Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lumen vaikutus juoksuaikaan


rusko
 Share

Recommended Posts

Onko foorumilaisilla kokemusta paljonko luminen maa vaikuttaa juoksuaikoihin?

Minulla on 6.15km testipätkä, jossa aina syksyllä kellotin muutaman kerran aikaa nähdäkseni tehoharjoitusten vaikutukset.

Minulle pääharrastus on hiihto ja hiihtakauden alettua juoksu on jäänyt palauttavaksi ja pk-harjoitteluksi. Tehoharjoittelun olen tehnyt suksilla ja kuntohuippu pitäisi osua maaliskuun alkuun.

Nyt kävin juoksemassa testipätkän läpi, kun tiet olivat aurattu ja jäin 30 sekuntia syksyn parhaasta ajasta. Juoksu tuntui hyvältä, mutta aika jäi vaivaamaan. Jos harjoittelu on mennyt oikein niin nyt pitäisi juoksemallakin päästä kovempaa kuin syksyllä.

Kuinkahan paljon tasainen luminen jalkakäytävä ja talvivarusteet voivat vaikuttaa aikaan ~6km matkalla? Ponnistuksessa oli sellainen pienoinen lipsahdus aina tunnettavissa, mutta ei kuitenkaan mitään isompaa sutimista.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kyllä minäkin pakotan itseni ajattelemaan, että se 10s/km on vaikutus. Vaatetus/lämpötila ehkä vähän, mutta enemmänkin tuo kesäkengän pieni sutaisu joka ponnistuksella. Niitä sutaisuja ei yksittäin ehkä ajattele, mutta kyllä se varmasti vähän vaikuttaa rullaavuuteen/rentouteen ja vauhtiin. Hiihtäjällä talvivitutusta ei tule eli sillä ei vaikutusta :) Reitti mitä juoksin on kohtuu tasainen ja tiet olivat aurattu eilisen lumimyräkän jäljiltä.

Link to comment
Share on other sites

Kympin testijuoksun perusteella 10 s/km. Lämpötilaero oli n. 21 astetta. Parempi aika juostiin + 8 c lämpötilassa kuivahkolla asfaltilla ja heikompi n. -13 c pakkasella samalla reitillä lumisella vain osin hiekoitetulla alustalla. Lunta ei tosin ollut paksua kerrosta.

Kuntoni oli jälkimmäisellä kerralla, eli kylmemmällä kelillä pikemminkin huonompi kuin sulalla. Ainakin laardia oli enemmän pelastusrenkaassa vyötäröllä.

Muiden vastauksia lukiessa tulee havainto, että ero on yllättävän pieni. En yhtään väitä etteikö ero voisi olla suurempi vielä heikommissa olosuhteissa (lumi/räntäsade, paksumpi lumikerros, liukkaampi alusta, v-kerroin tms.). Pahimmillaan saattaa olla tosiaan jopa tuo jonkun mainitsema 30 s / km tai ylikin.

Link to comment
Share on other sites

Pahimmillaan saattaa olla tosiaan jopa tuo jonkun mainitsema 30 s / km tai ylikin.

Heleposti, meillä semmonen 1,5km joka aurataan vasta ihan pakonedessä, jos lunta esim. 3-5cm ja siitä jatkaa auratulle niin samoilla tehoilla vauhti nousee helposti 20-30s/km. Asiaan voi tietysti vaikuttaa psyykkiset jututkin, mieli paranee ja samalla juoksukin ;)

Link to comment
Share on other sites

Hiihtäjänä en olisi huolissani juoksuvauhdin heikkenemisestä kilpailukaudella ja kuntohuipun lähestyessä. "Juoksijaksi tullaan juoksemalla ja..." joten juosten tehtyjen vk-mk-harjoitusten puute näkyy vääjäämättä vauhdeissa. Pelkällä huoltava- pk lenkillä jo askelkontakti ja voimantuotto on niin erilainen ettet välttämättä pääsisi nyt samoihin vauhteihin kuin syksyllä, vaikka olosuhteetkin olisivat samat. Tästä kertoo jo tuntemuksesi "Juoksu tuntui hyvältä..." eli et saa itseäsi juoksemalla ahtaalle. Tämä siis riippumatta siitä, että kunto-ominaisuutesi ovat nyt paremmat kuin aiemmin.

Hiihtäjän psyykkinen valmennus osa 1: luota tekemiseesi ja keskity olennaiseen.

Siis en ole Jari S, Espoosta:)

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kyllä Mattian vastauksessa on vähän totuuden poikasta.Sykedataa kun vertailen niin sykkeet n5-10 lyöntiä alhaisemmat kuin syksyn juoksussa. Tämä siis vaikka ns täysillä mentiin. Eli ilmeisesti en saanut juoksemalla ihan kaikkea irti koneesta.

Menee hieman offtopic, mutta tässä saa muistella miten oman huippukunnon virittely tapahtuu, kun ennen tätä kautta kilpahommista on tullut oltua pois aika pitkään. Ei tämä "paluu" huonosti ole mennyt, mutta minuutti ehkä jopa kaksi pitäisi saada rutistettua kympin hiihtoaikaa pois, että olisi pokaalia kotiin viemiseksi. Saattaa olla, että näillä huterilla pohjilla siihen ei tällä kaudella pysty.

Noh tässä on nyt parin viikon pitkän ja rauhallisen lenkin rasvanpolttotehostus jakso ja vähän erilaista hermoärsykettä nopeus ja voimapuolelta. Sitten taas suksilla tehoa myllyyn ja katsotaan onko sitä vauhtia löytynyt pokaaleille asti.

Link to comment
Share on other sites

Pitäisi kysyä paremminkin näin: mikä on lumen vaikutus harjoittelun tehokkuuteen, juoksun tekniseen puoleen, ym. seikkoihin? Olen hiljalleen lisännyt hiihtoa harjoittelussani, koska se on talvilaji josta on ainakin se hyöty juoksemiseen että sitä pystyy kohtalaisella tekniikalla tekemään todella tehokkaasti. Hiihdin 2000-luvun alussa vielä kilpaa, ja siksi tekniikka on todella hyvin hallussa, joten pystyn siksi ihan hyötymään hiihdosta juoksua tukevana ja vammojakin ehkäisevänä harjoitusmuotona. Saatan jopa käydä kevään tullen jonkin pitkän hiihtokisan, koska se on todella hyvää vaihtelua kevään juoksuharjoittelun yksitoikkoisuuteen, ja kai siitä on hyötyä enemmän kuin haittaa jos muistaa tankata kunnolla ennen kisaa ja sen jälkeen.

Omlata osaltani siis yhteenvetona sellainen toteamus, että liian yksipuolinen harjoittelu saa jäädä, ja tilalle lisää monipuolisuutta kuten juuri hiihtoa. Jo syksyllä aloin harjoittaa ylävartalon lihaskuntoa, jo pelkästään senkin takia että saisin hieman jämäkkyyttä lihaksiston ulkoiseen olemukseen. Ei juoksijankaan tarvitse välttämättä olla kukkakeppi, jos ei pyri mihinkään älyttömiin suorituksiin, vaan ihan rohkeasti voi nostaa punttia ja hiihtää ym., kunhan ei tee siitä itsetarkoitusta ja lihasmassaa kertyy liikaa ajan myötä.

Link to comment
Share on other sites

Vaikuttaa selvästi aikaan, mulla ehkä sellainen 30 sekuntia per kilometri. Sellaisessa 3-4 cm askelletussa pöpperölumessa kun lenkin vetäää, niin on nilkat kovilla, kun täytyy koko ajan varoa alustaa. Jotenkin kipeytyy säären sisäosat omituisesti.

Toisaalta hyvää on se, että ison miehen askel saa tuosta lumesta aika hyvän vaimennuksen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy