Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jannen 3:45 Maratonohjelma

van Hanen
 Share

Recommended Posts

Avasin ketjun 3:45 ohjelman juoksijoille, heitä tuntuu joitakin olevan.

Tähän ketjuun voi ilmoittautua ja ilmoittaa missä ja milloin se realisoituu, sekä miten lopulta kävi. Kokemuksiakin ohjelmasta voisi tänne laittaa.

Torstaina ohjelma aloitettu ja Mikkeliin 3.7 tähdätään. Tosin säällisellä sykkeellä vielä ohjelman tavoitevauhteihin ei kykene, mutta juoksennellaan maratonin tavoitesykkeellä ( 155 ), kyllä se vauhti sieltä ajankanssa löytyy.

• Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tähän ketjuun voi ilmoittautua ja ilmoittaa missä ja milloin se realisoituu, sekä miten lopulta kävi. Kokemuksiakin ohjelmasta voisi tänne laittaa.

Torstaina ohjelma aloitettu ja Mikkeliin 3.7 tähdätään. Tosin säällisellä sykkeellä vielä ohjelman tavoitevauhteihin ei kykene, mutta juoksennellaan maratonin tavoitesykkeellä ( 155 ), kyllä se vauhti sieltä ajankanssa löytyy.

Oot pirulainen juossu finlandiassa pikkusen kovempaa ;=) joo samaa täällä yritetään ja oma startti ois noin toukokuun puoliväli, tavotteena 10.10 vantaalla. Kovaltahan tuo vielä näillä keleillä 3.45 vauhti tuntuu, mutta katotaan mitä saadaan aikaseksi.

Sen verran voin kokemuksista kertoa, että ohjelma hyppää nopeasti sellaisiin 12-16km lenkkeihin jotka on jo melko lähellä maratonvauhtia, joten jos mahdollista, reippaampaa juoksua kannattaa vähän treenailla siihen alle. Sinähän aloitit jo tuon, joten se on nyt myöhäistä :). No äkkiä ne koivet siihen tottuu mikäli tavoite on yhtään realistinen.

Ulkona on nyt semmoinen ilma, että vauhdeista joutuu tinkimään. Tai jos ei joudu, niin voi miettiä hyppäämistä ohjelman seuraavaan sarakkeeseen. Mä en ainakaan mitenkään pysty juoksemaan järkevän tuntuisesti noita tavoitevauhteja ulkona nyt. Sen sijaan hallissa menee ihan hyvin. En tiedä onko se hyvä asia, mutta sen näkee sitten kun ilmat paranee.

Tavoite on sama ja yritys realisoituu todennäköisesti Joutsenossa syyskuun lopussa.

Jannen ohjelmaa saatan vilkaista, mutta omat kuviot on taatusti taas sovellettu henkilökohtaisen crosstrainingin ehdoilla (palloilua yms.). Pitkien lenkkien vähyys on ollut yhtenä akilleen kantapäänä harjoittelussani, ja siinä suhteessa yritän kehittää harjoitteluani tänä vuonna.

Vauhdit on tosiaan hakusessa tällä hetkellä, mutta viime vuoteen verrattuna ollaan aikataulusta reilusti edellä, koska viime vuoden helmikuu meni flunssan kourissa.

Tsemppiä kaikille! Katsotaan vuoden lopulla kuinka kävi.

Samoin lumessa ja luikkaassa reilu 10 km 6.30/km, eikä mikään muu kuin tyttären ratsastustunnin päättyminen pelastanut tuolta karmealta nylkytykseltä nivunen kipeänä. Tasan ei käy onkeen lahnat.

Kaiken kukkuraksi avg hr ei ollut mitenkään liian alhainen. Selityksiä pitää aina löytyä, olihan tuota korkeuseroa vähän normaalia enemmän.

Aikaa on vielä, ei pidä hätäillä.

Onko sulla Sairanen nastarit? Niillähän tuo reilun minuutin ero vauhdeissa heti selittyisi!!!!

Muokattu

Minulla on tavoitteena Rooman maraton maaliskuun lopulla. Otin käyttöön Holmenin 3:45 ohjelman viimeiset 9 viikkoa. Viisi viikkoa on kohta takana ja neljä edessä.

Tähän mennessä treenit ovat sujuneet loistavasti. Pääasiassa olen juossut sisäradalla. Huikein harjoitus oli reilu viikko sitten juostu 35 kilsan pitkis varovaisesti kiihdyttäen. Enpä ollut moista harjoitusta ennen juossutkaan.

Sisäradalla juoksen hieman tavoitevauhtia kovempaa ja se tuntuu aika kevyeltä. Ulkona tavoitevauhdin ylläpitäminen tuntuu todella hankalalta.

Kyllä tuo Holmenin ohjelma on piristänyt minun harjoittelua kummasti. Elämäni ensimmäisen maratonin olen viime vuonna juossut aikaan 4:04. Toivottavasti pääsen alle 4 tunnin Roomassa. Kunhan vaan paikat kestäis noita hurjia pitkiksiä. :kumarrus:

Palstan aktiivisena lukijana olen jo pitkään halunnut heittää kysymykseen ilmaan että milloin kuntoilijalla on riittävä pohjakunto jotta esim. Jannen 3:45 -ohjelma olisi mahdollista toteuttaa?

Voidaanko määrittää jotain tiettyjä aikarajoja edellisiltä maratoneilta tai harjoitusmääriä jonka jälkeen on mielekästä ja tarkoituksenmukaista noudattaa esim. Janne Holmenin tai jonkun muun tekemää harjoitusohjelmaa? Kärjistetysti heitettynä onko esim. yhden maratonin viiteen tuntiin juosseen mahdollista juosta menestyksekkäästi 3.45-ohjelman harjoitukset ja tämän jälkeen vielä juosta itse maratonkin tähän aikaan. Toisaalta voiko esim. 3.45:n juoksija tavoitella ohjelman mukaan 2.45 aikaa vai onko tämä "mahdotonta"...?

Jos Adidaksen markkinointimiehiltä kysytään niin ei tietenkään ole mahdotonta, mutta mitä sanoo kokeneemmat.

Onko kuntoilijalla tarkoituksenmukaisempaa tähdätä maratonajan parantamisessa pieniin parannuksiin ja noudattaa näidenmukaisia harjoitusohjelmia vai pystyisikö "Pertti Peruskuntoilija" tekemään kovia tulosparannuksia noudattamalla tiettyä kovaa harjoitusohjelmaa ja ottamalla riskejä mahdollisten sairastelujen tai jalkojen rikkoutumisen kanssa. Onko kokemuksia kuinka monta kautta tälläisiä tulosparannuksia voi tehdä peräkkäin tai mikä on ns. normaali tulosparannus vuosittain?

Huippu-urheilijoiden kohdalla tilanne on luonnollisesti toinen, mutta itseäni kiinnostaa Pertti Peruskuntoilijan tilanne joka voi harjoitella esim. 4-5kertaa viikossa ja hoitaa siinä sivussa perheen ja työn asettamat velvollisuudet.

Terveisin nimimerkki:

"ilmeisesti edelleen kyselyikäinen" :smiley:

Voidaanko määrittää jotain tiettyjä aikarajoja edellisiltä maratoneilta tai harjoitusmääriä jonka jälkeen on mielekästä ja tarkoituksenmukaista noudattaa esim. Janne Holmenin tai jonkun muun tekemää harjoitusohjelmaa? Kärjistetysti heitettynä onko esim. yhden maratonin viiteen tuntiin juosseen mahdollista juosta menestyksekkäästi 3.45-ohjelman harjoitukset ja tämän jälkeen vielä juosta itse maratonkin tähän aikaan. Toisaalta voiko esim. 3.45:n juoksija tavoitella ohjelman mukaan 2.45 aikaa vai onko tämä "mahdotonta"...?

Tuskin voidaan mitään sääntöjä tehdä. Paljon riippuu siitä, mitkä ovat kunkin yksilön heikkoudet ja vahvuudet. Työn tekeminen jonkin "pullonkaulaksi" muodostuneen heikkouden eteen voi parantaa maratonaikaa reippaastikin.

Otettakoon esimerkiksi ihminen, joka juoksee 3000 m Cooperissa. Nopeusominaisuudet riittäisivät sellaisenaan vaikkapa 44 min kymppiin tai 3:25 maratoniin. Jos kuitenkin kympin ja maratonin ajat ovat selvästi noita huonommat, kannattaa panostaa kestävyyden kehittämiseen, ja tulosta pitäisi alkaa tulla.

Noiden Holménin ohjelmien vauhteja kannattaa koettaa, ja jos ne tuntuvat juostavilta, niin ei mikään estä noudattamasta jotain ohjelmaa. Olen melkoisen varma, että ihminen, joka kykenee juoksemaan esimerkiksi tuon 3:45 ohjelman läpi, juoksee myös maratonin tuohon aikaan.

Vantaalla 10.10. 2010 tuota olisi tarkoitus yrittää. Mitään valmisohjelmia en tule käyttämään, vaan räätälöin itselleni sopivan tuntuisen "ohjelman" muutama kuukausi ennen h-hetkeä. Sitä ennen peekoota, jos vaan tässä ensin tervehtyis...

. Toisaalta voiko esim. 3.45:n juoksija tavoitella ohjelman mukaan 2.45 aikaa vai onko tämä "mahdotonta"...?

Itse olen 3.30 juoksija enkä voi edes teoriassa tavoitella 2.45 ohjelmaa. Ei vaan vauhdit riitä. esim viime viikolla olisi ollut 20 km, josta viimeinen 10 km 40 min, ensi viikolla 16 km 66 min jne.