Jump to content
Juoksufoorumi.fi

18.syyskuuta ekalle puolikkaalle.

Kuntomies76
 Share

Recommended Posts

Olen nyt juoksua jonkin aikaa harjoitellut ja tarkoitus on osallistua syyskuussa ekalle puolikkaalle vailla isompia aikatavoitteita. Millä eväin kevät,kesä ja loppukesä pitäisi harjoitella jotta puolikas menisi kunnialla syyskuussa läpi. Riittääkö pelkkä pk-harjoittelu tuon matkan läpi juoksuun, vai pitääkö muuta huomioida. Harrastan myös hiihtoa,pyöräilyä maantiellä ja maastossa ja kerran viikossa kuntosalilla kuntopiirityylistä treeniä.

Olen käynyt siis lenkillä kuudesti viikossa. Jako on ollut kolme hiihtoa ja kolme juoksua fiiliksen ja kelin mukaan. Yksi päivä on totaalista lepoa urheilun suhteen. Poislukien mahdolliset sunnuntaikävelyt perheen kanssa. Meneekö se siis niin että molempiin lajeihin tuo 30 min reipas,tunti normaali ja 1.40 hidas? Entä missä järjestyksessä kummankin lajin kanssa? Vuorotellen vai kuinka? Päälajia ei kuitenkaan kummastakaan tule,vaan keväällä tulee vielä maantiepyörä mukaan kuvioihin.

Ajattelin siis aloitella harkiten ja varovasti. peruskuntoni on ollut vielä vuoden alussa aikalailla tasoa "nolla". Pk-harjoittelua siis takana vasta reilu 2kk. Urheilun harrastus mainitsemissani muodoissa on siis ollut todella satunnaista itsensä viihdyttämistä. Vuoden alussa siis on tehty lupaus itselle että kuntoon pitää itsensä saada. Hiihtolenkkien piituudet ovat minulla välillä 5-16km riippuen maastosta tehosta. Juoksulenkki on ollut vuoden alusta sama koko ajan eli aika tarkkaan 7km. Ei itsellä toukokuun puolikasta mitään vastaan ole, lähinnä vaan se että ehtiikö tällaisen nollakuntoisen saada siihen kuntoon siinä ajassa.

Niin no sitten pitää ajatella sitä, että josko niitä urheilukertoja voisi olla vähemmän per viikko, mutta matkat pidempiä. Kuulosti nimittäin kovalta tuo kuusi harjoitusta.

Kaikki on siitäkin kiinni, että kuinka jaksat henkisesti painaa 6 kuukautta tavoitteeseesi.

Just päinvastoin, jos on mahkuja ja aikaa niin kertoja enemmän ja määrää vähemmän. Siis alkuun ja sitten kun roppa sietää niin määrää lisää.

Alkuun liian pitkillä juoksuilla hajottaa vaan paikat.

Tää on varmaan se syy miks en tee pitkiä treenejä kun kroppa ei anna myöden kuin tuon about tunnin lenkin. Sen jälkeen olen kyllä valmis juomaan palautusjuoman... Kunto kun paranee niin sit vois pudottaa muutaman harjoituskerran viikossa pois ja tosiaan pidentää sessiota. On henkisestikin mukavempaa treenailla silleen et on enempi lepopäiviä viikossa kun tuo yksi. Mut nyt alkuun useasti viikossa tuo 40-60 treeni niin katsotaan mihin se johtaa. Mutta tosiaan olen vakavan kuntoilun suhteen täysin keltanokka, eli kaikki mitä vastaan tulee on uutta.

Just päinvastoin, jos on mahkuja ja aikaa niin kertoja enemmän ja määrää vähemmän. Siis alkuun ja sitten kun roppa sietää niin määrää lisää.

Alkuun liian pitkillä juoksuilla hajottaa vaan paikat.

Se riippuu varmaan sitten henkilöstä aika paljon. Mulla jos ollut pitkiä taukoja niin en ole pystynyt kuin joku 3 kertaa viikossa tekemään, vaikka olisi juossut alle kympin kerralla. Jalat vain ovat yksinkertaisesti alussa seur. päivänä kipeät.