Jump to content
Juoksufoorumi.fi

työmatkapyöräily


josuu

Recommended Posts

Tilannehan on se, että meikäläisen työmatka pitenee entisestä 8,5 km:stä 21 km:iin tuossa toukokuun alussa. Tässä jäin miettimään, että ainakin jonkin verran olisi kiva tuota työmatkapyöräilyä harrastaa, kun matkaan joka tapauksessa menee bussillakin vähintään tunti vaihtoineen yhteen suuntaan. Tällä hetkellä taloudessa yksi auto, ja toista ei nyt viitsittäisi hankkia ennen kuin talvella mahdollisesti.

Haluaisin kuitenkin pyöräilyn lisäksi muutaman (2-3) juoksulenkin viikkoon sisällyttää, niin miten tuota kannattaisi jakaa. Onko kokeneemmilla työmatkapyöräilijöillä hyviä vinkkejä? Nyt aluksi ei kunto edes riitä joka päivä polkemaan, mutta jos nyt pari kertaa viikossa tai jotain.

Viime kesän poljin uskollisesti töihin lähestulkoon joka päivä, ja parina iltana viikossa juoksulenkki päälle, silloin mittana vaihdellen 6-10 km fiiliksestä riippuen. Kävelemässä kävin pyöräilyn päälle liki joka päivä koiran kanssa kuitenkin.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Itsellänikin on tarkoitus lisätä tuota työmatkapyöräilyä. Viime kesänä se jäi, vaikka hankin uuden fillarinkin tähän tarkoitukseen. Reidet vetivät aivan jumiin liian pian maratonin jälkeen aloitetun pyöräilyn seurauksena. Mulla kun tuossa työmatkalla on mennen tullen parin kilometrin yhtäjaksoinen ylämäki... :rock

Jokapäiväisenä itse koen ongelmaksi ruokailut, kun meillä ei ole työmaalla eikä edes tässä lähellä ruokapaikkaa, joten lounas on tuotava päivittäin kotoa. Samoin vaihtovaaatteet, kun kuitenkaan ei malta niin hiljaa ajella, etteikö hiki virtaisi valtoimenaan. Onneksi täällä pääsee edes suihkuun.

Oma visioni on ma-ke-pe suoritetut työmatkapyöräilyt ja ti-to sitten ovat juoksupäiviä. Siis arkipäivistä. Saas nähdä, miten äijän käy ja kestävätkö polvet tuollasita pyöräilyä. Edellinen pidempi työmatkapyöräilyrupeama olikin Tampereella, kun asuimme Hervannassa ja kävin töissä keskustassa fillarilla. Niistä polvien rasitusvammoista kärsin edelleenkin.

Link to comment
Share on other sites

Onko kokeneemmilla työmatkapyöräilijöillä hyviä vinkkejä?

Kokeneesta en tiedä, mutta ympärivuotinen polkija olen. Vinkkinä kyllä antaisin Malttia ja Hyvät varusteet. Silloin muukin liikunta, kuten juoksu ei ole pois suljettua. Laadukas, kevyt ja hyvin rullaava pyörä.Kunnon ajovaatteet, housut/paita/takki/lukkopedaalit/kengät.

Kunnon soveltuva reppu varusteille kuten sateenpitävät jne, ja hieman välipalaa jne mukaan töihin (lue ed. kirjoitus! ) Ei sitten mene hermot huonommilla keleilläkään. Ja malttia silti siihen vauhtiin, ettei syke nouse aivan järjettömiin. Sillä tuo on kuitenkin niin pitkä matka polkea 2*päivässä. Itsellä ainakin vielä tahtoo työmatkapyöräilyssä olla ongelmana ettei malta rauhassa polkea, vaikka ajatuksena on pitää työmatka-ajo palauttavalla tasolla.

Tuolla ajomatkalla saattaapi äkikseltään entinen liikuntamäärä viikossa jopa tuplaantua, joten kannattaa myös tarkkailla ettei rasita itseään liikaa vaan pitää huolen palautumisesta jne. Sykemittari satunnaisesti työmatkalla päälle vois olla ihan hyvä idea.

Link to comment
Share on other sites

Toi syöminen on kyllä se ongelma, ainakin viime kesänä oli. Nykyisessä paikassa kun ei ole edes mitään ruokalaa, pari isompaa markettia onneksi lähistöllä. Tuolla uudessa duunipaikassa pitäisi olla kyllä työmaaruokala, isompi firma kun on. Ainoa vaan, että tämän mun liharajoitteisuuden vuoksi pitää varmaan edelleen roudata eväät kotoa. No, kokkailen miehelle joka tapauksessa päivän eväät, joten samalla siinä väsää itsellekin.

Varusteet pitäisi olla kyllä kunnossa, viime vuonna ostin uuden työmatkapyöräilyyn (ainakin intersportin myyjän mukaan) sopivan hybridipyörän. Viime kesälomalla tuli tehtyä muutama pidempi n. 50 km pyörälenkki ja hyvä sillä on ajaa pidempääkin matkaa. Kunnon pyöräilyhousuihin pitäisi sitten varmaan investoida, sellaisia kun mulla ei ole.

Aloittaa voisi siitä, että yhtenä päivänä viikossa fillarilla ja kunnon & tuntemusten mukaan sitten pikkuhiljaa nostaa tuota määrää pariin kolmeen kertaan viikossa riippuen siitä kuinka paljon tahtoo juosta. Mulla on se onni, että arkipäivien lyhyemmillä juoksulenkeillä tuo koira kulkee mukana, eli silloin sitä ei tarvitse enää erikseen viedä ulkoilemaan. Muuten saattaisikin tuolla isännällä vähän hermo kiristyä, kun emäntä luuhaa kaikki illat vaan lenkkipoluilla.

Toi sykemittari voisi olla ihan paikallaan, tuota lyhempää matkaakin polkiessa välillä meinasi jo tuntemusten mukaan hypellä liian korkealla, kun polki liian lujaa. Minä en siis sellaista vielä omista. Eikä nyt heti ole tarkoitus ihan joka päivä alkaa polkea, koska viikottainen liikuntamäärä nousisi aika hurjasti kuitenkin, pikkuhiljaa lisäämällä. Tällä hetkellä juoksen vaihtelevasti sellaiset 30-50 km viikossa, olen alkanut tällä viikolla tehdä pari pyörälenkkiä viikossa ja muutama rauhallisesti kävellen tehty koiralenkki siihen päälle. Syksyllä sitten näkee, miten tuo fillarointi on kulkenut. 8)

Pitänee tuon vanhan foorumin linkki käydä vielä katsastamassa. Ehkä minusta vielä työmatkapyöräilijä tulee... :viheltely

Link to comment
Share on other sites

"Tilannehan on se, että meikäläisen työmatka pitenee entisestä 8,5 km:stä 21 km:iin tuossa toukokuun alussa. "

Mulla oli viime kesana tommonen samanmittanen tyomatka ja tein sen fillarilla tai luistimilla keskim. 4 kertaa viikossa eli matkaa tuli viikossa n. 160 km. samlla reenasin ekalle maralleni ja jotenkin en tajunnu, etta tommosen hyotyliikunnan lisaks tehty juoksu ym. kaikki muu liikunta pitais olla normaalia kevyempaa. tuloksena oli tulehtuneet polvet, jotka kesti tosi kauan parantua.

Eli siis mun vinkki, jota aijon aninakin ite noudattaa, on etta vaikka tyomtakat fillarilla tms. menee aika huomaamatta, sitli niitten tuoma lisarasitus on yllattavan suuri. opetus, jonka ma sain oli, etta ala kuuntele pelkastaan omaa kroppaas, vaan myos jarkees.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Kallista se pyörälläkin mennä duuniin. Vaimo soitti justiin, että sai fillari-kytiltä sakot kun oli mennyt "kävelijöiden" vihreillä yli kadun. Eipä oo poliiseilla muuta tekemistä! Pitänee lähtee iteki viikonloppuna uuden hybridi-pyörän kanssa Jyväskylään ärsyttämään noita paska-lakkeja, saavat meinaan aikamoisen lenkin jos meinaavat mut kiinni ottaa pyörällä!

Huh Huh! Tekipä hyvää avautua!

Link to comment
Share on other sites

Minäki oon tänä keväänä kerran pyöräilly töistä kotiin, matkaa on 54km. Työpaikkani on mieheni työmatkan varrella, mutta hän kulkee vain kerran viikossa, eli on monta päivää yhteen putkeen töissä. Tänä kesänä olen ajatellut mennä joka viikko hänen kyydissä, pyörä kyytiin ja sitten illalla poljen kotiin. Nyt nuo lumisateet keskeytti kyllä nämä suunnitelmat.

Eniten minua tuossa matkalla raivostuttaa ne autoilijat, jotka eivät välitä väistää millin vertaa. Varsinkin rekka-autojen ohittaessa ei meinaa tiellä pysyä. Suurin osa autoilijoista on onneksi ihan fiksuja ja väistävät.

Pyöräilyhousuja etsiskelin eilen Kuusamon urheilukaupoista, mutta löytyi vain miesten kokoja. Kain niitä pehmusteella olevia housuja tehdään naisillekin? Pitänöö katella ens pyhänä oulusta.

Sain tuon pyörän viime vuonna äitienpäivänä enkä ole vielä oikein oppinu vaihteitten käyttöä. Siinä on toisella puolen 3 ja toisella puolen 8 vaihdetta. Välillä kun vaihdan vaihteen, renkaat rupeaa "rällätämään".

Link to comment
Share on other sites

Kallista se pyörälläkin mennä duuniin. Vaimo soitti justiin, että sai fillari-kytiltä sakot kun oli mennyt "kävelijöiden" vihreillä yli kadun. Eipä oo poliiseilla muuta tekemistä! Pitänee lähtee iteki viikonloppuna uuden hybridi-pyörän kanssa Jyväskylään ärsyttämään noita paska-lakkeja, saavat meinaan aikamoisen lenkin jos meinaavat mut kiinni ottaa pyörällä!

Huh Huh! Tekipä hyvää avautua!

No johan on! Pyöräilijänä on muutenkin niin väliinputoojan olo liikenteessä - aina väärässä paikassa ja väärää nopeutta.:icon_evil:

Kuljen työmatkani kevät-kesä-syksy pyörällä ja kyllä se totisesti Helsingin ruuhkissa istumisen voittaa - myös nopeudessa. Huomaan kyllä, että energiaa kuluu kun keväisin fillarikauden aloitettua on koko ajan nälkä. Millaseen pyörään päädyit Henkka78? Itse sotken maastopyörällä: on ehkä raskas sileillä, mutta soveltuu hyvin urbaaniin maastoon kuten ratikkakiskoihin...

Link to comment
Share on other sites

Kallista se pyörälläkin mennä duuniin. Vaimo soitti justiin, että sai fillari-kytiltä sakot kun oli mennyt "kävelijöiden" vihreillä yli kadun. Eipä oo poliiseilla muuta tekemistä! Pitänee lähtee iteki viikonloppuna uuden hybridi-pyörän kanssa Jyväskylään ärsyttämään noita paska-lakkeja, saavat meinaan aikamoisen lenkin jos meinaavat mut kiinni ottaa pyörällä!

Huh Huh! Tekipä hyvää avautua!

Miten toi on mahdollista? Onko siis samassa risteyksessä fillareille ja jalankulkijoille omat valot, ja vielä niin että ne toimii eri syklissä?

Sehän on totuus, että fillarilla olet yleistä riistaa liikenteessä. Kaikki muut tielläliikkujat yrittävät parhaansa mukaan vahingoittaa pyöräilijää, vaikka ajaisit tarkasti sääntöjen mukaan. En tiedä, mistä se mahtaa johtua, mutta näköjään poliisikin on jo samassa rintamassa.

Link to comment
Share on other sites

Kallista se pyörälläkin mennä duuniin. Vaimo soitti justiin, että sai fillari-kytiltä sakot kun oli mennyt "kävelijöiden" vihreillä yli kadun. Eipä oo poliiseilla muuta tekemistä! Pitänee lähtee iteki viikonloppuna uuden hybridi-pyörän kanssa Jyväskylään ärsyttämään noita paska-lakkeja, saavat meinaan aikamoisen lenkin jos meinaavat mut kiinni ottaa pyörällä!

Huh Huh! Tekipä hyvää avautua!

Jos rikkoo liikennesääntöjä, niin eikös siitä kuulukin saada sakot?

Link to comment
Share on other sites

Mieheni pyöräilee melkein joka päivä työmatkansa (yhteen suuntaan 21,7km) ja hyvin on kulkenut. Tähän kevääseen asti on kaksi vuotta tahkonnut 3-vaihteisella "kauppakassilla", mutta nyt keväällä palkitsi itsensä ja osti hänen mittojensa mukaan kootun hybridipyörän. Matkanteko hieman keventyi. Varusteet eivät poikkea hirveästi normaalista vaan sadekelille on vettäpitävä/hengittävä puku ja muuten painelee verkkareissa (ihmettelen, ettei ole tullut hiertymiä). Kulutus on ihan hurjaa ja sen takia töissä on mukana protskupatukoita, suklaata, rusinoita, kaurahiutaleita puuron keittoa varten, joita syö lounaan lisäksi...ja silti meinaa laihtua, vaikka tarvetta ei todellakaan ole.

Kun pyöräilystä tulee tapa, se ei enää tunnu niin raskaalta. Muistelen opiskeluaikoja, jolloin itse pyöräilin myös paljon, mutta silti juoksin myös paljon. Pyöräily ei tuntunut urheilulta, kun se oli vain keino siirtyä paikasta toiseen. Alussa varmasti on rankempaa ja kannattaa vähentää juoksua, ettei kroppa simahda. Sitten kun pyöräilystä tulee "huomaamaton liikkumistapa" voi juoksua lisätä. Tämä oli taas vain minun mielipide. Jos meni ihan metsään, korjatkaa :ashamed0001:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy