Jump to content
Juoksufoorumi.fi

2 lenkkiä päivässä


GrigoriSoiros
 Share

Recommended Posts

Kysymys viisaammille/ kokeneimmille, eli ajankäytön maksimoinniksi ajattelin heittää lenkit aamuin ja illoin 2-3 kertaa työviikonaikana. Eli auto n.7km päähän työmaasta ja juosten mennentullen.

Kysynkin miten noihin kannattas ottaa vauhikkaampia osuuksia, kun ongelmana on edelleen se aika, eli hirveen aikasemmin ei haluis lähtee, ja taas illasta on muut riennot jo kotona.

Aamun juoksu varmaan pidetään keveänä, mutta miten tekisitte/ jaksoittaisitte iltapäivän?

Viikonlopulle jää sitten sitten pitkä ja mahd vauhtikestoa.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 29
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

No jos matkat on nuo 7+7km, niin aamulla kevyttä kuten sanoitkin. Illalla vois sitten ottaa sekaan 100m pätkiä jollekin päivälle. Joku päivä sen vois vetää fiiliksen mukaisena vauhtileikkinä. Kovempikin 15-20min rypitys sinne mahtuu jos niikseen tulee. Tai sitten muutama kilsan pätkä kovempaa. Pidempää maratonspesifiä vk:ta tuohon ei mahdu, joten se jää viikonlopulle. Toisaalta voihan sitä välillä vaan hälkkäillä mennen tullen. Tulee suht helposti kevytää määrää ikään kuin huomaamatta.

Link to comment
Share on other sites

No jos matkat on nuo 7+7km, niin aamulla kevyttä kuten sanoitkin. Illalla vois sitten ottaa sekaan 100m pätkiä jollekin päivälle. Joku päivä sen vois vetää fiiliksen mukaisena vauhtileikkinä. Kovempikin 15-20min rypitys sinne mahtuu jos niikseen tulee. Tai sitten muutama kilsan pätkä kovempaa. Pidempää maratonspesifiä vk:ta tuohon ei mahdu, joten se jää viikonlopulle. Toisaalta voihan sitä välillä vaan hälkkäillä mennen tullen. Tulee suht helposti kevytää määrää ikään kuin huomaamatta.

Eli siis jos viikolla saa reipasta 4-6km tai vetoja, niin vkonloppuna riittää yksi pidempi maralenkki ja hidaspitkä? Ymmärsinkö oikein??

Mitenköhän tään saisi yhisteltyä siihen holmeenin juttuun??

Link to comment
Share on other sites

Varoituksen sana. Vuosia sitten ajoin itseni sellaiseen ylikuntoon, että urheilu oli pakko jättää (= ei kiinnostanut tippaakaan) täysin yli puoleksi vuodeksi, juuri aloittamalla työmatka aamuin illoin- ohjelman. Lähtötasoltani olin niukasti yli 3 h maralla ja rajan ali piti päästä. Samalla kun aloin juosta 2 x päivässä tuli myös töissä lisää kuormaa enkä ymmärtänyt rasituksen ylittävän sietokykyni. Lopulta juoksin seinään josta täydellinen toipuminen, henkinen ja fyysinen, vei aikaa.

Kevytkin lenkki aamulla on lenkki, eikä työpäivä varmasti ole paras tapa palautua rasituksesta. Iltalenkille tulee helposti lähdettyä "väsyneenä", jolloin harjoittelu muuttuu kuluttavaksi. Tarkkaile siis oloasi ja malttia.

Link to comment
Share on other sites

Varoituksen sana. Vuosia sitten ajoin itseni sellaiseen ylikuntoon, että urheilu oli pakko jättää (= ei kiinnostanut tippaakaan) täysin yli puoleksi vuodeksi, juuri aloittamalla työmatka aamuin illoin- ohjelman. Lähtötasoltani olin niukasti yli 3 h maralla ja rajan ali piti päästä. Samalla kun aloin juosta 2 x päivässä tuli myös töissä lisää kuormaa enkä ymmärtänyt rasituksen ylittävän sietokykyni. Lopulta juoksin seinään josta täydellinen toipuminen, henkinen ja fyysinen, vei aikaa.

Kevytkin lenkki aamulla on lenkki, eikä työpäivä varmasti ole paras tapa palautua rasituksesta. Iltalenkille tulee helposti lähdettyä "väsyneenä", jolloin harjoittelu muuttuu kuluttavaksi. Tarkkaile siis oloasi ja malttia.

Hyvin sanottu. Kahden päivätreenin aloitus tarkkaan voima- ja energiatasoja kuunnellen! Ja työpäivän aikana sopivasti ruokaa ja riittävästi nestettä. Toisaalta sairanenhan suunnitteli vain paria kolmea kahden treenin päivää viikon aikana, mikä ei liene liian kova tahti, mutta esim näillä pakkaskeleillä voi viedä odottamattoman paljon voimia.

Link to comment
Share on other sites

Joo kannattaa todella ottaa alussa varovasti ja kuunnella kroppaa.

Kahdella päivätreenillä saa itsensä helposti monttuun jos ahnehtii liikaa eikä ehdi palautua.

Minä olen tehnyt lokakuun alusta 3-5 päivänä viikolla kaksi treeniä, muulloin yksi pidempi tai lepoa/palauttavaa.

Mutta mun ei tarvii nyt tehdä niitä...mitä ne on..röitä?

Loppuaika menee kotiäidin roolia hoitaessa, lapset kouluun, pyykinpesu, siivoilu jne.

Eli palautua ehtii hyvin mutta silti joutuu välillä jarruttelemaan ettei mene yli.

Yksi päivä, yleensä maanantai on täyslepoa ja lisäksi ainakin yksi kevyt päivä jolloin vain tunnin palauttava treeni tai jos ei jaksa tehdä mitään niin en tee mitään.

No kohta tämä autuus loppuu...

Link to comment
Share on other sites

Harjoittelen myös ajanpuutteen takia kaksi kertaa päivässä aika usein, että saa edes jonkunlaiset tunnit raavittua kasaan.

Suosittelen lämpimästi multisporttausta, eli tyyliin:

a: uinti

i: juoksu

a: pyörä

i: puntti

jne...

Eikä ollenkaan huonoa tee pk-kaudella sellaiselle, jonka tavoitteet on pelkässä juoksussa.

Link to comment
Share on other sites

Kaksi lenkkiä on tosiaan myös petollinen juttu, jos sitä ei osaa varoa. Työmatkoilla tehtynä ainakin itse olen aika väsynyt, oli työ miten kevyttä tahansa. Silloin on hyvin tärkeää itse tutkailla, onko OIKEASTI paukkuja tehdä kovempaa treeniä iltapäivällä. Väkisin ei missään nimessä pidä vääntää. Siinä tapauksessa suosittelen noita satasia tai kevyenä pidettävää vauhtileikkiä. Tonnit ja kovat on kuormittavia, joten niihin pitää olla kroppa vastaanottavassa tilassa.

Pitkis ja mara vk jää tosiaan viikonlopulla tuolla systeemillä. Tosin voihan pitkän vk:nkin tehdä viikolla. Mutta siihen suosittelisin panostamista. Ei aamulenkkiä ja hyvin latautuneena treeniin. Holmenin ohjelmahan on aivan erityyppinen paketti. Siinä ei välipäivinä liikuta kuin nimeksi, jos sitäkään. Eli kahden treenin päiviä siihen ei sisälly. En kyllä lähtis Holmenin ohjelmaa ja kahta treeniä yhdistämään tuosta noin vaan. Varsinkaan en sitä tekisi, jos molemmat ovat uusia asioita.

Link to comment
Share on other sites

Varoituksen sana. Vuosia sitten ajoin itseni sellaiseen ylikuntoon, että urheilu oli pakko jättää (= ei kiinnostanut tippaakaan) täysin yli puoleksi vuodeksi, juuri aloittamalla työmatka aamuin illoin- ohjelman. Lähtötasoltani olin niukasti yli 3 h maralla ja rajan ali piti päästä. Samalla kun aloin juosta 2 x päivässä tuli myös töissä lisää kuormaa enkä ymmärtänyt rasituksen ylittävän sietokykyni. Lopulta juoksin seinään josta täydellinen toipuminen, henkinen ja fyysinen, vei aikaa.

Kevytkin lenkki aamulla on lenkki, eikä työpäivä varmasti ole paras tapa palautua rasituksesta. Iltalenkille tulee helposti lähdettyä "väsyneenä", jolloin harjoittelu muuttuu kuluttavaksi. Tarkkaile siis oloasi ja malttia.

Joo totta tuo on, ittekkin jonkulaisen ylikuntotilan läpikäyneenä tiijän mistä puhut. 2kk meni täällä täysin motivaatio ja osittain yöunet poissa. No jospa se olis opettanu kuuntelemaan roppaa. Sillon tällön mittaan leposykkeen enne reeniä ja alle 50 pitää mennä, jos ei niin lepään.

Kolikolla on toinen puoli eli, ei se kunto kasva/ säily jos ei reenaakkaan ja tässä elämän tilanteessa/ työmaansijainti yms niin en keksi muutakaan ratkasua.

Oon kokeillu sitä että käyn aamulla lenkillä kotona, mutta joutuu heräämään niin pirun aikasin että vältää se kehän ruuhkan. Koska kehälle väärään aikaan ja 30min extraa työmatkan aikaan ;(

Link to comment
Share on other sites

Mä olen kokeillut kahta systeemiä kahden päivän treeneissä:

- Aamulla lyhyt verryttely (20-45min) ja illalla sitten se treeni

- Aamulla ja illalla 10km (työmatkat)

Täytyy sanoa, että toi 10+10 ei toiminut mulla ollenkaan. Olen aamuvirkku, joten se päivän eka tuli aina juostua hyvävoimaisena (ja liian kovaa). Olin sitten aina iltapäivällä aivan liian väsynyt tekemään mitään järkevää, se oli vaan sellaista jouset pohjassa kyntämistä. Mutta toi aamuverkka taas toimii tosi hyvin. Ideana on että se ei saa missään tapauksessa rasittaa. Se on vaan semmoista tunnustelevaa hiippailua.

Nyt kun olen tätä Holmenin treeniä vääntänyt, en ole viitsinyt mitään kahden treenin päiviä edes yrittää, vaan olen välipäivinä hölkännyt kevyesti yleensä 5-10km.

Link to comment
Share on other sites

Minulla "leipäkilometrit" tulee juuri työmatkalenkeistä 2-4krt/viikko. Alottelin parisen vuotta sitten tommosilla 7+7km ja nyt mennään jo aikalailla vakiintuneissa lukemissa 10+15km.

Tasaisesti on määrä kasvanut ja nyt tuo 25km/päivä tulee juostua n. joka toinen päivä (la/su sitten pitkä 25-32km).

Joskus innostun aamulla revittelemään ja joskus töitten jälkeen (yleensä kiihtyvästi, kuten tänäänkin) ja joskus molempiin suuntiin. Riippuu ihan fiiliksestä ja väsymystilasta.

Varsinaiset vk:t yritän sitten juosta välipäivinä esim. lasten harrastusten aikana 1x10km/viikko. Jos juoksee kunnon vk:n, niin sitten seuraavana aamuna on kyllä aika vaikea herätä ennen klo 7:ää juoksemaan töihin... joskus tuleekin ex-tempore-lepopäivä vk-lenkin jälkeisenä päivänä...

En usko, että tää on mikään optimitapa reenata, mutta näin kertyy kilometrit aika huomaamatta. Olen myös huomannut, että palautuminen on nopeutunut (voi tietty olla, että juoksemalla joka päivä tasaisemmin tulisi paremmin tulosta, mutta en oikein veny moiseen).

Summa summarum: kannattaa kokeilla, mikä itselle sopii ja alotella lyhyemmillä lenkeillä, joita voi sitten pidentää fiiliksen mukaan ja kannattaa huomioida mahdollinen rasitustila vauhdeissa.

Link to comment
Share on other sites

Mutta toi aamuverkka taas toimii tosi hyvin. Ideana on että se ei saa missään tapauksessa rasittaa. Se on vaan semmoista tunnustelevaa hiippailua.

Mä olen taas aamu-uninen. Ei tulisi puheeseenkaan, että näin talvisin lähtisin ennen töitä juoksemaan. Mietinnässä kuitenkin on, että jos kevään tullen aloittaisi tekemään ihan lyhyitä lenkkejä (3-4 km) aamulla ja sitten illalla varsinainen harjoitus - oli se sitten mikä hyvänsä. Kesällä on helpompi ottaa tuollainen aamulenkki ohjelmaan, kun vaatteiden pukeminen ja vaihto ei vaadi niin paljoa aikaa.

Nyt kiinnostaakin, että mikä (harjoitus-)vaikutus tuollaisella aamuisella 20-minuuttisella on? Joka aamu tuollaista ei kuitenkaan jaksa tehdä, joten ei se paljoa viikkokilometreihinkään vaikuta.

Link to comment
Share on other sites

Nyt kiinnostaakin, että mikä (harjoitus-)vaikutus tuollaisella aamuisella 20-minuuttisella on? Joka aamu tuollaista ei kuitenkaan jaksa tehdä, joten ei se paljoa viikkokilometreihinkään vaikuta.

Mitä nyt joskus olen kahta lenkkiä tehnyt niin tuon kevyen aamulenkin jälkeen iltalenkki tuntuu lähtevän heti alusta paremmin käyntiin. En tiedä onko sillä muuta virkaa kuin valmistaa tuohon iltaharkkaan.

Link to comment
Share on other sites

Olen joskus uskotellut itselleni että alan käymään säännöllisesti aamulenkillä. Se tuntuu olevan mahdotonta, koska olen yksinkertaisesti niin hidas ja laiska lähtemään liikkeelle aamuisin. Kesälomalla se on joten kuten mahdollista, mutta silloinkin harvoin. Työmatkoilla myös, jos yöpyy hotellissa jonka kuntosalissa on juoksumatto.

Kahden lenkin systeemiä olen kokeillut epäsäännöllisesti silloin tällöin, ja yhdistelmänä on ollut useimmiten työpäivän aikana tehty ruokatuntilenkki ja iltalenkki lasten harrastusten yhteydessä. En ole havainnut mitään hirvittävää väsymystä noiden jälkeen, mutta toki jaloissa tuntee että on tullut liikuttua. Eikä seuraavana päivänä halua tehdä samanlaista yhdistelmää uudelleen.

Myös niinä harvoina aamulenkkipäivinä jolloin olen moiseen huimaan suoritukseen pystynyt, on toisen lenkin tekeminen ollut ihan mahdollisuuksien rajoissa.

Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka kehottavat varovaisuuteen kahden päivittäisen lenkin kanssa. Kilometrien keräämistä se toki helpottaa huomattavasti, mutta ainakin kalenteriviikon mittakaavassa kannattaa arvioida kokonaisrasitusta melko tarkkaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy