Jump to content
Juoksufoorumi.fi

2km lenkit


T-Time
 Share

Recommended Posts

Kysymyksesi on hiukan epäselvä. Onko kysymyksesi:

a) Aiot tehdä vain 2 km lenkkejä maastossa, ja haluat tietää, miten rytmitää nuo lenkit, vai

B) Testaat kuntoasi 2 km lenkillä maastossa ja olet valmis juoksemaan muunkin pituisia lenkkejä, ja etsit sopivaa ohjelmaa testijuoksun ajan optimointiin?

Jos kysyt vaihtoehtoa a, niin kysyisin, mitä sinulla on muita matkoja vastaan. Jos kysymyksesi on b, kysyisin, miksi haluat testata kuntosi nimenomaan 2 km maastolenkillä.

Link to comment
Share on other sites

Tulee tuosta mieleen oma aloitukseni. Aloitin juoksemisen 20-vuotiaana keväällä 1971, mutta minulla ei ollut mitään käsitystä miten pitäisi harjoitella. Juoksin parin kuukauden ajan 2-3 kertaa viikossa 2 km maastolenkin, jolla oli korkeuseroa 43 m (myöhempi mittaus osoitti, että todellinen matka oli 1835 m). Toisen kuukauden aikana aloin juosta lenkin kahdesti kahden minuutin palautuksella. Juoksin aina täysillä enkä tehnyt mitään muuta harjoittelua. Ensimmäisellä kerralla aika oli 8.17, kuukauden treenin jälkeen 6.57 ja kahden kuukauden 6.53. Kävin vielä juoksemassa radalla muutaman aikakokeen, 800 m 2.29, 1500 m 5.13 ja 3000 m 11.47, mutta sitten harjoittelu jäi. Syksyllä 1973 sain kunnollisen harjoitusohjelman ja treenasin kolme vuotta kunnes kävi selväksi ettei minulla ole mitään edellytyksiä kestävyysjuoksijaksi. Juoksin tuota vanhaa maastolenkkiä silloin tällöin testinä, parhaat ajat v. 1974 5.41 ja v. 1975 5.33.

Eli: aluksi kyllä kehittyy melkein minkälaisella treenillä hyvänsä, mutta kuten tuloksistani näkyy tuollaisella harjoittelulla kehitys pysähtyy nopeasti. Monipuolisella, riittävän laadukkaalla juoksuharjoittelulla pääsee paljon parempiin tuloksiin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tämäkin aihe on näyttääkseen meikäläiseltä unohtunut aikojen saatossa...

Ajattelin siis käytännössä harjoittelua 2km maastossa (Meilläpäin pururadan ainoa järkevän pituinen lenkki, seuraavat alkavat mennä jossain 7 kilometrissä, kenttäratoja olen aina karttanut suuren käyttäjämäärän vuoksi), en siis pelkästään tuolle tietylle matkalle. Yksi tavoite olisi tietysti juosta tuo 4,82km (tasaisella) alle 28 minuuttiin, tuntuu meikäläisestä ainakin tässä vaiheessa tarpeeksi realistiselta. Kannattaako jatkaa maastossa kakkosella (Mahdollisesti 2x) vai siirtyä ihan suosiolla tasaiselle treenaamaan tuota yhtä matkaa?

Link to comment
Share on other sites

Voihan sitä lenkkiä kiertää kuinka monta kertaa tahansa. Silloin harjoitusten pituudet vaihtelevat. Vähän sama juttu kuin hiihtäessä, itse esim. kiersin viime talvena 3 kilsan kierrosta 2-12 kertaa ja vähemmällä lumella jopa 1,5km kierrosta. Ja yhdellä kuntoradalla, jonka pituutta ei kai kukaan oikein tiedä (1,7-2km arviot) vedin ennen maratonia viime syksynä 13 kierrosta pitkänä lenkkinä. Eli periaatteessa pystyt samallakin radalla aika monipuoliseen harjoitteluun vaihtelemalla vauhteja ja kierrosmääriä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy