Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Bodomjärven ultraintervalli, 8 x 13km, 9-10.7.2011


M.BoneS
 Share

Recommended Posts

Jäi päätös myöhälle tänä vuonna, joten ensimmäinen (ja mahdollisesti ainutkertainen) Bodomjärven ultraintervalli juostaan vasta kesällä 2011. Laitetaan tällä kertaa ajoissa kalenteriin. Alustavasti muutan ensikeväänä Espooseen, joten käy sikälikin helpommin.

Lähtö ja maali:

Bodomjärven uimarannan vieressä Oittaalla, Espoossa.

Reitti:

13km Bodomjärven ympäri vastapäivään. Enimmäkseen kestopäällystettä, mutta alussa pätkä sorapintaista ulkoiluväylää. Profiili kevyesti kumpuileva. Reittiä ei ole virallisesti mitattu eikä mitata, mutta voin vakuuttaa että se on jokaiselle yhtä pitkä. Reitti merkitään risteysten kohdissa, ja lisäksi ensimmäiselle kierrokselle pyrin järjestämään etupyöräilijän.

Kilpailun kulku:

Kilpailureitti juostaan 8 kertaa, ja kierrosten startit on aina kolmen tunnin välein. Lopputuloksiin lasketaan kierrosten yhteisaika. Maksimiaika kierrokselle on 3 tuntia, eli myöhästyminen seuraavasta startista johtaa hylkäykseen.

Aika:

Kilpailu alkaa launtaina 9.7.2011. Alustavat starttiajat: 11, 14, 17, 20, 23, 02, 05 ja 08.

Sarjat ja palkinnot:

M ja N. Ei palkintoja, mutta mainetta ja kunniaa sitäkin enemmän.

Majoitus:

Alustavasti Camping Oittaa. Valintaa mökkimajoituksen ja puolijoukkuetelttamajoituksen välillä ei ole vielä tehty. (En ole leirintäalueelta vielä mitään kysynyt)

Ilmoittautuminen:

Aukeaa joskus alkuvuodesta 2011. Osallistujamäärä on luultavasti rajattu (ehkä 20-30).

Huolto:

Omat eväät. Maksimissaan tuon vedenkeittimen kuppikeittoja ja pikakahveja varten (jos saadaan käyttää leirintäalueen keittorakennusta).

Kilpailun järjestäjä:

Näillä näkymin toimin omavaltaisena kilpailunjärjestäjänä, ja tällä kilpailulla ei ole yhteyttä edustamaani urheiluseuraan. Muutama vapaaehtoinen toki tarvitaan lisäksi.

Liikenteenvalvonta ja ensiapu:

Näitä ei ole. Vaikka kyseessä on kilpailu on jokaisen juostava sillä mielellä kuin olisi omaehtoisesti normaalilla lenkillä liikenteen seassa. Liikennesääntöjä on noudatettava. Jokainen juoksija allekirjoittaa ennen starttia paperin, jossa todetaan että juokija on vastuussa omasta terveydestään ja turvallisuudestaan, ja kilpailunjärjestäjä vapautetaan kaikesta vastuusta.

Osallistumismaksu:

Alustavasti 20 euroa kattaen majoituksen eikä juuri muuta. Yksityishenkilönä en halua tehdä tappiota enkä verotuksellisista ja periaatteellisista syistä myöskään voittoa. Osallistumismaksu tulee olemaan kuluihin nähden kevyesti ylimitoitettu, ja kaikki ylijäämä lahjoitetaan lyhentämättömänä Suomen Punaiselle Ristille.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ainoa miinus on tuo osallistujamäärän rajaus, aivan loistava päivä/yö/aamu...

Totta, aivan loistava idea, varmasti olisi tulijoita enemmänkin. Kyllä tuollainen tapahtuma pitää joskus kahlata läpi. Jos ei tähän mahdu mukaan, tai jos ei sovi kalenteriin, niin sitten järjestää joku oma vastaava juoksentelu kotipuolessa.

Link to comment
Share on other sites

Osallistuja määrän rajaus perustuu muutamaan eri seikkaan:

- Osuusajat helppo ottaa parin hengen voimin kellolla ilman mitään chippi-systeemiä.

- Järjestelyt sujuu muutenkin kevyemmin.

- Reitillä juostaan osittain tien reunaa ilman kevyenliikenteen väylää, ja vaikka liikenne on melko vähäistä niin isot juoksijaryppäät saattaisivat aiheuttaa vaaratilanteita.

Tokkopa juoksijoita oikeasti tuon enempää on edes tulossa.

Reitti siis ilmeisesti kiertää myös Matalajärven.

Matkaa n. 13-13,2 km, korkeusero max 27 m, kokonaisnousua 193 m.

Näin oli ajatus. Mahtaako tuosta Bodomin ja Matalajärven välistä edes mennä mitään juostavaa reittiä. Itse en ole löytänyt.

Link to comment
Share on other sites

Järjestetäänkö jossain päin maailmaa vastaavanlaisia ultraintervalli-tapahtumia? Ja kun varmaan jossainpäin niin löytyykö mahdollisesti linkkejä. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä miten ajat muuttuvat esim. klo 11 (1.) startissa ja klo 02 (6.) startissa. Toki varmasti juoksijoiden taso ja tavoitteet määrittelevät "taktiikat", mutta kyllähän nuo ajat varmaan yön pimeydessä ovat hitaampia, vielä kun on matkaa jäljellä. Viimeinen varmaan on sitten nopea, kun se on se viimeinen.

Mitä tuossa välissä tehdään? Käydään vesiliukumäessä, syödään, nukutaan, parannetaan maailmaa vai näitä kaikkia? Kuitenkin "kärjelle" jää aika paljon hyvää, kun pääsetelevät reilusti alle tunnin tuon kierroksen. No, tuohan olisi oiva tilaisuus päästä kuuntelemaan kokeneempien kokemuksia, kun noissa normitapahtumissa, joita takataskussa on kokonaista 1 näkee vain yleensä perävalot.

EDIT: Lisätään tähän vielä kysymys, että miten tämänmuotoiset tapahtumat/suoritteet toimivat treeninä pitkälle matkalle, vaikkapa sataselle tai pidemmille. Itse kiinnostuin tuosta juoksumuodosta jo niin paljon, että ajattelin kehitellä tuonne syyskuulle jonkunlaista juoksentelua tuohon lähipururadalle (jossa mm. nuo mäkimaratonin mäet) hieman nopeammalla syklillä. Vähän kiinnostaisi tietää jaksaisiko sen painaa 24 kertaa läpi siten, että startti aina tasatunnein ja jos ei ehdi tunnissa kierrosta valmiiksi niin tippuu pois. Oma ennätys tuolla 5,1km:n lenkillä on 24.25, sellainen 30min on aika perushölkkää (meikäläiselle). Voi olla, että 10-15 kierroksen jälkeen rupeaisi vauhti jo aikalailla hidastumaan. No jokatapauksessa kun ei jaksa vuotta M.BoneS:n tapahtumaa odotella niin ehkäpä ennen Wihan debyyttisatasta tuo oma versioni treeninä joko 12 tunnin tai 24 tunnin muodossa, joka sitten olisikin varmasti kohtuu kova rasti. Saa nähdä saanko ketään kaveriksi naapurustosta tai kenties juoksufoorumilta. Tai lähdenkö edes itse. Tuli vaan tuollainen ajatus yht.äkkiä mieleen.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Onpa hyvä ja inspiroiva idea. Kerrassaan nerokasta juosta aina vähän kerrallaan.

Itseänikin kiinnostaisi järjestää joskus joku kisa sitten kun minulla on urheiluseura. Olen miettinyt potentiaalisia varuste-, urheilujuoma-, autosponsoreita jne. jo valmiiksi.

Tärkeä pointti tosta edellisestä; esimerkiksi TJ ei ole urheiluseura :)

Link to comment
Share on other sites

Hauska idea ja juoksijoille varmasti erittäin raskas. Väliaika aiheuttaa sen, että kierroksen voi juosta suhteessa aika kovaa. Lihaksiin kertyy enemmän maitohappoja ja verryttelyä tulisi tehdä väliajoilla. Helpommin kuitenkin sanottu kuin tehty. Kivempihän se on vaikka jutella kavereiden kanssa.

Parina kertana olen ollut Vaajakosken maastoultrassa joukkuekilpailussa, jossa tosin matkat ovat joukkueena huomattavasti lyhyempiä. Ensimmäisellä kerralla kiersin sen 4,6 km lenkin kuudesti, ja jokaisella kierroksella vauhti hieman hidastui. Nopeimman ja hitaimman lenkin erotus oli ehkä kolmisen minuuttia. Kaikki kierrokset vedettiin ilman taktisia miettimisiä niin kovaa kuin pystyy voimia säästämättä. Lyhyemmässä kilpailussa se toki on helpompaa. Viime kerralla en juossut kuin kolme rundia, mutta X-kaadon jälkeisenä päivänä nekin tuntuivat pahoilta.

Link to comment
Share on other sites

Vastauksena Tombe76:lle: esikuvat lienevät Norjasta, jossa on yhden tai useamman kerran pidetty vastaavanlaisia juoksujuhlapäiviä, ja jos laitat "Halden ultgraintervaller" tai "Malm ultraintervaller" johonkin suosittuun hakukoneeseen, löydät resultatereita tai resultatlistan.

Kysymyksenä M.BoneS:lle: jos tapahtumaa jossain vaiheessa rupeaa uhkaamaan osanottajatulva, voisin kuvitella, että porrastettu lähtö voisi myös tulla kysymykseen eli "tosiultraajat ja kisan kerma" lähtisivät tasatunnein ja "turistit, uteliaat ja kokeilijat" 5-15-30 minuuttia myöhemmin. Näin ainakin poistettaisiin tai minimoitaisiin mahdollinen haitta muille kvl:n tai ulkoilutien käyttäjille eikä poliisinkaan pitäisi ruveta kyselemään liikenteenohjausjärjestelyjä tms isompien kisojen juttuja.

Muistiona itselleni: laita päivämäärä kalenteriin, kun homma kuitenkin kiinnostaa, vaikka kuinka kieltelisit...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy