Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aikatavoite toukokuun puolikkaalle?


-Harri-
 Share

Recommended Posts

Juoksin tuossa kokeeksi, että jaksanko nykykunnolla juosta puolimaratonin. Sen kummemmin valmistautumatta yhtenä viikon harjoituksena juoksin sitten tällä viikolla sen aikaan 2:50. Keskisyke lenkillä oli 146, kun aerobinen kynnykseni on 145. Eli pk-lenkkinä meni. Anaerobinen kynnys 172 ja maksimi oman mittauksen mukaan 203. Mitä aikaa voisin lähteä tavoittelemaan terwamaratonilla toukokuun lopussa? Tuo testijuoksu tuntu tosi helpolta keuhkoihin, mutta jalat oli pakkasesta ja väsystä kankeat n. 13km jälkeen. Pakkasta oli -15- (-17).

Link to comment
Share on other sites

;340541']Juoksin tuossa kokeeksi' date=' että jaksanko nykykunnolla juosta puolimaratonin. Sen kummemmin valmistautumatta yhtenä viikon harjoituksena juoksin sitten tällä viikolla sen aikaan 2:50. Keskisyke lenkillä oli 146, kun aerobinen kynnykseni on 145. Eli pk-lenkkinä meni. Anaerobinen kynnys 172 ja maksimi oman mittauksen mukaan 203. Mitä aikaa voisin lähteä tavoittelemaan terwamaratonilla toukokuun lopussa? Tuo testijuoksu tuntu tosi helpolta keuhkoihin, mutta jalat oli pakkasesta ja väsystä kankeat n. 13km jälkeen. Pakkasta oli -15- (-17).[/quote']

Mun laskelmissa keskisykkeen meneminen yli aerobisen rajan --> lenkki ei ole enää puhdas PK, koska tuo tarkoittaa, että ylämäissä on kellotettu 16x sykkeitä jo.

Arvauksiahan nämä ovat ja tarkemman arvauksen saat vetämällä 10 km täysillä, mutta puolisen tuntia tuossa näyttää olevan kiristysvaraa. Menikö koko lenkki samoilla km-vauhdeilla vai hyytyikö lopussa ?

Link to comment
Share on other sites

;340551']Samoilla vauhdeilla loppuun asti. Ite oon miettiny' date=' että pitäis päästä 2:15 kuntoon, mutta vielähän tässä on aikaa treenata.[/quote']

Kerran tasaisella vauhdilla meni, yli 30 min parannustakin on ihan mahdollinen. Kuten jo sanoin, 10 km täysillä kertoo jo aika luotettavasti realistisen aikatavoitteen.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni 2:15 alittaminen realistinen tavoite. Talvitamineissa juokseminen, lumessa lipsuminen yms. hidastavat. Plus kisoissa juoksee kuitenkin normaalia kovempaa. Ja onhan tässä treeniaikaakin mukavasti jäljellä.

Itselläni pidemmällä pk-vauhtisella lumipyrylenkillä kilometrit matelevat tällä hetkellä keskimäärin 7,2 min/km. Tuolta pohjalta puolikkaaseen menisi lähemmäs kaksi ja puoli tuntia. Testasin sisäradalla kympin ja se meni vähän alle 53 min. Realistisena tavoitteena toukokuun puolikkaalla vähintään 2:05 alitus:) Syksyllä elämäni eka puolikas kulki 2:09 ja risat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

COSMO:039:, alan uskoa 2 tunnin alitukseen itsekin:) Sunnuntaina oli niin kurja keli, että päätin juosta hitaan pitkiksen ekan kerran sisähallissa. Jolkottelin PK-sykkeillä 50 x 400m = 20 km aikaan 2:03 ja risat. Epäilemättä tuohon olis voinut tempaista sen 1,1 km loppukirinä alle kuuteen minuuttiin ja päästä syksyn puolimaran tulokseen. Ja tämä oli kuitenkin vain PK-lenkki, jolla (alustasta johtuen?) vasen polvi rupes sattumaan pirusti 16 km kohdalla. Eli kisavauhti päälle ja hienosti mennään alle 2 tunnin, toivotaan näin:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän siitä pitää pystyä kiristämään paljon enemmänkin. Ei kisavauhti voi olla lähelläkään pk:ta per km.

Puolimaratonin pystyy vetämään jollain aika kovilla sykkeillä. Itse voisin kuvitella, että juoksisin sen jopa 180 sykkeellä. Erona maratonilla ja puolimaratonilla on se, ettei ole tavallaan vaaraa, ettei selviäisi maaliin, joten ei tarvitse kovin paljon säästellä. Harjoituskilometrit ratkaisevat vain sen, että onko viimeisellä kolmanneksella varaa kiristää vai onko se sellaista taistelua, että saa pidettyä km-vauhdin suht ok tasolla. Usein puolikas on monella niin lähellä maratonia, että joutuu himmailemaan, mutta jos on oikeasti mahdollisuus juosta kaikki irti niin silloin sanoisin, että tärkeintä on keskittyä joka sekunti siihen, että pystyy pitämään sitä suunniteltua km-vauhtia yllä. Ei tartte juosta täysiä niinkuin kymppiä, mutta pitää keskittyä silti, ettei vauhti valahda ja ennenkaikkea motivoida itseänsä. Ja muistaa se, että koko ajan puolikkaalla voi olla sillee jossain määrin paska olo, kun vauhti on kovempaa kuin se itselle sopiva normivauhti.

Hitto kun löytyisi sopiva puolikas toukokuun loppuun/kesäkuun alkuun.

Link to comment
Share on other sites

COSMO:039:, alan uskoa 2 tunnin alitukseen itsekin:) Sunnuntaina oli niin kurja keli, että päätin juosta hitaan pitkiksen ekan kerran sisähallissa. Jolkottelin PK-sykkeillä 50 x 400m = 20 km aikaan 2:03 ja risat.

Sisällä on nopeampi juosta kuin ulkona, mutta kyllähän tuo enteilee kahden tunnin alitusta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ei mennyt sitten alle kahden tunnin. Mutta ihan kohtuullinen nettoaika 2:00:33 kuitenkin. HCR oli niin helkkarin mäkinen *seli seli*. Eka kilsa tuli madeltua sumpussa ihan liian hitaasti. Jos se olis mennyt samaa keskivauhtia kuin muutkin kilsat, aika olisi jäänyt alle kahden tunnin. Pystyin loppua kohti kiristämään vauhtia, joten ihan kaikkea ei tullut myöskään ulosmitattua koneesta. No, jäipähän tavoitteita tulevaisuuteen:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy