Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Läskikerho

Arvostele ketju:


Recommended Posts

88.0 kg tänään viikkopunnituksessa, vähemmän kuin kertaakaan varmaan 7-8 vuoteen ja 8,6 kg vähemmän kuin 17.11. Vähän taas pelotti kun tuli viime viikolla jotain pientä energiaakin sisään ja kilsoja vähän maltillisemmin, mutta lopulta sekä jouluna että uv:na pudotusvauhti pysyi vähintään samana kuin ennenkin. Itse asiassa tahtoo mennä vähän liian nopeasti nyt. Voi olla että tuon ohjelmoidumman treenin pääsee käynnistämään hieman etuajassakin mikäli jalat vain ottavat juoksua vastaan.

 

Kerran viikossa punnitus on nyt ollut aika hyvä ja vaivaton tapa, näkyy tasaista laskua. Pari rinnakkaista otan aina kun joskus vaa'alle voi astua huonosti jolloin se saattaa hieman heittää ja sitten myös kolmas punnitus mikäli ekat kaksi ei ole samanlaisia. Se on toki rasittavaa jos viikkopunnituksessa ei näykään laskua kuten joskus voi satunnaisista syistä käydä. Koko seuraavan viikon ahistaa hieman ja tulee helposti kiristettyä liikaakin. Tässä jaksossa kyllä vain kerran käynyt noin että oli jotain pöhöä sen verran että luku oli aivan sama kuin viikkoa aiemmin.

Link to post
Share on other sites

@perttu ketoiletko? Itse olen saanut taas hyviä tuloksia (painon kannalta, juoksun en niinkään) hiilareita vähentämällä. Insuliinille on viime aikoina tarjottu päärikollisen roolia monenlaisissa elintasosairauksissa ja siten kutkuttaisi tietää paremmin miten oma keho ja verensokeri reagoi erilaisiin ruoka-aineisiin ja stresstitekijöihin. Nyt on kehitetty erityisesti urheilijoille tarkoitettu jatkuvatoiminen verensokerimittari, mihin ei tarvitse reseptiä lääkäriltä. Alla linkki tuotteen myyjäsaitille. Jos jollain sattuu olemaan sukulaisia yms jossain niistä 8 Euroopan maassa (Saksa, Ranska...), joissa kyseistä värkkiä myydään, niin...

https://www.supersapiens.com/en-GB/products/biosensor/

Link to post
Share on other sites

@MikkoVeEn ketoile tarkoituksella, tosin lenkeillä satunnaisesti glykogeenitankki saattaa olla aika tyhjä kun syömiset toisinaan jäävät turhankin ohkaisiksi ja taajaan liikkuessa hiilareitakin kuitenkin kuluu. Siten joutunee menemään hieman enemmän ponnistellessa rasvalla kuin normitilanteessa. Syön ihan tavanomaista ruokaa (jossa lihaa aika vähän)  ja pyrin vain pieniin annoksiin ja energiatiheiden herkkujen (sokeri/rasva) eliminointiin. Suolaa olen myös hieman koittanut tietoisesti välttää joten nestettäkin on varmaan aavistus poistunut. Suurin osa liikapainosta on kuitenkin läskiä kehon keskisektorissa ja selkeästi siitä on lähtenyt, aika tasaisella tahdilla. Ketoilua enemmän uskon kohtuuteen kaikessa, insuliiniresistenssiin vaikuttaa paljon rasvoittuminen(etenkin maksassa) eli ylipaino itsessään oli se sitten hankittu mitä ravintolähteitä syömällä tahansa. Maltillisillakin muutoksilla (ulkoilu ja terveellisempi ravinto) taas voinee vaikuttaa mm. rasvojen hapetukseen urheilussa aika lailla, vaikka ei ajaisi itseään ketoosiin. Toki jokaisella oma tyylinsä laihtua ja kaikenlaisia ravintojahan voi kokeilla omakohtaisesti. Tarkoitus kyllä syödä aika merkittävästikin hiilihydraattia kunhan kovempi harjoittelu onnistuu, tosin kaikkia turhia övereitä välttäen, joita nykyihmiselle on tarjolla runsaasti. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

2 vkoa taas kulunut (mihin ne katoavat?) ja sama trendi jatkunut (tänään 86,8 kg BMI 23,8) viikon takaisesta turvotuksesta (88,6 kg) huolimatta. Kyllä sitä satunnaisvaihtelua näköjään viikon mittavälilläkin voi aika paljon olla, sillä mitenkään erityisen paljon en tuolla läskiviikollakaan syönyt eli todellinen rasvamäärän laskeva trendi on varmaankin tasaisempi kuin miltä mittapisteet näyttävät. Vaa'an arvion mukaan perusaineenvaihdunnan taso olisi painon laskun myötä jo n. 150 kcal/vrk alempi kuin aloittaessa eli saman tahdin pitäminen vaatii periaatteessa koko ajan hieman niukempaa syömistä tai kovempaa kulutusta. Viime viikolla harjoittelu meni taas erityisen vaivatta talvioloista huolimatta, mutta juoksun määrä on ollut maltillista eli < 20km vko. Kävelyjen kanssa laihdutusajan viikkokilsat 17.11. - 17.1. ovat 57 km (vko 2/2020), 69 km, 41 km, 61 km, 72 km, 58 km, 55 km, 45 km, 37 km. Juoksua tarkoitus lisätä yhä vähitellen ja tämän ( & liukkauden) vuoksi en taida 5 km:n ohjelmaa kovin monella viikolla aikaistaa, vaikka painokehitys sen sallisikin. Ettei tule turhan rajua nostoa juoksukilsoihin jotka ovat kuitenkin selkeästi kovaakin kävelyä riskialttiimpia. Maaliskuun alku tai katujen kunnosta riippuen ehkä aikaisintaan helmikuun viimeinen viikko voisi olla sopiva hetki kun ohjelmassa on kuitenkin muutama kymppi heti juoksua ja nopeampaa juoksuakin tulee pieniä annoksia aika pian.

paino.thumb.jpg.c72452078326ae6cb6c3ceb6afa62b57.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Joo alkaa riippua katsantokannasta. Habitus alkaa suht normaalilta jo näyttää eli olen sellainen laiha läski. Ajattelin katsoa prosessin tavoitteeseen tässä loppuun kun oma paras normaalipaino tuntuisi olevan yleisesti ja etenkin juoksun näkökulmasta enemmän sen virallisen normaalipainon ala- kuin yläosalla, missä vielä toistaiseksi ollaan. Aika laaja on nykyisin tuo normaalipainon määritelmä ja ihan hyvä toki niin. Ekat 30 vuotta olin sellaisessa BMI 20-22 luvuissa. Alimpina aikoina ehkä jopa vähän alle BMI 20 vaikka en erityisesti mitenkään pyrkinyt laihduttamaan.

Link to post
Share on other sites

@X66Tuollaista en ole ajatellut omalla kohdalla, mutta veikkaisin

 

a) kovan treenin jälkeen on ruokahalua ja syöt (&juot) tukevammin -> suolistossa on enemmän tavaraa

b) veren tilavuus kasvaa treenatessa (ainakin sinne vapautuvien osmoottisesti aktiivisten molekyylien myötä jotka pidättävät enemmän vettä elimistössä)

c) kudosnesteen tilavuus lisääntyy elimistön tulehdusreaktioissa joka seuraa kovaa treeniä. Ensin hiussuonet laajenevat ja niiden läpäisevyys lisääntyy jolloin nestettä ja turvotusta, tulehdussoluja ja tulehduksen välittäjäaineita tulee kudokseen tulehdusalueille eli tässä varsinin lihaksiin verestä siirtymällä. Tästä seuraa janoa ja juot(/munuaiset poistavat vähemmän nestettä) jonka jälkeen veren tilavuus palautuu ja kehoon on kertynyt yhteensä enemmän nestettä.

d) jotain muuta hormonaalisen tilan muutosta joka pidättää nestettä, mitä?

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy