Jump to content
Juoksufoorumi.fi

2:n vikan kk:n pitkät lenkit 5 tunnin juoksijoilla?

iHooked
 Share

Recommended Posts

Hei,

Mulle heräs tässä tänään ajatus siitä, että pitäisikö mun juosta pidempiä pitkiä lenkkejä tässä viimeisen 3 kuukauden aikana?

Olen Move!:n 3.15 - 3.50 ohjelmaa noudattamassa Hampurin maratonia varten. Se juostaan 25.4:ttä, eli 2 kuukauden ja 15 päivän päästä.

Treeni rasittaa minua enemmän kuin mikään treeni ikinä, joskin on myös ensimmäinen maraton jonka aion juosta. Tai itseasiassa, yritän päästä maaliin saakka ja tavoitteeksi olen asettanut 5.30.

Tämän olen ajatellut olevan melko realistinen itselleni...

Nykyisen ohjelman viimeiset, valmistelevat lenkit on 150 minuuttisia. Eli niinkuin olen aiemmin ymmärtänyt, noin 2/3 osaa varsinaisen maratonin matkasta.

Kysymys juolahti mieleeni, että tulisiko mun vetää viimeisinä pitkinä lenkkeinä sitten 220 minuuttisia. Eli 3 tuntia 40 minuutin lenkkejä?

Joo, eli se on vielä tarpeen lisätä, et aion juosta viimeistelylenkkeinä ainakin yhden puolimaratonin ja mahdollisesti kisaluonteisesti yhden tai kaksi kympin kisaa.

Näistähän mä sit pystyn paremmin tulkitsemaan tulevan maratonin vauhdin. Ja puolikkaan mä joka tapauksessa epäilen juoksevani 150 - 180 välille. Viime kesäinen puolikas meni 182,40 ja OLEN ihan eri kunnossa nyt

En usko että kukaan joka treenaa maraa tekee 3h 40 min pitkiksiä. Ei vaan ole oikein enää tarkoituksen mukaista. Niinkuin tuossa aloitusviestissä itsekin mainitset niin kyse on ehkä 2/3 MATKASTA, ei ajasta. Eli 2/3 tuosta matkasta olisi n. 28 km minkä juoksemiseen ensimmäiselle maratonille valmistautuvalta melko varmasti menee yli 2h 30min joten ei kannata juosta näinkään pitkiä (siis 28km) vielä. Syy miksi ei pidempiä on yksinkertaisesti se että palautumisen kanssa tulee melko varmasti ongelmia ja se luonnollisesti haittaa muita lenkkejä vaikka se pitkis onkin tärkeä harjoitus.

Muokattu

Tuo oli jo hyvä vastaus, mutta minua kiinnostaa perustelut?

En osaa perustella sitä muuten kuin oman kokemani kautta, eli 07 kun juoksin ekan marani 4.46 niin sille valmistautuessani tein harr hännisen laatimaa 4.30 ohjelmaa, jossa pisimmät lenkit oli luokkaa 150min ja niitä tehdessä meinas tulla äitiä ikävä, lenkin aikana ja monta päivää sen jälkeen, vaikka menin orjallisesti sykeen mukaan. Jalkani eivät vaan kestäny niin pitkää. Ongelmia edelleen, mutta ei niin suuria kuin silloin. Eli tuon aikatavoitteen mukaan 2h joka toinen ja 1h30min joka toinen kerta minusta riittää pitkiksi juosten.

Joo, sorruinpa sitten ajattelemaan kuten Move! kehoittaa, eli ajallisesti eikä matkana. Tosin sanoin aiemmassa viestissä 2/3 osaa matkasta, eli vastasin vahingossa jo puoliksi oikein.

Tuo oli viivähti jossain kohtaa ajatuksissani, että kokonais vaikutus saattaisi alkaa kärsimään yli 2.30 lenkeistä. Varsin riittävästi perusteltu...

Ja siitä ohjelman valinnasta. Kun viime kesän puolimaratonin jälkeen lähdin valitsemaan ohjelmaa maratonille katselin niitten viikko-ohjelmia. Syy tähän oli se, että puolikkaan treeniohjelma ei ollenkaan antanut mulle tarpeeksi rasitetta.

Halusin siis harjoitella kovempaa!

3.15 - 3.50 kuulosti sopivalta. Mikäli nyt oikein muistan, niin keskimäärin 5 harjoituskertaa viikossa jne....

Alusta saakka tiesin, etten pääse niiden lenkkien km-vauhteihin, mutta ohjelma tuntui muutoin tarpeeksi kehittävältä.

Oma mokani vielä n kuukausi sitten oli se, että mätin ruokaa ja makeisia syksyn ja alkutalven kiihtyvään tahtiin. Ja olenkin painavampi kuin kesän lähtöpaino. Siis viime punnituksessa.

