Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Perustetaan nyt läskikerho tännekin, kun kirjoittelu tänne siirtyy.

Pientä painon laskua saattaa olla havaittavissa, mutta ei mitään kovin hurjaa. Ainakin loppuvuoden kestävä peruskuntokausi olis hyvää painon pudotusaikaa.

Pari edellistä maanantaipunnitusta on mennyt näin:

- ma 10.10. 89,4 kg, 22,8 %

- ma 17.10. 88,0 kg, 21,9 %

Pari juttuketjua tuolta Yabba foorumilta

Ylipainoa - pois? Läskikerho

Painon vaikutus juoksuaikoihin

Link to post
Share on other sites
  • Replies 2,3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ei se läski sitten ikuista ollutkaan, mutta tätä "laihdutuskeinoa" en suosittele muille. Paino nyt noin 81 kg, josta toista kiloa on vatsassa oleva syöpäkasvain, jota on määrä leikata pois viikon pääs

Nyt olen itselläni huomannut syy-seuraussuhteen: kun nukkuu hyvin ja riittävästi, niin ruokahalu on normaali ja paino putoaa pikku hiljaa ihan kuin itsestään, pyrkii varmaankin kohti normaalia. Sitten

74.9kg   Nyt voi jo varmaan virallisesti juhlia -20kg saavuttamista. Siinä 95-96kg kieppeillä oltiin pahimmillaan joskus vuonna 2012.    Voi kai sanoa että juokseminen on parantanu

Posted Images

- ma 10.10. 89,4 kg, 22,8 %

- ma 17.10. 88,0 kg, 21,9 %

- ma 24.10.05 88,2 kg, 22,7%

19.10.05 tehdyssä teskun pihtimittauksessa rasvaprosentiksi tuli 18,5. Teskun arvolla laskettuna läskiä löytyy 89 kg:sta n. 16,5 kg.

"Urheilijan" rasvaprosenttiin (< 10%) pääseminen edellyttäisi painon pudotusta arvoon 80 kg

"Normaaliin" miehen rasvaprosenttiin (<15%) pääseminen olisi saavutettu 85 kiloisena.

Link to post
Share on other sites

Mikäli läskikerhoon otetaan uusia jäseniä, ilmottaudun mielelläni. Kuitenkin tuota painoa tulee seurattua niin mielummin tälleen avoimesti sitten kuin jossain nuhruisessa mustassa muistivihossa.

Olen ilmoittautunut Tukholmaan ensi vuodelle. Siitä tulee ensimmäinen maratonini. Pari vuotta olen juoksennellut välillä säännöllisesti ja sitten taas en ollenkaan ja homma lähti liikkeelle nimenomaan painon pudotuksesta. Pituutta on 175, painoa oli komeimmillaan 93, siitä se putoili vähitellen, viime kesänä alle 78. Nyt on taas noussut 81 kiloon. Jotain lihaksiakin on jossain vanhojen punttisaliharrastusten ja lasten nostelun jäljiltä, mutta alle 75 pitäisi saada mittariin nyt ainakin.

Varmaan tekee ihan polvillekin hyvää ja vauhti nousee kun kilot putoo. Mitään kovin ankaraa dieettiä ei varmaan juoksemisten oheen suositella (?)eikä muutenkaan. Vai onko joku läski kokeillut juosta 4 kertaa viikossa nälissään?

Aihetta sivuten: kannattaako treenata jalkoja punttisalilla maratonia ajatellen? Näin läskinä noi polvet välillä kiukuttelee. Auttaisiko siihen jäätelönsyömisen lopettamisen lisäksi alueen lihasten vahvistaminen painoharjoittelulla? Salilla kun käy niin siinä vaan tuppaa menemään yksi lenkki pois muutenkin tiukasta täystyöllistetyn perheellisen kalenterista.

Link to post
Share on other sites

Mitään kovin ankaraa dieettiä ei varmaan juoksemisten oheen suositella (?)eikä muutenkaan. Vai onko joku läski kokeillut juosta 4 kertaa viikossa nälissään?

Tuon vanhan keskustelun sivulla 8 on hieman juttua juoksun ja painon pudotuksen yhdistelmästä. http://seponkotisivut.com/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1120545836/70

Yleisesti taidetaan terveelisenä painon maksimipudotusmäääränä pitää n. 2 kg/kk. Sillä tahdilla kalorivaje (~500 kcal/vrk) ei tunnu kovin pahalta. Itsellä vaan tuntuu, että hitaasta painon pudotuksesta ei oikein tahdo tulla mitään, täytyy kokeilla jotain rajumpaa, näkis vaan.

Itse pudotin painoa suht hyvällä kontrollilla kolmen viikon ajan 15.8. - 5.9. Paino putosi n. pari kiloa. Harjoittelu tuona aikana oli melko kovaa. Noin 1,5 vko pudotuksen aloittamisesta alkoi tahti kuitenkin tuntua liian kovalta. Pari päivää mässäilyä niin olo parani vaikka kovahko juoksu sekä painon pudotus jatkuivat.

Käsittääkseni suht rajuakin painon pudotusta voi juoksun ohella tehdä, mutta juoksutehojen täytyy olla alhaalla. Alustavien omienkin testien pohjalta tuntuu, että aerobista kynnystä ei kannata laihdutusjuoksussa ylittää. Kovatehoinen treeni aiheuttaa herkästi "ylikunto"-tuntemuksia sekä treenin jälkeen on valtavan kova nälkä. Rauhallisemman treenin jälkeen ei tule mitään erityisen kovaa nälän tunnetta vaikka kalorivajetta olisikin. Fysiologisena ideana lienee, että rauhallisella liikunnalla ei juurikaan kuluteta hiilihydraattivarastoja. Kova nälän tunne tulee, jos hiilarivarastoja käytetään, näitä hiilareita kroppa osaa pyytää takaisin äänekkäämmin. Normaaliin vähäiseen kalorimäärään tottuminen vie muutaman päivän.

Link to post
Share on other sites

10.10 paino oli tippunut vajaassa viikossa 1,5 kg. Kuten silloin totesin, lienee ollut pelkkää vettä, joka poistu. :itku No sit tippu 1 kg seuraavalla viikolla ja paino oli 17. 10 81,5. Nyt se sit on jysähtänyt siihen ja edelleen sama 81,5. Pitääpi varmaan paremmin kattoa, mitä suuhunsa pistää. :ei noin

No sitkeys palkitaan tässäkin "lajissa". Kokemusta kun sattuu asiasta olemaan aikaisemmilta vuosilta.

Link to post
Share on other sites

Tää meinas jotenkin unohtua sopivasti tossa foorumin vaihdon yhteydessä, ei muuta kuin ruotuun.

Ma 31.10 87,9 (prosenttimittarista on varmaan paristo menny tai sitten rasvaa on enemmän kuin se mittaa; --E-- )

On se vaan kumma ettei se tuosta juuri laske, tarviis varmaan mennä sinne painonvartijoihin, siellähän saa maksaa 10€/kerta siitä punnituksesta, jospa siinä tulis edes rahan takkia vähän suorituspaineita.

Link to post
Share on other sites

Tää meinas jotenkin unohtua sopivasti tossa foorumin vaihdon yhteydessä, ei muuta kuin ruotuun.

Ma 31.10 87,9 (prosenttimittarista on varmaan paristo menny tai sitten rasvaa on enemmän kuin se mittaa; --E-- )

On se vaan kumma ettei se tuosta juuri laske, tarviis varmaan mennä sinne painonvartijoihin, siellähän saa maksaa 10€/kerta siitä punnituksesta, jospa siinä tulis edes rahan takkia vähän suorituspaineita.

Joo tuntu itestäkin, että viittiikö tänne mitään raportoida, kun projekti menee ihan plörinäks. Alkuviikko menee ihan ok, mutta viikonloppuna kontrolli lipee. Koitetaan nyt kuitenkin. Jos vuoden päästä projekti on samassa pisteessä niin täytyy laittaa toi 10 eur/punnitus harkintaan. Pari vuotta sitten tuo painonvartijasysteemi toimi, nyt on tämä pahuksen juoksuharrastus sotkemassa touhua.

Link to post
Share on other sites

Yritetään nyt taas viidennen kerran uutta alkua ja tarkempaa suunnitelmaa. Peruskuntokausi on suunniteltu kestävän tonne helmikuun puoliväliin. Siihen mennessä pitäis saada vaaka näyttämään 80 kg. Tämä tarkoitta noin 0,6 kg/vko pudotusta. Energia- ja nestevarastot täynnä tuo tarkoittaisi ehkä n. 82,5 kg maratonkisapainoa.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy