Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mikä on maratoninne keskisyke?


kurvinen
 Share

Recommended Posts

Terve,

Kun olette juosseet maratonin niin minkälainen on ollut urakan keskisyke tai syke normaalivauhdissa, jota olette pitäneet.

Minkälaisia sykerajoja olette pitäneet maratonin aikana?

Kiinnostaa, koska ensimmiset Mahottoman Maratoonin treenit pallojen kanssa ovat näyttäneet mielestäni selkeästi ja toisaalta luonnollisestikkin liian korkeita sykelukuja eli jos esim. juoksen 45 min pallot ilmassa niin keskisyke on 150-160, joka on liikaa.

Pitää vaan ilmeisesti juosta ja juosta pallojen kanssa niin kauan, että kunto nousee ja sykkeet laskee sille tasolle millä se pitää maratonin aikana olla, joka on?

t Juha

Link to comment
Share on other sites

Treenatessa maratonvauhti löytyy n. sykkeellä 145, 78 max%

Kilpailussa saman vauhdin syke on n. 160, 86 max%, matkan aikana nousee suunnilleen 155->165.

Jos treenaan viisi kertaa viikossa niin kerran viikossa menee sykkeet niukasti tuon 145:n yli, muitten treenien keskisyke saa olla reilu kymmenen pykälää (135, 73 max%) matalammalla, pitkällä lenkillä reilut 15 (130, 70 max%) matalammalla. Kisaa lähestyttäessä voisi olla parikin treeniä tuon 145:n paikkeilla tai yli.

Link to comment
Share on other sites

Ai se on niinkin korkee. No kysymällä oppii!

Eli mulla maksimisyke on 190 niin eihän ne sitten paljoo yli mene pallojen kanssa. Jotenkin oli sellanen ihmeellinen luulo, et pitää vetää 130 -140 max, ettei kuole matkalle. Mut jos nyt pallojen kanssa keskisyke on 155 niin pitää tiputtaa jotakin 10 pykälää niin sitten ollaan oikeassa vauhdissa.

Ongelma vain on se, että kun juoksen toooodella hiljaa niin syke on normaali eili sellanen 130 - 135, mutta kun otan ne pallot mukaan niin se pomppaa heti noin 30 sekunnissa sinne 150-160 tienoille riippuen onko tasasta vai loiva ylämäki.

Eli mun käsittääkseni mun pitää justa niiden pallojen kanssa perkeleesti, jotta kunto kohenee ja syke tipahtaa 10 pykälää alaspäin.

Onko näin?

Link to comment
Share on other sites

Maalaisjärjellä ajateltuna kaikki se lisätoiminta, mitä teet juoksun ohella kyllä hyvinkin voi nostaa sykettä. Eli tuo 10 sykettä lisää voi olla ihan mahdollinen, mutta reenaamalla senkin voinee tiputtaa 5 lisälyöntiin. Kyllähän tarvitset energiaa niitten pallojenkin kanssa heittelemiseen, ja myös jatkuvaa seuraamista, ettei pallot karkaa käsistä. Jotenka hyvä peruskunto alle, niin homma saattais onnistua.

Mutta ajattelin tuossa sitä, että jos pitäisin kännyä mukana lenkillä, ja sitä näpyttelisin samalla, niin taatusti syke nousis, koska keskittyminen itse juoksuun ei olisi täysipainoista, ja pitäis tehdä samalla kahta asiaa (onnistuu muuten miehiltäkin). Mutta kuitenkin juoksun ohella kaikki muu toiminta ei voi olla vaikuttamatta sykkeisiin, etenkin kun pallojen heittely on fyysistä hommaa, mihin myös tarvitset energiaa.

Link to comment
Share on other sites

Tänään lenkillä tuli mielleen erittäin mielenkiintoinen vanha haastattelu, jossa kaikkien aikojen suurin kunfu-legenda herra Bruce Lee kertoi ohjeensa ja menestyksensä salaisuuden suunnilleen näin:

"Vesi on elemetti, joka sopeutuu muotoon. Jos laitat veden kahvikuppiin, vesi muuttuu kahvikupiksi. Jos laitat sen maljakkoon, vesi muuttuu maljakoksi. Hyvä veli, ole siis kuin vesi..."

Eli samaa ajatusta jatkaen ymmärsin tämän päivän lenkillä, että mun täytyy tehdä kaikki liikkeeni (palloheitto ja juoksu) mahdollisimman "eleettömästi" ja energiaa säästäen. Pitää siis olla "vesi" ja juosta "huomaamattomasti" ja ikäänkuin "vahingossa".

Samaa psykologista ja myös fyysistä tekniikkaa olen käyttänyt esim. aikaisemmissa maailmanennätyksissä, joten luulisi toimivan myös tässä tapauksessa.

Link to comment
Share on other sites

Kun kysyt tuota maratonsykettä, niin pitää muistaa että saat vastaukseksi sykkeitä joilla ihmiset juoksee maratonia siellä oman kestävyyden rajoilla. Mulla se olis joitain 160 tienoilla, mutta jos vaan juoksentelis niin siitä lähtis pois jotain 15-20 lyöntiä. Sullakin olis luonnollisempaa juosta mahdollisimman hiljaa "eleettömästi" ja heitellä palloja. Se vauhti ei suinkaan ole edes lähellä parasta maratonvauhtiasi ja siten myös sykkeet ovat eri. Luultavasti olis järkevämpi tähdätä niihin normaalin pitkän lenkin sykkeisiin. Eiköhän se syke tipu pallojenkin kanssa kun siihen tottuu ja siitä tulee luontevampaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy