Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Salpapolulle?

zxcv
 Share

Recommended Posts

Olisiko kiinnostuneita lähtijöitä huhti-toukokuun vaihteessa viikonloppulenkille Suomenlahdelta Kivijärvelle pitkin Salpapolkua, ensin alun kunnostettua osaa noin 50km ja sitten ~30-40km polun maastoon arpeutunutta osaa? (+ siirtymät, kaupparetket ja eksyilyt n. 30-40km)

Tuon saisi paketoitua viikonloppuretkeksi näin:

Pe: Lähtö ~17 Kampista, Hki - Virojoki bussi

Siirtymä museotietä Majaniemeen ~15-20km, saapuminen 23:00.

Pe-La: yö merenrantalaavussa

La: Majaniemi - Jermula n. 30km (+ käynti kaupassa n. 12km hölkkä, 2 museostoppia myös mahdollisia)

La-su: yö neljän tähden eräkämpässä, (mm. sauna, järvi & kanootti)

Su: Jermula - Takamaa - Kivijärvi n. 50-80km + siirtymä 7km

Maastoltaan tuo on aika lailla Montrailia vastaavaa reittiä. Hintaa tuolle tulee n. 60€ bussilipuille ja 50€ / osallistujien # la-su majoitukselle.

Muokattu

• Replies 37
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mistäs tämä on pälähtänyt päähän? On nimittäin hieno ajatus!

Itse tuskin mukaan tulen, mutta voihan minulla lappeenrantalaisena olla jokin tilaisuus auttaa/helpottaa jonkin asian kohdalla kulkijoiden taivalta...

Minneköhän päin Kivijärveä polku saapuu - eli tuleeko jonnekin Luumäen Salpa-aseman tienoille? Voisin esim. tulla ottamaan vastaan sunnuntaina ja auttaa miehistöhuollossa jotenkin tai jotain...

Olisiko kiinnostuneita lähtijöitä huhti-toukokuun vaihteessa viikonloppulenkille Suomenlahdelta Kivijärvelle pitkin Salpapolkua, ensin alun kunnostettua osaa noin 50km ja sitten ~30-40km polun maastoon arpeutunutta osaa? (+ siirtymät, kaupparetket ja eksyilyt n. 30-40km)

Tuon saisi paketoitua viikonloppuretkeksi näin:

Pe: Lähtö ~17 Kampista, Hki - Virojoki bussi

Siirtymä museotietä Majaniemeen ~15-20km, saapuminen 23:00.

Pe-La: yö merenrantalaavussa

La: Majaniemi - Jermula n. 30km (+ käynti kaupassa n. 12km hölkkä, 2 museostoppia myös mahdollisia)

La-su: yö neljän tähden eräkämpässä, (mm. sauna, järvi & kanootti)

Su: Jermula - Takamaa - Kivijärvi n. 50-80km + siirtymä 7km

Maastoltaan tuo on aika lailla Montrailia vastaavaa reittiä. Hintaa tuolle tulee n. 60€ bussilipuille ja 50€ / osallistujien # la-su majoitukselle.

Hyvä idea. Alkaa vain kalenteri olla pahuksen täynnä. Vain vappuviikonloppu ja seuraava viikonloppu sopisi. Mutta ainakin henkisesti olen mukana :)

Onko sinulla tarkempaa tietoa tai karttoja reitistä ja reittipisteistä? Voisin piirtää reitin Google Mapsiin kaikkien pällisteltäväksi.

Salpapolusta on julkaistu retkeilykartta 1:26 000. Yritän saada sen käsiini.

Idea lähti siitä, että viime kesänä tuolla hölkötellessäni se Jermulan eräkämpän kanootti oli niin iso, etten jaksanut sitä itse kantaa vesille.

Retkeilykartta riittää Suomenlahdelta Ylämaa-Miehikkälä -rajalle saakka ja polku menee linjalla: Majaniemi-Ravijoki-Bunkkerimuseo-Salpamuseo-Muhikko-Takamaa-Syvä valkjärvi.

Ylämaan kartan joutuisi tilaamaan karttakeskuksesta ja reitti pitäisi suunnitella erikseen. Se voisi päättyä kutostien salpa-asemaan: tosin riippuen (mahdollisesta) porukasta tuossa voisi tehdä vähän reitinvalintaa, jotta ei kulje ihan synkimässä korvessa.

Majaniemen laavu on umpinainen, mutta en muista, että oliko siellä tulisija.

Luumäen Salpa-asemaa vastapäätä on "Luumäen Motelli". Siinä on alunperin ollut pahamaineinen pitsabordelli ja nykyään se taitaa palvella jonkinlaisena Kouvolan (nyk. Kouvostoliitto kuntaliitosten jälkeen) Kiinasentterin lisätyöllistyspaikkana tai jotain.

Aukiolo on ollut säännöllisen epäsäännöllistä, mutta jos toimintaa on, on varmasti mahdollista saunoa Kivijärven rannalla. Paikkahan on kutostien varressa, joten siitä voi päästä iltabussilla kohti länttä ihan kätevästi.

Toinen ajatus on ottaa yhteyttä elämysfirma "Salpa-Safariin", joka järjestää nimensä mukaisesti kaikenlaista siinä lähistöllä. Heillähän voi olla joku idea tai paikka käytettäväksi - tosin rahaa alkaa varmasti palaa ja aikataulut tiukkenee.

Sitä motellia kannattaa kai kysyä: Ei kävisi kovin helposti sitä vahinkoa, että pitää olla minuutilleen jossain tietyssä paikassa...

Tällaista putkahti mieleen.

Minua kiinnostaa kovasti tulla kuulemaan miltä reitti tuntui ja mitä löytyi: Olen usein hölkötellyt täältä LPR:n suunnasta salpa-asemalle voimalinjan alla...

Jos saunominen järjestyy Kivijärvellä, voisi hahmotella vielä tämmöistä: Voisin olla sunnuntaina sillä lailla puhelimen päässä, että pääsen autolla apuihin jos menee nilkka tai käy jotain muuta aikataulun romuttavaa. Koska olen itse tulossa takaisin LPR:n joka tapauksessa, mahtuisi kyytiini neljä kulkijaa ja näin on mahdollista tulla vaikkapa syömään iltaruokaa tänne kylille ja hypätä junaan - siis jos on tarkoitus olla illalla Hki:ssä. Junassahan on ylivoimaisen mukava matkata kun voi jaloitella, on tolkun vessat ja ravintolavaunut ja kaikki. Kotka-Hamina-Porvoo-suuntaanhan pääsee Bussilla sekä Lpr:stä että siitä Luumäeltä.

Eli näin voitaisiin myös toimia ja varmistaa se sunnuntain toimivuus.

Lisäys: 20.46 näyttäisi juna lähtevän Helsinkiin, eli yhdentoista maissa olisi juna perillä.

Muokattu

Peruskartassa reitti näkyy kivilinjana. Tuossa linkin kohdassa kunnostettu osa loppuu ja linja jatkuu Syvän Valkjärven oikealla puolella, mutta tarkkaan sitä ei pysty peruskarttaan piirtämään, koska kiviä ei ole merkitty enää niin tarkkaan. Siksi pitääkin hahmottaa mielessään todennäköinen puolustuslinja. Hahmotuksen tulos oli tuosta kohdasta 30,5km motellipizzeriaan saakka, mikä tekee retken maasto-osuudelle pituutta 80km kahdelle päivälle.

Ajankohtaa rajoittaa, koska museot avataan ja koska Jermulan saa varattua. Toisaalta alkukevät olisi hyvä, ettemme häiritse karhujen pesintää. Viime vuonna museot aukesivat toukokuussa.