Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Dubai 2010

Recommended Posts

Startti suomen aikaan 04.30, kahden tunnin aikaeroon kannattaa totutella tässä tapauksessa vähintään 2 vuorokautta,

Lähtöhetkellä 6.30 paikallista aikaa oli vielä pimeää, lämpöä mukavat 19c. Maratoonareita oli noin 1100, eliittiryhmä lähti meitä taatelin tallaaja porukkaa noin 200 metriä edempää pienen turva-alueen välittämänä. Kohokohta nro 1 olikin kun sain moikata Heilelle verryttelyvaiheessa.

Oma juoksu tavoitteli ajan 3.15.59 alitusta eli km ajan pitäisi olla n3.37 tasolla lähdöstä maaliin. Ensimmäinen kilometri pienessä ruuhkassa 4.41 ja sitten oma vauhti asettui 4.33 +-2s tasolle. 14km ohitin ajassa 1.04, tarkkojen laskelmien perusteella olin noin 3.12-3-13 vauhdissa. Puolikas ohittui ajassa 1,36 ja 28km 2.08 eli hyvin tasaisella vauhdilla etenin. Noin 33km jälkeen taas perinteinen v..u mä en jaksa fiilis ja vauhtikin oli tippunut jonnekin 4.45 tasolle, 37km kohdalla kuvittelin olevani vielä hyvin aikataulussa, vaikka kenkien läpsyttävä ääni oli muuttunut jo muutama kilometri sitten kumin ja asfaltin väliseksi kitkaääneksi. 37km kohdalla olin siis netto 2.50.20 ajassa , taas aivot surrasivat ja antoivat paniikkihälytyksen, nyt on loppu juostava alle 5min kilometrivauhtia jotta Bostonin rajan alle olisi vielä mahdollisuuksia. Maali tuli ajassa 3.15.07 netto vastaan, brutto reilun minuutin enemmän. Lämpöä oli silloin n.24c.

Reitillä ei ollut yhtään havaittaa mäkeä , korkeusero ei varmaan metriä enempää ollut. Mutkia taisi olla 5 tai 6 kpl, joten nekään eivät juuri hidastaneet:)

Eli Boston 2011, Here I come.

Kiitoksia onnitteluista. Matka oli Finmatkojen kautta ihan ``normiloma`´, viikko paikanpäällä sis. aamupalan hotellissa, kustansi noin 750€.

Hotellimme sijaitsi aivan meren rannalla, noin 15-20km Dubaista Sharjah-nimisessä emiraatissa.

Arabibiemiraatit (United States of Arab) on hallinnollisista aluista, emiraateista, kasattu valtio. Sharjah oli aika vanhoillinen emiraatti, mm. alkoholia ei emiraatista saa ollenkaan, naisilla aika tiukat pukeutumissäännöt niinkuin osittain Dubaissakin. Dubaissa on edelleen massiivinen rakennusbuumi talousongelmista huolimatta vielä käynnissä(Abu Dhabin emiraatti oli lainannut joitakin kymmeniä miljardeja lisää), Sheikeillä ilmeisesti pieni legopalikkatorni kisa käynnissä.

Hintataso oli kuitenkin edullinen ellei peräti halpa suomeen verrattuna, ehdottomasti suosittelimisen arvoinen lomaviikko 6h lentoineen, voittaa Kanarian saaret nähtävyyksien ja lämpötilan suhteen mennen tullen.

Lisäys: Toisaalta on vähän tyhjä olo koska BQ:n rikkomiseen olin asettanut kolme kisaa, Antalya maaliskuussa ja Hampuri huhtikuussa. Lataus tuleviin koitoksiin täytyy siis etsiä uusista tavoitteista. Oikeastaan en toivonut enkä edes uskonut että raja menee heti eka etapilla rikki.

Muokattu

• 1 year later...

Miten Pegasuksella meni tänä vuonna tämä kisa? Oli ollut 12c ja kuuleman mukaan ihanteelliset olosuhteet. Miehissä voittajan aika oli 2.04 ja osia. Kisan tasosta kertoo se, että 10. sijalle piti juosta 2.06 jotain. Naisissa Ruotsin Isabellah Andersson oli erittäin pettynyt omaan 2.25 ja osia aikaansa, jolla pääsi muistaakseni 10. sijalle.

En tiedä mistä tuo 12c on tullut, ihan noin hyvät olosuhteet eivät olleet mutta mitään valittamista sillä saralla ei kuitenkaan ole, pientä tuulta ja kesäistä lämpöä jonka alta varsinkin nopeammat kerkesivät hyvin maaliin koska lähtöaika on todellakin helvetin aikaisin eli auringon nousun aikaan eli klo 7.

Lähtö oli tällä kertaa aivan Dubain ytimestä, 880metriä korkean Bur al khalifan juuresta. Juoksijoita maratonilla oli noin 1700 eli ihan sopivaa luokkaa, ruuhkia ei ole varsinkaan kun leveät tiet ovat kokonaan suljettuja liikenteeltä, maraton juostaan lisäksi yhtenä lenkkinä. Reitistä: 2 kpl 360 asteen mutkia, 4 kpl 90 asteen mutkia, ei mäkiä. 9-22km juostaan aivan suoraa rantatietä, käännytään takas ja samaa tietä taas aivan suoraan kilometrit 22-34 eli reitti on maastolliseti todella tylsä.

Oma juoksu meni kohtuu hyvin päin /C:tä. Hyviä tekosyitä ja ongelmia matkan teosta on vaikka muille jakaa, mutta koska 3-4 päivää maratonin jälkeen kaikki paikat tuntuivat olevan kunnossa niin luulosairaus taitaa olla oikea diagnoosi. Päällä ollut flunssa helpotti juoksua edeltävänä päivänä siten että olin pe aamuna aivan kunnossa, mutta juoksu tuntui kuitenkin kohtuu väkinäiseltä alusta alkaen. Tavoite vauhdiksi olin asettanut 4.30/km, matkavauhti pysyi ka. noin sekunnin tätä hitaampana /km reiluun puoleen väliin. 22km kääntöpaikalla tajusin viimeistään, että tämä ei ole minun päivä, vauhti hiuipui 22-25 noin 3s/km, tämän jälkeen selkäranka katkesi l. motivaatio romahti ennätysunelman mukana. Ainoa postiviinen seikka loppupätkällä oli etten kävelleyt kuin noin minuutin taipaleet 33 ja 38km jälkeen, joskus on tullut käveltyä enemmänkin juoksufiiliksen kadottua. Huomiota herätti useiden nimimiesten keskeytyttäminen 28km jälkeen, mm. viime vuoden voittaja David Barmasai käveli apaattinen ilme kasvoillaan jossain 30km kohdalla, ei lähtenyt edes peesiin vaikka sitä tarjosin :)

Maaliin tulin kuitenkin hieman alle 3.22 ajassa; kohtuu hyvällä maaliinpääsemisen filliksellä kuitenkin vaikka itse suoritukseen olinkin pettynyt. Polven ja nivusten kipeilyt menivät muutamassa päivässä tosiaan ohi eli kropan uudelleen haastaminen kovemman treenin muodossa kohti seuraavaa tavoitetta voi alkaa jo tällä viikolla.

Muokattu