Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonohjelma; kuntoplussasta v. 2007?


Hyvä Hippi
 Share

Recommended Posts

Muistelen lukeneeni lehdestä hieman erilaisempaa lähestymistapaa maratonille. Ohjelmassa juostaan vähän, mutta kovaa. Rustasin ohjelman talteen ja ajattelin joskus antaa sille ajatusta.

---------------

vko1 30 min 70-80%

vko1 5 min hölkkä, 4x2 min + 4x1 min täysillä, välissä 1 min hölkkää, lopussa 5 min hölkkää.

vko1 aamu 45 min 80-85% ilta 45 min 70-80%

vko2 5 min hölkkä, 25min 85-90%, 5 min hölkkä

vko2 5 min hölkkä, 4x2 min + 4x1 min täysillä, välissä 1 min hölkkää, lopussa 5 min hölkkää.

vko2 aamu 30 min 80-85% ilta 45 min 70-80%

vko3 5 min hölkkä, 20min 85-90%, 5 min hölkkä

vko3 5 min hölkkä, 4x2 min + 4x1 min täysillä, välissä 1 min hölkkää, lopussa 5 min hölkkää.

vko3 aamu 45 min 80-85% ilta 45 min 70-80%

-----------------------------------

vko1 5 min hölkkä, 25min 85-90%, 5 min hölkkä

vko1 5 min hölkkä, 4x2 min + 4x1 min täysillä, välissä 1 min hölkkää, lopussa 5 min hölkkää.

vko1 aamu 45 min 80-85% ilta 45 min 70-80%

vko2 5 min hölkkä, 25min 85-90%, 5 min hölkkä

vko2 5 min hölkkä, 4x2 min + 4x1 min täysillä, välissä 1 min hölkkää, lopussa 5 min hölkkää.

vko2 120-150 min 70-80% tai puolimara

vko3 30 min 70-80%

vko3 5 min hölkkä, 4x2 min + 4x1 min täysillä, välissä 1 min hölkkää, lopussa 5 min hölkkää.

vko3 aamu 45 min 80-85% ilta 45 min 70-80%

vko4 30 min 70-80%

vko4 5 min hölkkä, 4x2 min + 4x1 min täysillä, välissä 1 min hölkkää, lopussa 5 min hölkkää.

vko4 aamu 30 min 80-85% ilta 45 min 70-80%

vko5 30 min 70-80%

vko5 5 min hölkkä, 2x2 min täysillä, välissä 1 min hölkkää, lopussa 5 min hölkkää.

vko5 mara

------------

Viimeiset viisi viikkoa, on viimeiset viisi viikkoa ja edellisiä kolmea tahkotaan, kunnes voi alottaa viimeiten viikkojen ohjelman.

Täysillä ei tarkota ihan kieli poskella, mutta lähes kuitenkin. Siten että tietää juostensa.

Onko tämä ihan hölmöä?

Muistaako joku tätä ohjelmaa ja onko kukaan tehnyt tälläistä?

Link to comment
Share on other sites

Jollekin tuo voi sopia, mutta minun mielestäni ohjelma on todellakin ihan hölmö. En kyllä lähtisi tuollaisella ohjelmalla kokeilemaan maratonia. Tuskin edes kymppiä. Juoksumäärät ovat todella vähäisiä. En myöskään tajua miten minuutin maksimivedot palvelevat maratonille harjoittelemista. Pitkiä lenkkejä on yritetty surkeasti korvata sillä, että kerran viikossa juostaan sekä aamu- että iltalenkki. Avutonta.

Oletko ihan varma, että tuo on maratonohjelma?

Link to comment
Share on other sites

Kuntoplussa on nyt sellainen höpöhöpö lehti niille, joille kuntoilu on sitä aloittamista vaille valmista. Kattelin just Rukan kämpällä näitä lerhtiä kun joku oli jättänyt. Yhdessä lehdessä oli myös juttu kuinka säilyttää hyvä juoksukunto sisätreenillä (normikuntopiiriä), silloin kun ei viitsi sään tms. takia ulos lähteä ; )

Link to comment
Share on other sites

Näyttää kyllä melko erikoiselle tuo ohjelma. Jos tuosta nyt jotain järkeä etsii, niin juostaan siinä välillä todennäköisen anaerobisen kynnyksen tuntumassa sekä kisavauhtia, mikä on hyväksi maratonharjoittelussa. Nuo HIIT-tyyliset intervallit (ks. http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_training) puolestaan ehkä parantavat maksimaalista hapenottokykyä.

Mikään ohjelmassa, neljännen viikon lopussa juostavaa puolimaratonia tai pitkää lenkkiä lukuunottamatta, ei valmista pitkäkestoiseen suoritukseen. Kyllä tuo kertaluontoisena kokeiluna voi mahdollistaa maratonin läpi juoksemisen, jos muuten on kohtuullisessa kunnossa, mutta isolla riskillä liikkeelle lähdetään.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy