Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
beach

triathlonurheilu Suomen maassa

Recommended Posts

Heissan vain!

Onko Seppolaisilla kenelläkään hajua, havaintoa tai tarkkaa noin-tietoa siitä, kuinka monta jalon triathlon-urheilun (ja/tai kuntotriathlon) edustajaa meiltä löytyy? (siis Suomesta) (voi arvata eikä tarvii myöntää mitään)

nöyrimmät kiitokset,

HYVÄ kysymys!

Luulen että vastaaminen tyssää nopeasti siihen, miten "triathlon-urheilun (ja/tai kuntotriathlon) edustaja" määritellään.

- Onko kuntoilija, joka kerran kävi Joroisilla 2007, mutta sittemmin on vain lenkkeillyt (ja/tai pyöräillyt) harrastaja? Vaikuttaako tilanteeseen, jos hän on maksanut kaikki nämä vuodet jonkun seuran jäsenmaksua?

- Entä lenkkeilijä, joka kävi viime syksynä uintitekniikkakurssin ja meinaa keväällä hommata pyörän ja kokeilla ensi syksynä Helsinki City Triathlonia – mutta jolla ei vielä ole kokemusta matkauinnista avovedessä saati maantieajosta – onko hän "jo" lajin edustaja, vai kenties vasta HCT:n jälkeen? Entä jos vannoo syksyllä, ettei koskaan enää lajiin palaa, oliko hän silloin triatleetti vain ko. kisan ajan?

- Mites vanha kansallisen tason triatleetti, joka on viimeksi kisannut vaikka 2002, mutta sitten harrastanut vaikka ultrajuoksua – kuinka kauan hän oli aktiiviuran jälkeen yhä triatleetti?

Nämä esimerkit nyt ovat tietty hirveää hiustehalkomista ja pilkun eroottishenkistä hyväilyä, mutta hirveän moni kesän kisoissa kävijä käy yhden tai kaksi kisaa vuodessa ja on muuten "taviskuntoilija". Samoin tuolla HCT.ssa oli hirmu määrä ensikertalaisia. Seurojen jäsenyyksiä (ja lisenssejäkin) maksaa myös moni, jotka eivät lajia erityisen aktiivisesti harrasta.

Haluan painottaa ettei (meissä) taviskuntoilijoissa mitään vikaa ole ja suurin osa triathlon-harrastajista on myös taviskuntoilijoita. Äkkiseltään fiilis olisi, että triathlonin harrastaja on sellainen, joka haluaa niin ajatella. Riippumatta taustasta, tulevaisuudesta, treeniakrtiivisuudesta, jäsenyyksistä tai välineistä. Ja tätä "mitä kukakin tykkää itsestään ajatella" on hankala mitata..

V: 100-3000, mittaustavasta riippuen :hali_hehe:

edit: vielä tuosta "taviskuntoilijasta", että meinaan sillä siis esim. pääasiallista juoksijaa tai muita lajeja harrastavaa liikunnan sekakäyttäjää, eli ihmistä jonka liikunnan fokus ei ole triathlonissa; tarkoitukseni EI ole ota kantaa liikunnan määrään, laatuun tms.

Muokattu

Mä oon ymmärtänyt, että meidänkin seurassa on toistasataa jäsentä, mutta käyköhän niistä puoletkaan edes yhdessä kisassa/harjoituskisassa/seuran muussa tapahtumassa vuodessa? Ainakin kisojen osallistujaluetteloista tuntuu löytyvän aina vain samat 20-30 (joka tapauksessa alle 50) nimeä..

Oliskohan liiton jäsenseuroissa joku 500-X00 jäsentä yhteensä. Tietty kuntosarjoihin osallistuu paljon seuroihin kuulumattomia harrastajia, jotka ovat monia seuralaisia aktiivisempia lajin harrastajia.

Tää on vähän sama, kuin kysyisi montako "maratonin harrastajaa" Suomessa on. Ainakin meidän suvussa kaikkia kerran maratonin läpäisseitä pidetään loppuikänsä maratoonareina, vaikka olisivat lopun ikänsä juoksematta askeltakaan.. etenkin niiden mielissä, jotka eivät itse juoksua harrasta. Ja toisaalta mun eno on kaikkien mielestä ikuisesti "teräsmies", koska oli viime syksyn HCT:ssa :kumarrus:

Mä taas en esim. kuulu triathlonseuraan, kun kuntosarjoissa "kisailen", kuulun kyllä urheiluseuraan, koska moukarikisoissa tarttee taas olla seura, jonka riveissa saa ees mennä kisoihin. Että riippuu tosiaan miten lasketaan harrastajat? Miellän itseni kuitenkin jo harrastajaksi, koska oon vuodesta 2006 asti käynyt itseäni ilahduttamassa kisoissa. Ilman noita kisoja triathlon on "vaan" kun harrastas uintia, pyöräilyä ja juoksua.

Joo alkoi myös tuo nokialaisten ainaisjäsenyys tai anjalan liiton 10e/v kummasti kiinnostaa varsinkin kun tuo spinning tai muut kalliit ruuhkavuorot ei voisi vähempää kiinnostaa.. Piti oikein katsoa miten asia on muissa maissa hoidettu ja tulin siihen tulokseen että HelTrissa on nyt lähes tulkoon maailman korkein jäsenmaksu. Aika moni nykyhallitusta myöten taitaa kuitenkin olla sen vanhan systeemin kannalla joten ehkä tässä vielä tapahtuu tulevina vuosina paluu niihin ihaniin aikoihin kun jäsenyys kustansi 1/3 nykyisestä.

Piti oikein katsoa miten asia on muissa maissa hoidettu ja tulin siihen tulokseen että HelTrissa on nyt lähes tulkoon maailman korkein jäsenmaksu.

Ohoh, aikamoista. Munkin mielestä tuo "ruuhkavuorojen" maksun upottaminen on vähän höhlää, kun hyödyttää alle 10 %:a jäsenistä, esim. Pirkkolaan (johon uintikortti kelpaa) pääsee osallistumaan n. 8 uimaria..

Mutta eihän tää nyt NIIN kallis harrastus onneksi ole. Että kyllä tuolle 60 €:lle voisi huonompaakin vastinetta keksiä.

Ihme vinetystä. Mun mielestä vuosimaksu on suuren kuuloisesta korotuksesta huolimatta yhä melko kohtuullinen varsinkin kun uimakortit etc on mukana. Kattokaapa vaikka minkä muun lajin vastaavia maksuja. Ei todellakaan ole ylihinnoiteltu.

Pirkkolaan pääsee kyl enempi kuin 8 uimaria, sillä kortilla pääsee aamu-uinnille viikonloppuisinkin ja stadikalle kesällä arkiaamuisin.

Mitä noilla ruuhkavuoroilla muuten tarkoitetaan?

Tri-lisenssi on myös huomattavasti halvempi kuin monen muun lajin vastaava.

Olishan se tietysti kivaa jos kaikki olisi ilmaista tai maksais vaan pari egee.

No en viitsi täällä alkaa mitään enempää 'vinetystä' mokomasta, mutta periaatteessa vain totesin hannan kommenttiin että aika paljon on maksua nostettu. Suurin osa jäsenistä on kuitenkin sellaisia jotka ei pysty tai ole halukkaita käymään vuoroilla jotka kuitenkin muodostavat nyt jäsenmaksusta 50%. Toisin sanoen vuorojen käyttäjät (5kpl spinnaajia tms.?)laskuttavat vuoronsa muilla rivijäsenillä (100kpl). On siinä takana tietysti järkeviäkin syitä kuten se että maksujen kerääminen erikseen vaatisi enemmän vaivaa tai ainakin jonkinlaisen järkevän käytännön perustamisen. Kuitenkin näkisin yleensäkin seuratoiminnassa että jäsenyyden pitää olla niin helppoa ja edullista kuin suinkin ja extra-vuoroista voi sitten maksaa joka niitä tarvitsee. Ei nyt sillä että 60e olisi tekemätön paikka sellaiselle jolla on palava halu kuulua seuraan.

Muokattu

Mmm-m. Meinasin jo edelliseen huomauttaa, että jotkut junnufutaajat maksavat satoja euroja KUUKAUDESSA, mutta tietty siihen hintaan saa valkun neljästi viikossa (tjsp) paikan päälle.

Rahaa on aina vähän vaikea suhteuttaa, mikä nyt on kallista. Onko 60 baari-illasta paljon vai vähän? Entä lenkkareista? Mitäs kaikkea kivaa pyöräilyn saralta sillä saakaan, 1/30 osamaksun fillarista? Montako tuntia sitä tartteekaan töissä rehkiä, että on tienattu vuoden jäsenyys – toivottavasti ei paljoa yli puolta päivää?

Sitä edullisemmaksi tietty tuo jäsenyys tulee, mitä enemmän sitä käyttää. Jos käy yhteistreeneissä, on tuo toki edullisempi. Itse kun käyn uintitreeneissä, ja pulitan siitä (jässäri+treenimaksu) huntin vuodessa ja saan vastineeksi n. 30-40 tuntia erittäin laadukasta ohjattua valmennusta, olen hyvin tyytyväinen.

Toki jos jäsenyyden on maksanut vain lisenssiä varten, onhan sitä edullisempiakin vaihtoehtoja. Sama pätee vaikka HSL:n kausilippuun: onhan se kallis, jossei käytä julkisia :hali_hehe:

Mutta tuo uintikorttijuttu on kyllä musta edelleen höhlä; tuo stadikalla käyminen on kait hiinä-hiinä ja tsägästä kiinni, eikä sinne Pirkkolaan kuitenkaan mahdu edes 10 prosenttia jäsenistä (sikäli kun niitä se 150 on) kaudessa. Mutta ei mua tosiaan haittaa maksaa 60:ä, on se musta edelleen edukasta. Eikä se multa oo pois, jos Pirkkolassa kävijät ei maksa uintikorteistaan erikseen.