Nyt on miltei raju painonpudotus käynnissä, syön töissä salaattilautasia pääateriakseni ja omenia + maitoa välipaloiksi tasaisin väliajoin.

Huom! Olen aiemmin pudottanut 18 kk:ssa 32kg, joten tiedän mitä teen.

Nyt iskee vaan kisat hiukan liian pian päälle, mutta aikomus ei todellakaan ole jättää loistavaa harrastusta ja painonpudotusta kisoihin.

Olen vakaasti kehittämässä itseäni juoksijana, että pääsen joskus ohjelman antamiin km-vauhteihin. Esim 6 - 6.30 / km.

Niin ja siten myös haaveilen joskus selvää 5 tunnin alitusta...

Miksi harjoittelet 3.15-3.50 -ohjelmalla, jos tavoitteesi on 5.30?

Tuo on hyvä kysymys. Vasta alle neljän tunnin ajoilla pitkiksillä on mitään merkitystä. Itse mm. juoksin aikoinani 4.01 ensimmäisen maratonin, enkä ollut koskaan juossut yli 10km pituista lenkkiä. Vieläkään reilu 10 vuotta myöhemmin en ole juossut pidempää kuin 25km, mutta ensi sunnuntaina yritän kokeilla 28km. Pointti on juuri se, että jos haluaa treenata tuohon 3.15-3.50 haarukkaan niin pitkiksillä on suuri merkitys, mutta jos riittää 5.30 niin voi lähetä viivalle tuosta vain.

Kysyjän kannattaisi kyllä vaihtaa harjoitusohjelmaa, jos tavoite on 2h hitaampi kuin ohjelman tavoite. Ei vauhtien takia (kun niitä hiljentänyt), vaan matkojen. Eivät jalat kestä sellaista määrää.

Itse luulen että ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa treenata vaan monenlaisilla ohjelmilla pääsee samaan tavoitteeseen. Nyt en puhu mistään vähän reilun kahden tunnin maratoonarista vaan ihan perusjuoksijasta. Oleellista niissä kymppien juoksemisessakin taitaa vaan olla se että niitä on juossut riittävästi ennen sitä maratonia.

Tuo on hyvä kysymys. Vasta alle neljän tunnin ajoilla pitkiksillä on mitään merkitystä....

Kysyjän kannattaisi kyllä vaihtaa harjoitusohjelmaa, jos tavoite on 2h hitaampi kuin ohjelman tavoite. Ei vauhtien takia (kun niitä hiljentänyt), vaan matkojen. Eivät jalat kestä sellaista määrää.

Noniin, tuota mitähän Baldini mahtaa tarkoittaa sillä, että alle neljän tunnin ajoilla jne jne...?

Mä menin Move!:n sisään vaimoni käyttämättömillä tunnuksilla ja latasin hänelle sen 5,30 ohjelman. Se antoi tuollaisia 4 kertaa viikossa treenejä ja esim TV reipas 50 min, 35 reippaalla...

En olisi ollenkaan tyytyväinen noihin treeneihin, vaan haen nimenomaan näitä nykyisiä. Esim huomiselle on annettu Kova 60 min, jossa 6x 1 km ja syke 153 - 173. Kuulostaa mulle hyvältä!

Ainoa hyvä treenivinkki minkä sieltä huomasin oli, että viimeistelyveto olisi 120 min tai 25 km...

Sitten tuosta jalkojen kestämisestä, taidan olla niitä ihmisiä jotka hakee usein omia rajojaan. Niitä en ole vielä itsestäni löytänyt ja jatkan etsimistä.

Eli kun jalat ei ole menneet vielä ollenkaan rikki, niin treenit jatkuu....:-)

Itse maratonista ja mikäli se menee alle 5 tunnin, niin siitähän mä olen varmasti onnesta soikeana. Vaan kun elopainoa on se yli 125 kg, niin olen realistinen ja laitan tavoitteekseni sen minkä uskoisin ainakin pystyväni juoksemaan.

alkuperäisen kysymyksen esittäjälle esittäisin ehdotuksen, että esim mainitsemasi 6*1km reeninä on aivan liian kova, tietysti jos vauhti on maravauhtia hieman kovempaa asia on ok, mutta muuten en näe syytä vetoharjoituksiin jos tavo 5h - 5,5h. En itsekkään niitä juurikaan tee, varmaan tuolla 3,5h jälkeen niitä enemmän tarvitaan.

Ja toinen asia mikä pisti silmään oli tuo sinun painonpudotus, kestävään painon hallintaan ei salaatilla, omenoilla ja maidolla päästä. Palautumisesi kärsii etkä jaksa pidemmänpäälle reenata, varsinkaan jos vedät vielä liian kovaa.

Mutta kaikki taaplaa tyylillään, eikä nämä ole ohjeita/ nuhteita vaan, vaam omia ajatuksia omiin kokemuksiin perustuen.