Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
vasen pakki

Eräsuksien voitelu?

Recommended Posts

Moro

Minulla pelaa täsmalleen samat luistovoiteet kun normaalisuksilla. Aika paljon olen käyttänyt pinnassa Startin BWLF:n sen hyvän kulutuksenkeston vuoksi.

Pidon suhteen olen toiminut seuraavasti:

-pohjavoide raudalla lämmittäen

-pintaan kelin mukainen pitovoide X 2

Pidon voitelualue minulla on seuraava:

-takana kantalapun alle

-edessä 40-50 cm siteestä eteenpäin.

Tällä systeemillä menin esim. viime viikonlopun umpihankihiihdossa ja hyvin toimi.

Miltä tämä vaikuttaa?

Kiitos. Kuulostaa ihan asialliselta. Itselläni ei ole kokemusta sitten inttiaikojen kynttilävoitelun.

Jos en olisi saanut vastauksia täällä, niin olisin saattanut tarjota paikallisen urheiluseuran voitelukopille ainakin tuota pohjavoitelua varten. Joten niin saatan tehdä nytkin. Ja hoitaa pidot sitten itse.

Kuntohiihdossa tavallisilla pertsan suksilla olen käyttänyt mm. startin tervapitovoiteita, pitoteippiä sekä monien näissäkin ketjuissa kehumaa Rodea.

Nämä eräsukset on muuten niitä vanhoja RuÃ¥tsin armeijan suksia joita halpakaupat myy. Pohjat on elämää nähneet mutta yritin valita nipusta ainakin ehjillä kanteilla varustetut.

Muokattu

Minun kaikki tämän talven metsäsuksihiihdot ( yht. noin 135 km tähän mennessä ) on Ruotsin armeijan puusuksilla. Kun perheineen hiihdetään, niin ei haittaa yhtään, että annan välineillä pientä tasoitusta. Päinvastoin se on vaan hyvä, että ei kylmety liikaa.

Ruotsin suksi on ihan hyvä pakkaskelissä. Ei kovin hyvin luista ja on painava, mutta pitää yleensä paremmin kuin perheemme muilla, joilla on lasikuitueräsukset. Luistona terva on paras, mutta purkin ohjeen mukaan sitä pitää laittaa kesällä, ja antaa kuivua pari viikkoa. Enkä koskaan muista sitä kesällä, joten talvella en sitten enää ala sisätiloja hajustamaan, vaikka aika hyvä haju se onkin. Kerran olen kesällä muistanut tervata ne, ja hyvin pysyy verrattuna mihinkään nykyvoiteeseen. Pitovoiteena olen käyttänyt kelille sopivaa purkkivoidetta silitysraudalla sulatettuna.

Plus-kelissä Ruotsin suksi on muutaman kerran ollut täysi paska. Kerää lunta pohjiin jopa 15 cm korkokengiksi asti, vaikka olisi mitkä voiteet. Uusi märkä lumi ja pluskeli on sellaisia, joihin lähden mieluummin lasikuitusuksilla. Silloin pitopohja on hyvävaihtoehto, niin ei tarvitse välttämättä roskastaa suksen pohjaa plussavoiteilla (liisterillä).

Moro

Minulla on käytössä myös Peltosen Nanogrip eräsukset. Hyvää niissä on se se, ettei tarvitse voidella ja aika huoleton tuote kaiken kaikkiaan. Laitan sukset pihalla jalkaan ja lähden metsään, voitelusta ei tarvitse huolehtia, sillä Peltosen pojat tekivät sen puolestani.

Muokattu

Kyllä niillä ruotsalaisilla pääsee aivan hyvin alkuun ja jos innostut lajista lisää niin sitten ostat Järvisen Lapponiat (niillä pääsee vaikka puuhun).

Kolme kertaa on Ruotsin armeijan puusukset roudattu Lappiin. Edellisellä kerralla (kolme vuotta sitten) päätin, että neljättä kertaa ei enää tule.

Lapponia on varmaan se mitä itsekin ostetaan. Mutta on niitä vähän parempia puusuksiakin tarjolla (toki ~kymmenkertaiseen hintaan noihin armeijaversioihin verrattuna). Kotimainen Vilminko ja ruotsalainen Tegsnäs.

Puuhun ei huvita mennä, ainakaan suksilla, ja muutenkin erähiihto saattaa jäädä melko satunnaiseksi harrastukseksi. Mutta mielenkiinnosta kyselen JOPO:lta, paljonko nuo Peltosen Nanogrip-eräsukset maksoivat?

Moro!

En valitettavasti tiedä hintaa enkä edes sitä onko ko. tuote tullut myyntiin. Minulla on käytössäni Peltosen testisukset. Luiston ja pidon osaalta Nanogripin ominaisuudet ovat aivan riittävät valtaosalle eräsuksien käyttäjistä, toivottavasti tuote saadaan pian kaupan hyllylle.

JOPO

Ruotsin armeijan suksi on siitä huono, ettei sitä ole suunniteltu hiihtämiseen vaan pankun perässä roikkumiseen. Tervattuna toimii pakkasella yllättävänkin hyvin, mutta onhan ne raskaat ja kyntää kyllä umpisessa pohjia myöten, jos ei jaksa "hölkätä". Reenisuksina iha mahtavat! Eikä oo kalliita (kalakaverissa oli tälle talvelle 15€ pari siteineen).

Ruattalainen suksi-insinööri on varmaan ajatellu, että niillä ei jää jälkiä hankeen ... kärjet menee hangen pinnan alla ... unohti vissiin kattoo taakseen...

Muuten mulla on sellaset Polar-eräsukset, jotka ostin 20 vuotta sitten 50 markalla. Tervatut 270cm pitkät puusälesukset jokka pysyy hangen pinnalla leveen ja lerpun kärjen ansiosta tosi hyvi. En oo raaskinu lasikuitusuksia hankkia, ehkä sitte isompana.

Terva toimii kyllä loistavasti, luistaa ja pitää pakkasilla hyvin. Oon kuumapuhaltimella sitä lämmittäny, jos on kesällä unohtanu voijella ja iha hyvin on saanu sen kuivahtaan... hämmentävän hyvää ainetta.

EPPU

Tuossa mainitsitkin yhden oikean eräsuksen tärkeimmistä ominaisuuksista. Suksen kärjen on oltava "lerppu" => suksen kärki nouseen lumen pintaan olosuhteista riippumatta (ei tosin noussut viikonlopun umpparikisoissa vaan mentiin ns. pohjia pitkin, mutta olosuhteet olivatkin aika poikkeukselliset).

JOPO

Jees. Ruotsin armeijan puusuksi on sellainen tasainen lankku ja sitäpaitsi normaalimittaiselle umpihankisukseksi liian lyhyt. Näkee ettei ole ruotsalaisten tarvinnut pariin vuosisataan sotia...

Mutta itse asiassa, mites tuo puusuksien tervaus oikeastaan pitäisi tehdä? Joskus vuonna miekka ja kilpi lämmittelin suksia useampana lauantaina saunassa kun yritin saada tervaa vähän imeytymään. Sitten en muista polttelinko tervat lopuksi kuumailmapuhaltimella vai saivatko ne silloin vain kuivua (kuukausia/pari vuotta?). Molempia tapoja kuitenkin kokeiltu. Ensimmäisenä käyttöpäivänä kymmenkunta kilometriä Nikkaluoktasta Fjällstationille kelkkauraa pitkin, ja jäljellä oli enää puhtaan valkoiset puupohjat.

Esko on nyt aivan liian kriittinen noiden ruotsalaisten suhteen. Mulla on noin 10 vaellusta tehtynä niiden kanssa eikä kertaakaan ole ollut suuria ongelmia. Pito toimii ja luisto on riittävä. Joillekin ne voivat tosiaan olla liian lyhyet ja kärki saattaa olla joskus pinnan alla, mutta keskimäärin harvinaisen toimivat pelit. Kerran olen lainannut kaverilta Lapponiat ja niitä en saanut pitämään kunnolla koko aikana.

Tervannut olen 10 vuoden aikana muistaakseni kerran tai kaksi. Mitään muuta voidetta en niihin laittaisi. Joskus oli hankalaa löytää tuota kunnon suksitervaa Hgin urheilukaupoista.