpä usein ja kovalla vauhdilla. Onneksi puolimaraton ei vielä vaadi vastaavanlaista nopeusrääkkiä, vaan enemmänkin pitää juosta tonneja pitääkseen tarvittavaa vauhtia yllä. Totuushan on kuitenkin se, että jos aikoo kestää sen rajun nopeusharjoittelun, niin on talven aikana juostava paljon määrää jotta pohjat riittävät kesällä kun juoksumääriä tiputetaan hieman alemmas.

Ei ikinä kannata alkaa kovaan harjoitteluun ihan huvikseen kokeilemaan josko sen kestäisi, kun ei sitä kukaan kestä jos pohja puuttuu. Jos aikoo juosta maratonia ja puolikasta, niin 400 m vetoja ei saa juosta koskaan ihan täysillä, vaan jonkin verran tonneja kovempaa. Eihän se kisavauhtikaan ole ollenkaan samaa tasoa kuin kympillä ja vitosella, joten miksipä pitäisi juosta ylikovaa ja kuluttaa turhaan voimia. Kuten aiemmin kerroinkin, niin puolikkaalle valmistautuessa riittävät lähes yksinomaan tonnin vedot, eikä 400 m vedoilla ole kuin ihan viimeistelyvaiheessa kuntoa terävöittävä vaikutus. Eihän puolikkaalla ja maratonilla saisi mennä kovin hapoille koskaan, joten 400 m vedoilla haetaankin enemmän juoksurentoutta kuin maitohapon sietoa. Itse teen lyhyitä vetoja vasta nyt ensimmäisten kisojen lähestyessä, kun haen juoksuun juuri tuota rentoutta, niin että on valmiimpi kisavauhtiin heti kauden ensimmäisissä kisoissa.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni jäsen Innokkaan vastaus oli osuva. Lisäisin siihen vielä tämäntyyppisen harjoittelun riskiksi fyysisten vammojen lisäksi henkisen kyllästymisen, varsinkin jos yllämainittujen tavoitteiden saavuttaminen ei edisty oletetulla nopeudella.

Kun joku lähtee omista lähtökohdistaan tekemään jotain, niin tekeminen hakeutuu hänen vahvuuksilleen ja alueille joista saa nopeiten hyötyä. Tässä ei ole minusta mitään vikaa ja minun mielestäni tuossa ei kannata tuputtaa jotain monimutkaista oppia, varsinkin jos se on täysin vastakkainen kuin mihin vahvuuksilla harjoitellessa on ajauduttu.

Tietenkin kysymys oli siinä mielessä erikoinen, että treenin oletettu vaikutus (40 minuutin vauhti) oli sinällään kaukana siitä, mitä kysyjä haki. Kuitenkin vire itse treeniin kuulosti innostuneelta.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy