Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Luistelusauvan pituus

Arvostele ketju:

Putte
 Share

Recommended Posts

Eilen keskustelin oikeasta luistelusauvan pituudesta kohtuullisen paljon hiihtämisen detaljeista ymmärtävän moninkertaisen arvokisamitalistin kanssa. Hän oli sitä mieltä, että yli 90 % oman pituuden mittaista sauvaa ei kovin kevein perustein kannattaisi ottaa. Toisaalta sanoi,, että lattialla sukkasilla seistessä sauva saa tulla ylähuulen ja nenän väliin.

Samaa mieltä.

Omasta mieltä kaikki teknisesti taitavat lustelijat käyttävät varsin lyhyttä sauvaa..

Esim. Piller-Cotter, Hellenr, Kattilakoski jne..

• Replies 37
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mikä oikeasti on sauvan pituus? Onko se sauvan mitta kovaa maata vasten kahvan yläreunaan mitattuna? Yleisesti ottaen tuntuu olevan, ainakin jotain sinnepäin. Hiihdetäänkö sauvalla päästä painamalla kovalla alustalla?.. Yleensä ei..

Kahvalenkin kiinnityspisteen ja kahvan yläreunan etäisyys ei ole vakio, vaan vaihtelee sentin pari valmistajasta toiseen. Somman "piikkiosan" pituus tuntuu myös vaihtelevan melkoisesti. Realistisemman kuvan sauvan pituudesta saisi mielestäni mittaamalla pituuden somman "heltan" alareunasta kahvalenkin kiinnityspisteeseen. Olisiko tämä sitten efektiivinen pituus tms. Omien havaintojeni perusteella tämä mitta saattaa vaihdella useamman sentinkin eri valmistajien saman pituisten sauvojen välillä.

Pointti tässä oli, että sauvojen pituuksien vertailu eri hiihtäjien välillä on kovin epätarkkaa touhua, jos hiihtäjillä on eri valmistajien sauvoja, ja puhutaan sauvan kokonaispituudesta.

Eilen keskustelin oikeasta luistelusauvan pituudesta kohtuullisen paljon hiihtämisen detaljeista ymmärtävän moninkertaisen arvokisamitalistin kanssa. Hän oli sitä mieltä, että yli 90 % oman pituuden mittaista sauvaa ei kovin kevein perustein kannattaisi ottaa. Toisaalta sanoi,, että lattialla sukkasilla seistessä sauva saa tulla ylähuulen ja nenän väliin.

Mihin sitten perinteisen sauvan tulisi ylettyä seistessä lattialla sukkasillaan?

Vanha perussääntö laskukaavan lisäksi on, että perinteisen sauva ylettyy kainaloon, luistelusauva alahuuleen. Tottumus vaikuttaa jonkin verran. Sentti, jopa puoli senttiä on aika paljon. Itselläni on kolme pari pertsan sauvoja puolen sentin välein ja ero tuntuu niin selvästi, että pystyisin kertomaan sokkotestissä millä parilla hiihdän.

AS:n teksti sauvan pituudesta on ok, huom OTA KORKKARIT pois jalasta ja TASOTA HIUKSET ennen mittausta sillä em seikat saattavat vääristää tulosta.

JOPO

...kun noita sauvoja tunnutaan pätkivän jopa sentin välein kun sopivaa pituutta haetaan.

Onko kenelläkään kokemusta esim. Lekin Vario-malliston sauvoista, joiden pituutta voi säätää portaattomasti? Kaikille hiustenhalkojille (kuten minulle) voisi olla mukavaa käyttää joskus aikaa pelkästään millintarkkaan sauvanpituustestaukseen erilaisissa maastoissa.

Sitten todelliset kisasauvat olisivat tietenkin "oikeita" sauvoja, koska epäilen tuollaisen variosauvan toimintaa tosi koitoksessa. Näin saisi haarukoitua sopivan setin eri pituisia sauvoja eri maastotyypeille. Sauvojen määrä pysyisi tietenkin lompakon sallimissa rajoissa.

Kun alkaa oikeasti hiuksia halkoa sauvanpituudesta, pitää muistaa vielä käden pituus, sillä kädessähän se sauva on hiihtäessä. Siitäpä miettimään hiihtäiskö pitkäkätinen lyhemmällä sauvalla sujuvammin. Kyllä se .90 taitaa olla aika lähellä oleva kerroin. Itse hiihdän vielä pikkasen lyhyemmällä. Mieluummin liian lyhyt kuin pitkä on minun mielipide mut Hartosen Jukka olis varmaan tänä talvena erimieltä.

Mitä hyötyä tai vastaavasti haittaa siitä on jos hiihtää sitä yleistä suositusta 0,9 x oma pituus pidemmillä sauvoilla? Olen lukenut sellaisistakin kertoimista kuin 0,96 ja erinomaisesti kuulemma menee. Esim. meikäläiselle joka on 188 senttinen hujoppi olisi sauvanpituus tuolla mitoituksella 180 senttiä, eli kymmen senttiä nykyistä pidempi. Eipä taida enää joka puodista edes löytyä moisia seipäitä?

• 4 years later...

Mitähän eroa / ominaisuuksia vaaditaan "pidemmillä" sauvoilla hiihdättäessä? Eräs hiihdon valmentaja suositteli minulle pidempiä sauvoja (nyt 155 cm). Olen pitkä 173 cm (päivän aikana painun tietty vähän kasaan) + suksien päällä tietty vähän pidempikin. Eivät yltäneet sauvat alahuuleen. Ja raajojen pituuksista, minulla on pitkät kädet.

Pitäisi hommata uudet sauvat, en vaan tiedä uskallanko 157,5 cm. Mäkiset maastothan täällä on.

Suositeltua pidempää luistelusauvaa käytän lähinnä vain massahiihdoissa missä ei ole paljon mäkiä ja pääosa hiihdosta menee wassulla tai mogrenilla. Jos kuokkamäkiä on paljon niin liian pitkä sauva vaan haittaa voimantuottoa. Kannattaa testata pidempää sauvaa jos mahdollista ennen ostoa että kuinka hyvin soveltuu omaan käyttöön...

Mitähän eroa / ominaisuuksia vaaditaan "pidemmillä" sauvoilla hiihdättäessä? Eräs hiihdon valmentaja suositteli minulle pidempiä sauvoja (nyt 155 cm). Olen pitkä 173 cm (päivän aikana painun tietty vähän kasaan) + suksien päällä tietty vähän pidempikin. Eivät yltäneet sauvat alahuuleen. Ja raajojen pituuksista, minulla on pitkät kädet.

Pitäisi hommata uudet sauvat, en vaan tiedä uskallanko 157,5 cm. Mäkiset maastothan täällä on.

Kyllä nuo 157,5cm uskaltaa ottaa, itse olen samanmittainen ja käytän 160cm, sitäpaitsi pitkää voi aina lyhentää, lyhyttä ei pidentää:)

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy